Wisselend succes voor periodieken van plaatse lijke banken Rabo band Het contact met de cliënt ver andert. Een regelmatig bezoek aan de bank is er wel, maar vaak komt de cliënt niet verder dan de geldautomaat. Met di rect mailings, advertenties en bladen als Goede Raad en Mijn Geld kan de cliënt op de hoogte blijven van activiteiten en aan biedingen van de bank. De Ra bobank Helden/Panningen heeft ook nog een eigen oplossing: 'Rondom Rabo', een ïeriodiek dat ieder kwartaal verschijnt. 'Daarmee willen we informatie van het eigen huis naar buiten brengen', aldus directeur Op steegh. Maar er zijn mjeer ban ken die via een eigen blad het contact met de leden on cliën ten willen verbeteren. liMlMIMiyi UTRECHT liiiiijj RABOBANK LEUR liillti Nummer 14/27 juli 199C eder kwartaal vinden 7.000 exemplaren I van 'Rondom Rabo' hun weg naar de in- I woners van het werkgebied van de bank Helden/Panningen. Huis-aan-huis stopt een verspreidorganisatie de keurige zes pagi na's tellende krantjes in de brievenbussen. 'We hebben er serieus over nagedacht', al dus Opsteegh. 'Ondanks de vrij hoge kosten hebben we besloten er toch aan te begin nen. We willen met 'Rondom Rabo' een be richt van de eigen bank aan de klanten ge ven. Daarmee onderscheiden we ons van de andere banken. Als je kijkt wat advertenties kosten, dan is de afweging al minder moei lijk. Het is hier bijvoorbeeld zo, dat we ook voor het plaatsen van redactionele artike len, waarvoor we de tekst van Rabobank Ne derland krijgen, de uitgever moeten betalen. Dat doen we dus niet.' Gevarieerd 'Rondom Rabo' geeft kort, krachtig en geïllustreerd met foto's, allerlei informatie over de bank. In het juni-nummer stond iets over de wisseling van de wacht op de afdeling Bedrijven, de automatisering op de bank, iets over sparen, de samenwerking met Robeco, een rondleiding voor scholie ren en nieuwsflitsen. 'De formule is belang rijk', is de ervaring van Opsteegh. 'Mensen zijn bereid korte stukjes te lezen. Bovendien moet het er allemaal aantrekkelijk uitzien. Daarom gebruiken we bijvoorbeeld goede foto's. Ze worden gemaakt door een plaat selijke fotograaf, die steeds wordt ingescha keld en dus goed op de hoogte is van onze wensen.' Ook bedrijven Het blad van de Limburg se bank is vooral bedoeld voor particulieren. Voor leden/bedrijfscliënten is er nog niets. Dat komt er wel. In september zal echter 'Rondom Rabo voor ondernemend Helden' het licht zien. Het wordt een blad dat be stemd is voor alle bedrijven in het werkge bied. Als heter komt wordt de frequentie van het bestaande blad verlaagd tot eens per halfjaar. De andere kwartalen is er plaats voor het bedrijvenblad. 'Met deze uitgaven willen we de relatie van de bank met de plaatselijke gemeenschap duidelijk maken. Dat ook als aanvulling op de bladen 'Goede Raad', en 'Mijn Geld', die we ook laten ver spreiden.' Stoeien Het valt volgens Opsteegh niet mee om steeds weer het blad rond te krij gen. 'Maartoch lukt het iedere keer. We heb ben een vaste redactie waarin uit iedere ge leding van de bank iemand zit. Zij leveren hun eigen onderwerpen aan en samen stoei en we over wat er uiteindelijk in het blad komt. De coördinatie is in handen van de di rectie-secretaresse. Het schrijven van de teksten is een probleem. Zelf doen we het, vind ik, nog wat te circulaire-achtig. We heb ben ze eens laten herschrijven door een tekstschrijver maar dat beviel ook niet en dus doen we het weer zelf.' Sober 'Rondom Rabo'is één van de vele voorbeelden van uitgaven van p aatselijke banken. Ze zijn er in verschillende uitvoerin gen, de ene keer uitsluitend gerichr op parti culieren zoals nu nog in Helden/Panningen, bij andere banken alleen bestemc drijven of leden. Een echt verenigingsblad is 'Rabobank Informatie' van de bar k Steen- wijk. Het is een keurig verzorgd 'echt-toe recht-aan blad op het bekende A5-formaat. Het is niet te onderscheiden van ve :l vereni gingsbladen. Dat betekent zo'n 24 voor be- aagina's Samenwerking tussen Rabobank en Robeco een feit. Ondernemerscentrum ELEMENT breidt uit 4 getypte tekst met een omslag erom. De in houd is interessant en bevat in de eerste plaats verenigingsnieuws. Dat betekent bij voorbeeld informatie over de algemene ver gadering, de opening van een kantoor en de recente ontwikkelingen binnen de Rabo bankorganisatie. Verder vindt de lezer in hel blad artikelen over bancaire onderwerpen. Het blauwe boekje In 1974 ontstond de Rabobank Steenwijk uit een fusie tussen vijl banken. Om het contact met de leden goed te kunnen onderhouden ontwikkelde men het kwartaalblad. Directeur Albers: 'We ko zen voor een simpele wijze om het contact met de leden te kunnen onderhouden. Reac ties krijgen we zelden, maar op de ledenver gadering bijvoorbeeld wordt verwezen naar het blad. Tijdens de vorige vergadering kwam er een moeilijk onderwerp aan de orde, het betalingsverkeer. Toen kwam de opmerking uit de zaal: Schrijf er maar eens wat over in het blauwe boekje. Zo zie je dat het wel leeft bij de leden. Een ander voor beeld. Met Kerstmis nemen we altijd een prijsvraag in het blad op. Daarop krijgen we honderden oplossingen. Over ledenbetrok kenheid hebben we over het algemeen niet te klagen. In oktober hebben we contactbij eenkomsten op verschillende plaatsen in ons werkgebied. Daar komen toch zo'n 600 mensen. Maar wel zouden we de banden met jongere leden wat meer willen aanha len.' Twee nummers 'Een opvallende uitgave verschijnt in het midden van het land. Het is 'Biljet' van de Rabobank Amersfoort-Hoeve- laken. Dat blad biedt vier pagina's informa tie voor bedrijven en door het afsnijden van twee hoeken heeft het een eigen en opval lend karakter. In april van het vorig jaar ver scheen het eerste nummer, enige tijd later nummer twee. 'Wellicht komt er nog één', licht directeur Erdmann toe. 'Bij het verschij nen van het eerste nummer wilden we de al gemene naamsbekendheid van onze bank vergroten. Dat was toen de doelstelling. On der andere door middel van 'Biljet' is dat ge realiseerd. Het tweede nummer heeft voor ons echter niet opgeleverd wat we ervan ver wachtten. Het thema was het buitenlands betalingsverkeer. We verspreidden 3.500 exemplaren en kregen maar zo'n vijftien tot twintig reacties terug. Dat is niet veel. In Amersfoort hebben we nu vooral gekozen voor het scoren door middel van netwerken, het verdiepen van persoonlijke contacten in allerlei organisaties. Daarnaast werken we natuurlijk met gerichte mailings. Die stellen ons in staat in contact te komen met bedrij ven met onze specifieke bankprodukten.' Westland 'Rabowissel' van de bank Mid- den-Westland bestaat al veel langer. Dat blad is aan z'n dertiende jaargang bezig. Het is UAÏtC-IM'lK i tUMWÊht t 11608) I 6 Beste lezer, 'rMj

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12