Rabovisie Rabo band Terugblik op 1989 A S R N I Iliiu. RABOVJISSEL Experimenten met bladen voor leden en cliënten \lummer 14/27 juli 1990 ;en tijdschrift van zestien pagina's, dat iede- e twee maanden aan leden en belangstel enden wordt gezonden. Het heeft een opla- <e van 4.500 exemplaren. In het Westland is log een andere bank op dezelfde wijze ac- ief. Ook met een volwaardig ledenblad. Ze lij den een beetje op elkaar. Het gaat om de Rabobank Wateringen-Kwintsheul en het )lad 'Rabovisie'. De formule is dezelfde. Veel verenigingsnieuws' en bancaire informatie, oegeschreven op de plaatselijke situatie. Al- emaal eigen fabrikaat. Redacteur Van Bee- en, die bij de bank marketing, publiciteit en DR verzorgt: 'We maken het blad helemaal zelf. Tot en met de vormgeving.' een schriftelijke enquête gehouden. Daaruit bleek dat ongeveer de helft van de lezers het blad niet bekijkt. Wij denken dat het komt door de formule. In eerste instantie bestond de doelgroep uit bedrijfsrelaties. Later zijn daar de betere particuliere relaties aan toe gevoegd, waardoor het aanzienlijk moeilijker werd om een duidelijke formule te kunnen hanteren. We denken nu weer over een echt bedrijvenblad en hebben daarover al contact met andere stadsbanken. Misschien kun nen we samen iets doen. Want het is een hele klus om zo'n blad te maken.' Verzekeringen Eind vorig jaar presen teerde de plaatselijke bank in Utrecht haar dactiecommissie bepaalt de inhoud. Meest al zijn het hot-items, die door een tekst schrijvervan Rabobank Nederland op papier worden gezet', aldus Huibregtse. 'Laatst stond er een stuk in over de samenwerking met Robeco. Het zijn geen ingewikkelde verhalen. Die leest men niet. We houden het simpel. Het gaat er vooral om dat de le zer geprikkeld wordt en contact met de bank opneemt over een bepaald onderwerp. Als dat gebeurt is het doel bereikt.' Inmiddels gebruiken verschillende banken het blad 'Rabobank Nieuws' om er een aantal eigen pagina's aan toe te voegen en zich op die manier nog nadrukkelijker als plaatselijke W///A 1 iii m Recht hebben is één, recht krijgen is een ander verhaal! ulT Of. INHOUD Andere formule Rabovisie gaat naar de leden, maar langzaam maar zeker wordt de doelgroep uitgebreid. Van Beelen: 'Ook de betere particuliere relaties willen we het blad toesturen. Daardoor moet de formule wat worden aangepast. Zo zullen de artike len wat lichtvoetiger worden.' En de reac ties? 'Die krijgen we zelden of nooit, maar dat mag je ook niet verwachten. Dat is nu eenmaal zo. Je brengt informatie over en probeert een goed imago te bereiken. Op het blad hoeft men niet te reageren, als de houding ten opzichte van de bank maar po sitief wordt beïnvloed. Dat het blad wel goed gelezen wordt blijkt uit de reacties op de ru briek 'Oud Nieuws', met informatie over de geschiedenis van ons werkgebied. We gaan met het blad door!' Opvallende verschijning Een uitgebrei de hoeveelheid informatie voor leden brengt het blad 'Rabobancair' van de Rabobank Roermond. De artikelen daarin zijn over het algemeen uitgebreider en diepgaander dan die in de andere bladen. Het geheel be staande uit twintig pagina's, gestoken in een full-colour omslag, oogt als een echt ma gazine. Wat zal dat kosten? 'Per lid een he leboel', zegt senior account manager Tho massen, die deel uitmaakt van de redactie. 'Ik heb de cijfers niet bij de hand, maarzeker als je kijkt naar de oplage is het veel.' Die op lage is inderdaad klein. Het blad gaat ieder kwartaal naar enkele honderden streng ge selecteerde actieve leden. We willen ze meer betrekken bij de vereniging en het bankbe drijf. Daarom besteden we veel aandacht aan de inhoud. Uit contacten met de lezers weten we dat het bijzonder wordt gewaardeerd.' Onderzoek Er wordt over het algemeen kritisch gekeken naar de resultaten en de kosten van periodieken die aan de leden en cliënten worden gezonden. De Rabobank Utrecht heeft een onderzoek losgelaten op 'Bedrijvig Utrecht', een acht pagina's tellend blad voor relaties van de bank. Plaatselijk publiciteitsadviseur Polman: 'We hebben relaties een eenmalige uitgave. Het was het Assurantie Bulletin. Dat blad was vooral be doeld om extra aandacht te vragen voor het produkt verzekeringen en de positie van de bank als onafhankelijk assurantie-tussen persoon. Hoofd Assurantiën Elsendoorn: 'In het blad hebben we antwoordkaarten mee genomen voor informatie over specifieke produkten. Het resultaat was maar twintig a dertig coupons. Toch werd het aan al onze bedrijfsrelaties en de betere particuliere re laties verzonden. Zo'n respons is dan niet groot en het is zonder onderzoek moeilijk meetbaar of de doelstelling is bereikt. Daar kom je niet achter.' Veel verschillende Communicatie en PR-adviseur Huibregtse van het regiokantoor Bergen op Zoom heeft al heel wat eigen uit gaven van plaatselijke banken gezien. 'Dat gebeurt zowel individueel, zoals bijvoorbeeld in Etten-Leur, als door groepen van banken. Zo hebben we samen met de redactie van de publieksbladen en Publiciteitsproducties van Rabobank Nederland een blad ontwik keld dat in eerste instantie was bedoeld voor de Zeeuwsvlaamse grensbanken. Die banken hadden iets nodig om zich over de landsgrens te presenteren. Later werd het ook een instrument voor andere banken om te gebruiken in de marktbewerking onder re laties in het primair- en extra-segment.' In middels hebben al heel wat banken 'Rabo bank Nieuws', zoals het eenvoudigweg heet, ontdekt en heeft dit kwartaalblad een opla ge van zo'n zestienduizend exemplaren. Simpel De formule van 'Rabobank Nieuws' is heel eenvoudig, waardoor kort en krachtig wordt verteld wat de bank voor de betreffende doelgroep kan doen. 'Een re- Rabnbank TZi Ratio is een bank voor het hele bedrijfsleven Een grote verscheidenheid aan plaatselijke periodieken. Toch één overeenkomst: de steunkleur blauw. bank aan de cliënten te kunnen presenteren. Samenwerking Hier en daar streeft men naar samenwerking om te komen tot een be taalbare uitgave. Dat is het geval bij enkele stadsbanken voor wat betreft een blad voor bedrijven/cliënten. Ook bij Rabobank Neder land heeft men de behoefte van de banken opgepakt. Bij de afdeling Voorlichting en Ex terne Betrekkingen bereidt voorlichter Bou- tens een proef voor met een periodiek voor het midden- en kleinbedrijf. Samen met de Rabobank Zevenaar en de Rabobank Zuivel- bank Alkmaar wordt gewerkt aan een blad van zestien pagina's. Daarvan zijn de acht buitenste pagina's bestemd voor informatie over de plaatselijke bank. De overige acht vult Rabobank Nederland met algemene bancaire informatie voor de doelgroep. Formule Boutens: 'De kosten van een periodiek zijn, als het professioneel wordt gemaakt, tamelijk hoog. Dat is zeker zo als een blad voor lokaal gebruik in een kleine oplage wordt vervaardigd. Daarom proberen we daarbij te helpen met een opzet waarbij in ieder geval acht pagina's centraal be schikbaar zijn en wij een technische en re dactionele formule aanreiken. Met die gege vens én de informatie van de plaatselijke bank kan de lokale drukker aan de slag.' De plannen voor het MKB-blad voor plaatselijke banken nemen vastere vormen aan. In okto ber zal het eerste nummer verschijnen. Met de ervaring die daarmee wordt opgedaan zal worden besloten of we het blad aan alle ban ken zullen aanbieden. Steeds meer wordt gezocht naar moge lijkheden om ook het niet-persoonlijke con tact met leden en cliënten te intensiveren en te verbeteren. Periodieken kunnen daarbij een rol spelen. In de organisatie gebeurt op dat terrein veel, vaak met veel succes. Soms met een minder positief resultaat. Dat er behoefte is aan het doorgeven van infor matie via gedrukte media is duidelijk. Ook is duidelijk dat de eigen identiteit van de bank daarbij een belangrijke rol speelt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13