Hong Kong in nieuw pand 2 Nieuwe generatie computers Bridge-winnaar Geldkiosk nu ook 'Benoorden het IJ' Unico-produkten krijgen gezicht Caar vindt zich in 'raamwerk' personeelsont wikkelingsbeleid De Rabobank heeft twaalf Tandem 'Cyclone' computers aangeschaft. De Cyclone ver werkt transacties drie maal zo snel als het oude model, de VLX. Die snelheid is noodzake lijk om de explosieve groei van het aantal geld- en betaalauto maattransacties op te vangen. Met de aankoop van de nieuwe computers is een investering gemoeid van ongeveer 25 mil joen gulden. Het contract werd ondertekend door de heren D. Brink, directeur van Tandem Computers (r), en G. Bouw- kamp, hoofd Centrale Dienst Informatica. In de loop van dit jaar worden er zes com puters in Best ge plaatst. De andere zes zullen begin 1991 in Zeist ope rationeel zijn. In bei de computercentra staat dan dezelf de groep computers met dezelfde capa citeit om alle trans acties van geld- en betaalautomaten te verwerken. Daardoor treden er bij onder-1 houd en eventuele calamiteiten geen op van het gebruik van de maten. De Rabobank is de ste bank in Nederland en de vijfde in de wereld die Cyclone- computers aanschaft. Het paar Lepelaars/Cremers heeft de eerste landelijke Rabo- Midzomer-Bridge-Marathon ge wonnen. Het koppel van Rabo bank Nederland Eindhoven be haalde 65,50 procent. Er na men 54 paren uit het hele land deel. Uit de vele positieve reac ties bleek dat het kampioen schap voor herhaling vatbaar is. De vertegenwoordiging van Rabobank Nederland in Hong Kong huist sinds begin juli in een ander pand. In de loop van september wordt de vertegen woordiging omgezet in een vol ledig bankkantoor. De achttien medewerkers in Hong Kong zitten nu nog wat te ruim in hun huisvestingsjasje. Maar dat verandert in septem ber. Dan zullen er ongeveer vijf entwintig mensen werken. Ove rigens heeft het personeel een 'wat rommelige' nieuwe werk plek. Aan het interieur wordl nog druk getimmerd! Het toekomstige kantoor gaat zich bezighouden met onder meer handelsfinanciering en agri-gerichte Chinaprojecten. Dit betekent dat de financiële dienstverlening van Nederland se cliënten van de Rabobankor- ganisatie wordt uitgebreid. Eind juni werd de tweede geldkiosk van de Rabobankor- ganisatie in gebruik genomen. De kiosk van de Rabo bank Benoorden het IJ is te vinden op het Mosplein tegenover het Galaxyhotel in Am sterdam-Noord. De bank had alles tot in de puntjes voorbe reid. Dooreen audio-vi- sueel bedrijf was voor af een ware recla mespot over de geld kiosk gemaakt. Daarin spreidde onder meer de voorzitter van de Stadsdeelraad-Noord De Visser (r) zijn ac teertalenten ten toon. Op de dag van de inge bruikname werd deze spot aan de vele aan wezigen op een groot scherm vertoond. Ook de aanwezige leden op de 's avonds gehouden alge mene vergadering zagen de spot. Ter gelegenheid van de feestelijke gebeurtenis schonk de bank duizend gulden aan het wijkopbouworgaan als bij drage voor twee kinderboerde rijen. De beoogde verdergaande samenwerking tussen de Uni- co-banken krijgt steeds méér gestalte. Het onlangs geïntro duceerde Unico-account, de buitenlandse woninghypotheek en de Helpline zijn daar voor beelden van. Het Unico-account is een be taalrekening voor cliënten die regelmatig in het buitenland verblijven en behoefte hebben aan een betaalrekening met alle faciliteiten die ook gelden voor de inwoners van het be treffende land. Een ander pro- dukt is de woninghypotheek voor cliënten die tot de aankoop van een (tweede) huis in het buitenland willen overgaan. Het voordeel hiervan voor bank én cliënt is de efficiënte stan daardprocedure voor de accep tatie en de snellere afwikkeling van de financieringsaanvraag. Een derde faciliteit is de Unico- Helpline. Rabobankcliënten die n het buitenland verblijven, kun- ten vanuit ieder Unico-kantoor kosteloos bellen met InterHelp, te hulpverleningsorganisatie van nterpolis. Cliënten van de deel- lemende Unico-partners kun- ïen bij problemen vanuit ieder tebobankkantoor via een 06- nummer kosteloos bellen met Nummer 14/27 juli 199C Tijdens de laatstgehouden vergadering van de Caar bleek er een brede instemming met de grote lijnen van het perso neelsontwikkelingsbeleid, waar in het sociaal beleid voor de komende jaren is geschetst. De werkgevers spraken vol doening uit over de gepresen teerde nota. De werknemers delegatie plaatste enkele kriti sche opmerkingen. De Caar wil vooral waken voor de samenhang van alle onder delen die met het beleid te ma ken hebben. Als er op deelter reinen zaken worden geconcre tiseerd, wil de werknemersde legatie van de Caar deze steeds kunnen toetsen aan het totale beleid. Verder vroegen de werknemers in de vergade ring aandacht voor de rol van de lijnmanagers die in het per soneelsontwikkelingsbeleid een belangrijke rol zullen vervullen. Toegezegd werd dat voor die groep medewerkers opleidin gen beschikbaar zullen zijn. Aandacht werd gevraagd voor de vijftigplussers. 'Kunnen die wel volledig meedraaien in het personeelsontwikkelingsbe leid', vroeg men zich af. Een nota over dit onderwerp zal bin nenkort duidelijkheid verschaf fen. Het vooroordeel dat zegt dat deze groep ouderen het minst flexibel zou zijn, blijkt niet juist te zijn. Wel zal bijzon dere aandacht worden besteed aan de manier van opleiden. BANKING hun eigen hulporganisatie in het buitenland. Dit geldt overigens niet voor Okobank/Finland en RZB/Oostenrijk. De telefoon nummers zijn vermeld op de Unico-Helpline-sticker, die alle hoofd- en bijkantoren hebben ontvangen. Door deze sticker te bevestigen maakt de bank ken baar dat zij deel uitmaakt van het Unico-netwerk. Hierin ne men zeven Europese coöpera tieve banken deel die samen over 37.000 kantoren beschik ken. Alle banken hebben inmid dels het Unico-marktbewerkings- pakket ontvangen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 2