Robeco heeft zin in de samenwerking met de Rabobank In Rotterdam staat het kantoor van Robeco, voor deskundigen op het gebied van beleggen hét walhalla. En niet voor niets. De Robeco Groep is één van de belangrijkste beleggingsconcerns ter wereld en het belangrijkste van Europa. De Rabobank en Robeco hebben onlangs uitgesproken dat zij gaan samenwerken. Nu on derzoeken zij op welke wijze die samenwerking vorm zal krijgen. Een gesprek met de voorzitter van het beleidscomité van de toe komstige partner van de Rabobankorganisatie, prof. dr. P. Korte- weg. Een kennismaking. 'Het kantorennet van de Rabobank wordt gevreesd' Rabo band Nummer 13/6 juli 1990 De berichten over de samenwerking zijn binnen de Robeco Groep goed ontvangen. Korteweg is tevreden: 'Het personeel en de ondernemingsraad hebben positief gereageerd. Ik kreeg ap plaus toen ik het aankondigde. Op zich is het natuurlijk prettig om zo te starten. Maar voor ons is het ook wat simpeler dan voor de Rabobank. Ons bedrijf krijgt er wat bij. Mensen van de Rabobank, die in ons ge bouw gaan werken, en als de verkoop via de Rabokantoren goed gaat, meer activiteit. Voor ons is het ook een uitgebreidere ope ratie dan voor de Rabobank. Wij zijn maar met heel weinig mensen. We beheren een groot vermogen, maar doen het met zo'n vierhonderd mensen, niet meer. Op zo'n aantal is bijvoorbeeld honderd man extra, heel veel. De verhoudingen liggen dus wat anders.' Klein en veel 'Wij hebben zoals ik al zei een bedrijf dat met weinig mensen veel doet. Daar hebben we ook onze lage kosten structuur aan te danken. Het is een dagelijk se zorg om dat zo te houden. We schakelen veel mensen in van buiten. Dat is één van de redenen waarom we klein zijn. Het be heer van onroerend goed doen wij bijvoor beeld niet zelf. Dat besteden wij wereldwijd uit aan specialisten. Als we het wél zelf zou den doen, dan zouden we duizenden men sen méér in dienst hebben. Zo kijken we ook naar de samenwerking. We moeten op passen dat het nieuwe bedrijf dat we samen gaan stichten, de joint venture, niet direct met overcapaciteit wordt volgestopt.' Positieve reacties Hoe reageerde de markt op de berichten over de samenwer king met de Rabobank? 'Naar ons toe heeft de markt positief gereageerd, ledereen heeft het over een knappe deal tussen de Rabobank en Robeco. Het is een wat ande re aanpak dan die momenteel overal wordt vertoond. Volledige fusies zijn natuurlijk stukken moeilijker dan wanneer je op één vrij cruciaal onderdeel, de distributie, gaat samenwerken. Men ziet er duidelijk een ei gen strategie van de Rabobank in. Voor ons ziet men het als een versterking van ons af- zetpotentieel. Alles hangt natuurlijk af van de uitwerking, maar per saldo kun je niet an ders zeggen dan dat het positief is ontvan gen.' Uitwerking Over het samenwerkings verband is nog niet veel bekend. Er wordt nu uitvoerig over gesproken in een stuurgroep. Daarin zitten van beide kanten vertegen woordigers, waaronder van elke partner één hoofddirectielid. Die stuurgroep maakt een inventarisatie van zaken die geregeld moe ten worden. 'We zullen daarbij beide het uit eindelijk belang voor ogen moeten houden. Dat is voor Robeco: hoe krijgen we er een heel interessant en omvangrijk afzetkanaal bij. Voor de Rabobank is dat: hoe krijgen we een A-merk van beleggingsprodukten en be leggingsadviesdiensten op de plank.' Betrouwbare produkten 'Ik denk dat het voor de klanten van belang is, dat ze goede produkten krijgen aangeboden. Daar mee bedoel ik niet produkten die wel eens een jaar 25 procent rendement maken. Ze mogen best wat lager renderen, als ze maar regelmatig, stabiel renderen. Dat zijn onze produkten. Op langere termijn goed rende- rende produkten. En betrouwbare produk ten. Bovendien moeten ze met groot gemak verkregen kunnen worden. Dat distributie gemak is heel belangrijk vinden wij. Dat ver eist natuurlijk dat je de beste mensen in dienst hebt, dat je de beste systemen en de beste afzetkanalen hebt.' Gelijke voorwaarden De beleggings produkten zullen worden verkocht via twee distributiekanalen. Via het direct marketing- kanaal van Robeco, het Rogiro-systeem en via het fysieke distributiekanaal, het kanto rennetvan de Rabobank. Korteweg: 'Het is heel belangrijk dat die produkten, die langs die twee kanalen verkocht worden, tegen dezelfde prijs, met dezelfde service en met dezelfde informatie verkregen kunnen wor den. Anders zitje met de situatie waarin de ene broer bij ons klant is en de andere broer bij de Rabobank. Ze horen dan van el kaar dat ze niet hetzelfde krijgen. Dat gaat natuurlijk niet goed.' Snelle groei In 1929 stichtte een aan tal Rotterdamse havenbaronnen Robeco. 'Zij wilden voor een groter publiek, voor het 'gewone volk', een mogelijkheid scheppen om zonder grote risico's te kunnen beleg gen. Die loopje als je deelneemt in indivi duele bedrijven. Dat kon op een wat meer gespreide en dus op een wat veiliger ma nier. Robeco werd opgericht aan de voor avond van de grote beurscrisis. Maar ja, dat wisten ze toen nog niet. Het eerste gestor te kapitaal ging eigenlijk teniet door die cri sis. Men heeft er jaren over gedaan om dat weer terug te verdienen. Na de eerste pro blemen rondom de ontwikkelingen van de kapitaalmarkten in de wereld is het zeer voorspoedig gegaan. In 1979 hadden we tien miljard gulden aan gestort kapitaal. Daar hebben we vijftig jaar over gedaan. In 1986 zaten we op dertig miljard en eind vo rig jaar op vijfenveertig miljard.' Produktontwikkeling 'De produktont- wikkeling doen we zeer bewust en ook heel bewust op een rustige manier', licht Korte weg toe. 'Ga maar na. We startten met Robeco en het heeft tot begin jaren zestig geduurd voordat Rolinco erbij kwam. Toen kwam begin jaren zeventig Rorento erbij. Eind jaren zeventig Rodamco. Dat zijn nu onze grote fondsen. Robeco boven de tien miljard, Rodamco bijna tien miljard en de Rabobank en Robeco samen in het middelpunt van de belangstelling na de bekendmaking van de plannen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7