Amsterdamse Academie komt met studiecertificaten band Volgend jaar start de in Diemen gevestigde Amsterdamse Acade mie Bank en Financiën met deelopleidingen waarvoor certificaten <unnen worden behaald. Dat opent voor mensen uit de financiële wereld mogelijkheden om zich heel gericht op HBO- en WO-niveau bij te scholen. Het is een aanvulling op het onderwijsaanbod van de jonge academie die nu aan haar derde jaar bezig is. Nummer 13/6 juli 1990 y ns produkt bestaat uit kansrij- I m ke kwaliteiten van mensen', al- dus de directeur van de acade mie Sjaak Verdouw. Daarmee wil hij aange ven dat de benaderingswijze een andere is, een marktgerichte. 'We praten vanuit voor gaande onderwijsvormen waarbij de vraag was: hoe sluiten we aan op HAVO en VWO. Maar de kernvraag is natuurlijk hoe kans rijk de mensen zijn die van de academie af komen. We zijn een hoger onderwijsinsti tuut dat op HBO- en WO-niveau mensen kansrijke kwaliteiten wil laten ontwikkelen. Kansrijk voor een loopbaan in de financiële wereld.' Combinatie Drie jaar geleden, in 1987, is de nieuwe gecombineerde HBO- en WO-opleiding gestart. De studenten worden door de academie voorbereid op kaderfuncties in de financiële wereld. De opleiding is opgericht door twee instellin gen voor hoger onderwijs, de Vrije Universi teit voor wetenschappelijk onderwijs en de Hogeschool Holland voor hoger beroepson derwijs. Het is één van de eerste combina ties van hoger beroeps- en wetenschappe lijk onderwijs. De opleiding combineert ge degen kennis op universitair niveau met praktijkervaring. Vier jaargangen 'Er lopen nu drie leer jaren', legt Tjerk Busstra van de taakgroep Management en Organisatie uit. 'Eén pro- paedeusejaar voor alle studenten en het tweede en derde jaar voor zowel WO als HBO. In september zullen we voor het eerst een volle bak hebben. Dan zijn er vier jaar gangen.' 'De vraag is hoe je aansluit op wat de banken en verzekeringsmaatschap pijen doen', stelt Verdouw. 'Al snel krijg je alleen maar docenten die economie heb ben gestudeerd en vervolgens colleges gaan geven. Wij willen juist, datje naast de theoretische kennis, het geheel in zijn om geving moet kunnen plaatsen. Daarom be staat 25 procent van het leerplan uit ma nagement en organisatie en communica tieve vaardigheden. Dat is veel. Daarnaast hebben we 50 procent economie en 25 procent informatica. Dat stelt heel andere eisen aan docenten.' Praktijkgericht Verdouw geeft een voorbeeld van de praktijkgerichte aanpak van zijn academie: 'Als de studenten bin nenkomen is een van de eerste dingen die ze doen een simulatiespel. Ze weten dan nog niets, maar moeten in een fictief be drijf beslissingen nemen. Ze leren dat als je geld uitgeeft, je het eerst moet verdie nen. En dat er een verband is tussen mar keting en personeelsbeleid. Mensen die economie hebben gestudeerd ontbreekt het vaak aan vaardigheden om de wetenschap pelijke kennis toe te kunnen passen. Van daar dat banken vaak vrij lange interne op leidingstrajecten hebben.' Contact met praktijk Er gaat geen week voorbij of er is wel iemand van een bank of een verzekeringsmaatschappij die voor een groep studenten optreedt. 'Dat zegt iets over de kant die wij op willen en hoe wij die samenwerking zien en vorm wil len geven', licht Busstra toe. 'We willen 25 procent van het onderwijs geïntegreerd aan bieden. Dat betekent dat we vanuit de prak tijk concrete verschijnselen verzamelen en er vragen van afleiden die hier als onder werp van onderwijs bestudeerd kunnen wor den. Alle vier de vakgroepen hebben daar hun inbreng in.' Voorbereid 'Onze studenten gaan in het eerste jaar meteen veertien dagen op be zoek bij allerlei financiële instellingen. Bij de voorbereiding van zo'n bezoek gebruiken we de cursus algemene bankleer van het Nibe, zodat ze daar gewoon goed voorbereid op de meest elementaire taken en functies binnenkomen. Ze hebben dan al de nodige know how. Daarbij vinden we het belangrijk dat de studenten zich goed kunnen presen teren. De studenten zorgen bijvoorbeeld zelf voor de afsluiting bij het bezoek. Daar mee zet je meteen de trend waarbij je stu denten leert om op een representatieve ma nier met hun werk om te gaan. Het tweede jaar doen we hetzelfde maar dan in Londen. Dat wordt ook heel degelijk voorbereid', al dus Verdouw. Stages De studenten gaan verhou dingsgewijs lang op stage. Binnen het leer plan van vier jaar zes maanden. Dat is veel. Busstra: 'Daarmee geef je ook vorm aan die praktijkgerichtheid. Het heeft als conse quentie dat het deels meeloopstages zijn, deels moet er zelfstandig onderzoek ge daan worden. Uiteraard moet een deel van zo'n stage een kennismaking met een orga nisatie en een afdeling zijn. Ook moet er worden meegewerkt met wat regulier op de afdeling gebeurt. Maar wij vinden het ook heel belangrijk dat ze zelfstandig aan een klus kunnen werken.' Certificaten Wat kan de academie doen voor mensen die in de financiële sec tor werken? Verdouw: 'Banken hebben in terne opleidingen, maar die richten zich op functies. Als je zo'n functie niet krijgt, dan krijg je zo'n opleiding ook niet. Het Nibe gaat niet verder dan de theoretische vak kennis op een gebied. Wij hebben het idee opgevat om met certificaten te komen. Dat wil zeggen met stukken uit ons leerplan die van belang zijn voor werkenden. We ronden die in het verlengde van de Nibe-studies af met certificaten op hoger onderwijs-niveau. We komen met zes certificaten.' Doelgroepen Voor wie zijn de opleidin gen bedoeld? 'Het zullen mensen zijn die volgens een onderzoek van de werkgevers vereniging in hun beroep een nieuwe im puls kunnen gebruiken. Kwaliteitswerkloos heid zou ik het willen noemen', aldus Ver douw. 'Men vraagt bij banken om opleidin gen waardoor mensen hun zelfvertrouwen terugkrijgen en die weer een brede blik ge ven. Dat komt tot uitdrukking in de verschil lende trajecten. Maar er zijn nog andere doelgroepen waarop de academie zich richt. Dat zijn mensen die met hun VWO- of HAVO-diploma op zak gaan werken, die ver der willen maar geen HBO-diploma hebben. Die zouden via certificaten minstens op een propaedeuse-niveau kunnen komen. Het is een zeer goed alternatief voor het HBO-diploma.' Richtingen Hoe ziet het opleidingenpakket voor de cer tificaatstudies er uit? Busstra: 'We denken aan een cursus monetaire en bancaire vraag stukken. Daarnaast komt er een traject, waarin alles wat van belang is op het gebied van financiële analysetech nieken een rol speelt. Een an der onderdeel is informatie management. Hoe ga je om met informatienetwerken en wat doe je met electronic ban king? Er komt een certificaat management en organisatie en ten slotte hebben we een traject op het gebied van rap portage. Menig kaderlid kan zich niet uitdrukken, presenteren en geen zaken op papier krijgen. Daarom dit tra ject.' De zes certificaten, twee op het gebied van informatica, twee op het gebied van economie, één op het gebied van manage ment en organisatie en één op het gebied van communicatieve vaardigheden moeten leiden tot het bankdiploma met een inter nationale erkenning. Volgend jaar start de academie met dit nieuwe studieprogram ma. De Amsterdamse Academie in Diemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11