De uitdaging van Midden- Westland zwart op wit voor leden en medewerkers Rabo band 'Weten we wel wat de eindbestemming is van de rijdende trein waar we in zitten?' Die vraag stelde directeur Konijnenburg van de bank Midden-Westland tijdens een bijeenkomst met het hele per soneel. 'Het werd ons steeds duidelijker dat we onze richting moesten bepalen. En als we die weten, dan moeten we aan de bui tenkant van de trein duidelijk maken wat onze richting, onze be stemming is. De reizigers, onze klanten, weten dan wat ze aan ons hebben.' Mummer 13/6 juli 1990 De bijeenkomst met alle medewer kers van de Westlandse bank is alweer verleden tijd. Niét de zaken die daar zijn besproken. Die beginnen nu pas wat meer vorm te krijgen. Het gaat ook om een zaak van lange adem. Om de iden titeit van de bank. Groei Jaarlijks gaan directie en kader van de bank in Naaldwijk een paar dagen op stap. De top van de bank praat dan over het beleid voor de komende jaren. Eind vo rig jaar stonden die dagen in het teken van de 'strategische heroriëntatie', anders ge zegd: welke koers zal de bank varen? Hoe kun je de bank verder profileren en kun je nog wel verder groeien? Met een aandeel van 92 procent in de agrarische markt is dat laatste bijna niet mogelijk. Dan is het de kunst om het vast te houden. Bij han del, industrie en dienstverlening, het HID- segment, zou het nog wel kunnen, al heeft de bank Midden-Westland ook daar een be langrijk marktaandeel van 50 a 60 procent. Imago Konijnenburg: 'Je hebt een be paald imago in de markt. Maar klopt dat imago met de interne situatie van de bank? Zijn we echt zo sterk als we naar buiten toe lijken. Intern zijn er best nog zaken die niet deugen, die soms wat stroef gaan en bu reaucratisch aandoen. We wilden onze bank daarom een impuls geven.' Met hulp van een adviesbureau werden de sterke en zwakke punten boven tafel gebracht en werd het beeld van de bank in woorden om gezet. Vele discussies volgden, waarbij ook de beheerscolleges en de ondernemings raad werden betrokken. Het imago werd uit eindelijk samengevat in de slogan 'Op ons kunt u rekenen'. Leden Op de algemene vergadering, die een week na de personeelsbijeenkomst werd gehouden, legde Konijnenburg ook aan de leden uit wat de slogan in de praktijk betekent. 'We willen diensten en produkten leveren van een hoogwaardige kwaliteit en tegen een acceptabele prijs. We willen een bank zijn die zich primair richt op het be drijfsleven, met de agrarische sector als specialiteit, maar die ook voor particulieren een aantrekkelijke partner is. Dat brengt onder meer met zich mee, dat we spaarders en beleggers goede produkten moeten bie den en voor hoogwaardige advisering moe ten zorgen. Voor cliënten uit het bedrijfsle ven willen we méér zijn dan een kredietver strekker. We willen meedenken en hen sti muleren op hun weg naar nog beter onder nemerschap. We willen ons coöperatieve karakter nog duidelijker uitdragen. Dat gaan we doen door u als lid meer te betrekken bij onze beleidsplannen, maar ook door u een beter inzicht te geven in het reilen en zeilen van de bank.' Boekje De bank Midden-Westland wil haar nek uitsteken met goede voornemens en beloftes. Zij wil een bank zijn die slag vaardig en zakelijk, toegankelijk en bereik baar, betrouwbaar, cummunicatief en co- In 'De Naald' in Naaldwijk maakten de medewerkers van de bank Midden-Westland kennis met 'hun uitdaging'. ONZE umwaNG 1 CHRISTIEN V D WERKE Een exemplaar van het boekje in groot formaat werd uitgereikt aan één van de medewerkers. operatief, betrokken en gemotiveerd, toon aangevend en professioneel is. Al die on derwerpen zijn nog eens uitgewerkt in een boekje, dat aan de medewerkers én aan de leden is uitgereikt. 'Omdat we daarmee onze nek willen uitsteken mogen we ook verlangen dat cliënten reageren. Met dat boekje kunnen we zo'n gesprek ingaan en het eventueel demonstratief op tafel leg gen. Lok reacties uit, heb ik tegen onze mensen gezegd', aldus Konijnenburg. Suggesties Het boekje dat de mede werkers - voorzien van hun eigen naam - op de bijeenkomst kregen, bevat de tekst die naar de leden is gegaan. Maar er is een deel aan toegevoegd. Daarin staan een stuk of zestien onderwerpen beschreven, die belangrijk zijn in de dienstverlening aan cliënten en in het dagelijks functioneren als kwaliteitsbank. Over het terugbellen van cliënten bijvoorbeeld. Over cross-selling en de kwaliteit van correspondentie. En over de plaatselijke betrokkenheid. Naar aanlei ding van de korte artikelen kunnen in een werkexemplaar suggesties worden geno teerd. Daarnaast kan men zich opgeven voor een werkgroep die bepaalde onderwer pen verder gaat.uitwerken. Coöperatief Op de ledenvergadering re ageerde men uiterst positief. 'Men had het idee dat er wat meer inhoud werd gegeven aan het coöperatieve gevoel. Want het blijft natuurlijk moeilijk communiceren over dat onderwerp. We hebben toch gekozen voor het coöperatieve aspect, omdat dat het meest onderscheidende element van onze bank is', legt Konijnenburg uit. 'Heel be wust hebben we de eerste exemplaren van het boekje uitgereikt aan twee vertegen woordigers van de leden. Eén aan een agra risch ondernemer, die jaarlijks kritische vra gen stelt over de coöperatie en de tarieven. Het andere boekje werd overhandigd aan de eigenaar van dé modezaak van Naaldwijk. Daar werd uitermate positief op gere ageerd. Later ontvingen alle ongeveer 3.500 leden een exemplaar van het boek je.' Verschillen Konijnenburg weet waar hij het over heeft als hij praat over het onderschei dende element van de Rabobank, het co- operatieve aspect. Hij komt van de Amro. 'Het was een cultuurschok toen ik hier kwam, maar uitermate positief. Hoe langer ik hier zit hoe meer ik de verschillen tussen de banken ga waarnemen. Er is een heel wezenlijk verschil tussen een handelsbank en een coöperatieve bank. Puur vanuit een stukje beleving, een stukje betrokkenheid. Die is bij ons groter en er is een groter service-niveau aan de balie. De klant voelt zich bij onze bank thuis. Bij de Amro was het een stuk afstandelijker.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5