Rabo band 1 Uit de media campagne in de zomer Wintervakantie- Nieuwe onder- wijsbrochure verfrissend' Kwis-spel cadeau in spaarweek Communicatie planschrift in Bergen op Zoom Boek hier uw wintervakantie. Tienduizenden spaarders geven nog steeds hun rente niet op aan de belasting. Vol gens de belastingdienst is er de laatste jaren voor 844 miljoen gulden aan rente-in komsten verzwegen. De ban ken werden drie jaar geleden verplicht elk jaar op te geven hoeveel rente ze uitbetalen aan elke rekeninghouder. Volgens de belastingdienst werkt dit systeem goed. Eén op de drie vakanties verloopt niet helemaal vol gens plan, maar slechts een kwart van de vakantiegangers met problemen dient een klacht in. Accommodatie en vervoer leveren de meeste problemen op. Deze uitkom sten staan in het onderzoek 'Consumentenproblemen met vakanties' van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Konsumentenbelangen. De zevende staatslening van dit jaar had een zeer lage opbrengst. Op een uit- giftekoers van 99,3 haalde het ministerie van Financiën slechts f 1,25 miljard uit de markt. Het effectieve rende ment bij de 8,75 procent-le ning ligt bij een koers van 99,3 op 8,86 procent. Het personeelstekort bij Nederlandse bedrijven is in het eerste kwartaal van 1990 explosief gestegen. Uit cij fers van het CBS blijkt dat het aantal openstaande va catures met 41.000 is toege nomen tot bijna 134.000. Het groeitempo van de Nederlandse economie zal in het tweede kwartaal iets la ger zijn dan in het eerste kwartaal. De Nederlandsche Bank leidt dat af uit haar ei gen conjunctuurindicator. Volgens de OESO blijft het met de Nederlandse econo mie de komende twee jaar goed gaan. Export en particu liere consumptie groeien. De werkloosheid blijft dalen, maar de daling van het overheids tekort lijkt tot staan te komen. Dit jaar worden ongeveer 35.000 koopwoningen ge bouwd. Dat is 35 procent minder dan vorig jaar. De makeiaarsorganisatie NVM heeft tot nu toe geen schok kende ontwikkelingen ge constateerd. De verkoop staat op een normaal peil en de prijzen geven weer het zelfde stijgende beeld van vijf a zes procent als voor gaande jaren. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie aantal Nummer 14/27 juli 1990 Er is een nieuw leermiddel voor het voortgezet speciaal onderwijs verschenen: 'Even naar de bank'. Hierin wordt uit gelegd wat een bank doet, wat een betaal- of spaarrekening is, hoe bankformulieren moe ten worden ingevuld en hoe een bankpasje met PIN-code werkt. Het wordt uitgebracht door Onderwijscontacten Par ticulieren samen met de Stich ting Spondi. Het leermiddel bestaat uit twee delen: een leerlingenboek en een docentenhandleiding. Het leerlingenboek van 45 pagina's bevat leestekst, concrete op drachten en aansprekende illu straties en formulieren. Karei Van 15 tot en met 19 okto ber wordt dit jaar de spaar week georganiseerd. Als ca deautje voor de spaarders is gekozen voor een spel, dat de voorlopige naam Kwiswijzer kreeg. Rabobank Kwiswijzer is een ge- zinsspel in de vorm van een boekje. Op de omslag zit een pijl, cie door de spelers wordt gedra aid. Zo wordt een vraagru- briek geselecteerd. Als ant- woorc moet een zo lang moge lijk woord worden ingevuld op een speelblad, waarvan er een groot aantal in het boekje zit ten. N' ït als bij een kruiswoord puzzel en het scrabble-spel moeten de in te vullen woorden op elkaar aansluiten. Er wer den voar de banken gezamen lijk 10 ).000 exemplaren van het kwi s-spel besteld. Tijdens een onlangs gehou den communicatiedag in de re gio Bergen op Zoom presen teerde regio-adviseur commu nicatie en public relations Van Beersum het communicatie planschrift. in het planschrift wordt de loka le banken in elf stappen een handreiking geboden om de communicatie op plaatselijk ni veau te tief voc kwam v< in gen in 2 teitscorr De bijee organiseren. Het initia- de communicatiedag het regiokantoor Ber- oom en de vijf publici- missies in het gebied, ikomst werd georgani seerd o n met de banken in Zuidwest Nederland 'bij te pra ten' over communicatie en om informatie te geven over de lij nen die ir de organisatie op lan delijk en regionaal niveau wor den uitge; et op dit gebied. Spre kers ware i voorts prof.dr. A. van der Meijqen en L. Lageweg, hoofd Communicatie en PR. Hoewel de zomer nog maar af en toe om de hoek komt kij ken, komt de campagne voor de wintervakantie alweer ach ter de wolken vandaan. De campagne bestaat uit ver schillende publiciteitsmateria len die in de loop der tijd regio naal of plaatselijk kunnen wor den ingezet. Er zijn drie advertenties be schikbaar. De algemene adver tentie winterreizen roept de consument op een winterva kantie bij de Rabobank te boe ken en verwijst naar de Winter- VakantieWijzer. De actie-adver- Meertarikvö)r?ge|d tentie voegt hier nog het Rabo bank VakantieMagazine aan toe. Ook is er de bekende aan biedingenadvertentie. Uiteraard zijn, zolang de voorraad strekt, zaken als affiches, brochures, direct-marketing brieven, een etalagepakket en ansichtkaar ten met daarop de aankondi ging van de reisprogramma's te bestellen. van der contacten del is van Onderwijs- Dit nieuwe leermid- voor het speci aal onderwijs en probeert deze jongeren mondiger te maken in de omgang met de bank en bankzaken. De tekst is zo geschreven dat ook een zwakke lezer ermee uit de voeten kan. Het leer boek is uitgetest bij diver se scholen. Men vond het duidelijk, verfrissend en goed op het niveau van de doelgroep afgestemd. Ook de opdrachten waar deerde men als zinvol en gevarieerd.' Een promo tiefolder, die door Spondi wordt verstuurd, brengt 'Even naar de bank' on der de aandacht van de doelgroep. 'Even naar de bank' is uitslui tend te bestellen bij de Stichting Spondi te Didam (08362) 27585. Prijs: f 6,75, minimum- afname 6 stuks.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 16