Rabo band 'Wij hebben vertrouwen in de manier waarop de kantoren van de Rabobank worden getrund' Nummer 13/6 juli 1990 andere vlak daaronder. Begin tachtiger ja ren hebben we Roparco op de markt ge bracht. Daar weten de banken alles van. Vervolgens zijn we begonnen met een soort mixprodukt, waarin je op een van tevoren gefixeerde gemixte manier kunt deelnemen. De laatste jaren hebben we dat eigenlijk nog verder gestroomlijnd. We zijn met de Strategische Portefeuilles gekomen en met het Florente Fund. De dienstverlening is ver der gegaan met het Rogiro-systeem, een heel handig verkoopsysteem. Daarmee kunnen we met hoog opgeleide voorlichtingsmensen aan de telefoon, de klant met raad en daad bijstaan op een zeer geautomatiseerde en zeer kennisefficiënte manier.' Coöperatieve instelling De structuur van de Robeco Groep is een bijzondere. 'Die is histo risch ontstaan', legt Korteweg uit. 'We zijn Robeco en al onze andere ondernemingen gestart als aparte ondernemingen en hebben dus niet een moeder met dochters. Robeco is een aparte NV met een eigen directie, daar naast hebben we Rolinco en de andere NV's, die ook weer een aparte directie hebben. Elk van die ondernemingen beschouwen we als een coöperatie van beleg gers, die met elkaar de staf van deskundigen hebben aangesteld om hun gelden te beheren. Dus de directie, de staf van die on dernemingen, beschouwen we als te zijn ingesteld door de aan deelhouders.' Naar de zin maken De onderdelen van de Robeco Groep maken volgens Korteweg geen winst. 'Onze ondernemingen maken een produkt en proberen dat zo rendabel mogelijk op de markt te brengen. Dat alles voor de aandeelhouders. Er blijft hier niets achter. Behalve dan de salarissen en de kosten voor het gebouw dat moet worden gehuurd. That's it. Het is dus schitterend voor de aandeelhouder. Het is ook prima voor de mensen die hier werken. Ik vind, dat je alleen maar goede produkten kunt ma ken, als je goede mensen hebt. En datje al leen maargoede mensen kunt krijgen als ze het naar de zin hebben. En dat ze het alleen maar naar de zin hebben als je goed voor ze bent. Ook qua arbeidsvoorwaarden. Uitein delijk moeten ze hun arbeidsvoorwaarden zelf opleveren. Ze moeten terugverdienen wat ze kosten en meer dan dat.' Wereldwijd Robeco is een organisatie die geld collecteert via haar beleggingspro- dukten. Het merendeel van het geld komt uit Nederland, van Nederlandse klanten. Dat is zo'n tweederde, de rest komt uit het buitenland. Aan de beleggingskant is de we reld van groter belang en speelt Nederland een minder grote rol. Eenderde van het geld wordt in Noord-Amerika geïnvesteerd, een gelijk deel in het Verre Oosten en de rest in Europa. Korteweg: 'Aan de uitzettingen kant zijn we een wereldspeler. Je kunt die grote bedragen ook niet uitsluitend op één beurs kwijt. Dan bijtje in je eigen staart.' Europa Wordt 1992 voor Robeco een bijzonder jaar? 'Ja, dat wordt het omdat we allerlei dingen doen, die daarop vooruitlo pen. Onze samenwerking met de Rabobank heeft natuurlijk oolk te maken met het her schudden van de kaarten in Europa. Het is ang omdat een geïnte- sneller groeiend Europa bovendien van be greerd Europa een zal zijn, waar mensen welvarender zullen le ven. Dat is voor on; :e afzetmarkt van belang. Het is voor onze bf leggingen van belang. Er komen grotere mt rentie. Prima, zou val goed voor de k rkten met meer concur- k zeggen. En in ieder ge- ant.' Buitenlandse i ctiviteiten Wat is de rol Korteweg: 'We krijt vangrijk distributiei ig en er een interessant en om- 'k anaal bij. van de Robeco-' land? Korteweg: Genève en Parijs tingorganisaties produkten via aan buitenlandsr daarmee verzarr belegd. Rotterd beleggingen, representative we er een, in Fre i een Da sri estigingen in het buiten- We hebben vestigingen in Dat zijn uitsluitend marke die in het buitenland onze Rogiro-systeem verkopen cliënten. Het geld dat we elen, wordt in Rotterdam m is de centrale voor de naast hebben we kleine offices. In Brussel hebben nkfurt, in Zuid Amerika, in Curagao, en in Lc nden. Daarnaast hebben we kantoren, die samenhangen met Rodamco. De markt van aandelen en obligaties is we reldwijd volstrekt doorzichtig. Bij onroerend goed is dat niet :o. De markten zijn zelfs per stad verschillend. Die moet je dus goed kennen door ei aanwezig te zijn. Daarom hebben wij een vrij fors kantoor in Londen en kleinere in AJanta en Parijs.' Lange ervaiing nodig Hoe kijkt Korte weg aan tegen nog niet zo lan produkten. Het de bestaande effectenpro- dukten van de Rabobank? 'De Rabobank is bezig met z'n beleggings- is ontzettend moeilijk om een beleggingsexpertise op te bouwen met mensen en met produkten. En dus met je klanten. De Rabobank is eigenlijk nog te kort bezig om te kunnen laten zien wat ze kan. De Rabobank heeft overigens wel inte ressante produkten, vind ik. Met name het obligatiepakket is interessant. Ik denk dat je bij de overige produkten moet nagaan of er doublures zijn. Als die er zijn, moetje ze inpassen.' Hoe exclusief? In welke mate is er sprake van exclusiviteit als het gaat om de distributie van pro dukten van Robeco via de kan toren van de Rabobank? Korte weg: 'Dat is een punt om zorg vuldig over te zijn. Er is natuur lijk een historie met relaties en we hebben ook afgesproken dat we onze zelfstandigheid wederzijds niet zullen inwisse len. Aan die exclusiviteit zitten twee aspecten. De Rabobank gaat bij exclusiviteit onze pro dukten verkopen en stopt met de verkoop van eigen produk ten. Althans met de produkten die worden ingepast in het be staande Robeco-assortiment. Verder worden onze produkten al verkocht door iedereen die dat wil. Dat zal zo blijven. Het zijn immers beursgenoteerde produkten waarover wij weinig te zeggen hebben. Iemand kan ze via een bank, die weer via de beurs handelt, kopen en verkopen. Voor ons is het van belang omdat veel van ons geld via die kanalen binnenkomt.' Bankennetwerk Waarom heeft Robeco contact gezocht met de Rabobank? Korte weg: 'Als je nadenkt over het inschakelen van een fysiek distributiekanaal dan zijn er twee mogelijkheden: een net van bankkan toren en een net van verzekeringstussen personen. Je moet dan kijken wat het beste netwerk is; het meest belovende voor de toekomst. Een groot voordeel van een ban cair netwerk is voor ons, dat de produkten die wij zelf al verkopen, ook langs dat ban caire netwerk verkocht kunnen worden. Dat is bij een ander netwerk niet mogelijk. Daar krijg je al snel te maken met twee prijzen voor één produkt. Dat kan natuurlijk niet. Daarnaast is de Rabobank van mening dat haar kantorennet in de toekomst bijzonder belangrijk blijft. Dat is duur en dan is het noodzakelijk dat elk kantoor veel omzet maakt. Wij dragen daartoe bij. Bovendien blijven wij een goede aansluiting vinden op de spaar- en beleggingsmarkten. Daar zit het geld en de Rabobank heeft een groot deel van die spaarmarkt in handen.' 'Wij hebben vertrouwen in het kantorennet van Rabobanken en de manier waarop het wordt gerund. Op al die banken zitten onder nemers en dat is cruciaal voor het goed run nen van zo'n bedrijf. Dat blijkt ook uit reac ties vanuit andere distributiekanalen. Het kantorennet van de Rabobank wordt ge vreesd, daar slaapt men niet goed van. Wij zien dat helemaal zitten. Ik hoop dus ook, dat de Rabobanken er vertrouwen in heb ben, want zij zitten aan het front. Als er iets niet goed gaat, krijgen zij het op hun brood. Het is dus van wederzijds belang, om het goed te gaan doen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8