Amsterdamse Academie
komt met
studiecertificaten
band
Volgend jaar start de in Diemen gevestigde Amsterdamse Acade
mie Bank en Financiën met deelopleidingen waarvoor certificaten
<unnen worden behaald. Dat opent voor mensen uit de financiële
wereld mogelijkheden om zich heel gericht op HBO- en WO-niveau
bij te scholen. Het is een aanvulling op het onderwijsaanbod van
de jonge academie die nu aan haar derde jaar bezig is.
Nummer 13/6 juli 1990
y ns produkt bestaat uit kansrij-
I m ke kwaliteiten van mensen', al-
dus de directeur van de acade
mie Sjaak Verdouw. Daarmee wil hij aange
ven dat de benaderingswijze een andere is,
een marktgerichte. 'We praten vanuit voor
gaande onderwijsvormen waarbij de vraag
was: hoe sluiten we aan op HAVO en VWO.
Maar de kernvraag is natuurlijk hoe kans
rijk de mensen zijn die van de academie af
komen. We zijn een hoger onderwijsinsti
tuut dat op HBO- en WO-niveau mensen
kansrijke kwaliteiten wil laten ontwikkelen.
Kansrijk voor een loopbaan in de financiële
wereld.'
Combinatie Drie jaar geleden, in
1987, is de nieuwe gecombineerde HBO-
en WO-opleiding gestart. De studenten
worden door de academie voorbereid op
kaderfuncties in de financiële wereld. De
opleiding is opgericht door twee instellin
gen voor hoger onderwijs, de Vrije Universi
teit voor wetenschappelijk onderwijs en de
Hogeschool Holland voor hoger beroepson
derwijs. Het is één van de eerste combina
ties van hoger beroeps- en wetenschappe
lijk onderwijs. De opleiding combineert ge
degen kennis op universitair niveau met
praktijkervaring.
Vier jaargangen 'Er lopen nu drie leer
jaren', legt Tjerk Busstra van de taakgroep
Management en Organisatie uit. 'Eén pro-
paedeusejaar voor alle studenten en het
tweede en derde jaar voor zowel WO als
HBO. In september zullen we voor het eerst
een volle bak hebben. Dan zijn er vier jaar
gangen.' 'De vraag is hoe je aansluit op
wat de banken en verzekeringsmaatschap
pijen doen', stelt Verdouw. 'Al snel krijg je
alleen maar docenten die economie heb
ben gestudeerd en vervolgens colleges
gaan geven. Wij willen juist, datje naast de
theoretische kennis, het geheel in zijn om
geving moet kunnen plaatsen. Daarom be
staat 25 procent van het leerplan uit ma
nagement en organisatie en communica
tieve vaardigheden. Dat is veel. Daarnaast
hebben we 50 procent economie en 25
procent informatica. Dat stelt heel andere
eisen aan docenten.'
Praktijkgericht Verdouw geeft een
voorbeeld van de praktijkgerichte aanpak
van zijn academie: 'Als de studenten bin
nenkomen is een van de eerste dingen die
ze doen een simulatiespel. Ze weten dan
nog niets, maar moeten in een fictief be
drijf beslissingen nemen. Ze leren dat als
je geld uitgeeft, je het eerst moet verdie
nen. En dat er een verband is tussen mar
keting en personeelsbeleid. Mensen die
economie hebben gestudeerd ontbreekt het
vaak aan vaardigheden om de wetenschap
pelijke kennis toe te kunnen passen. Van
daar dat banken vaak vrij lange interne op
leidingstrajecten hebben.'
Contact met praktijk Er gaat geen
week voorbij of er is wel iemand van een
bank of een verzekeringsmaatschappij die
voor een groep studenten optreedt. 'Dat
zegt iets over de kant die wij op willen en
hoe wij die samenwerking zien en vorm wil
len geven', licht Busstra toe. 'We willen 25
procent van het onderwijs geïntegreerd aan
bieden. Dat betekent dat we vanuit de prak
tijk concrete verschijnselen verzamelen en
er vragen van afleiden die hier als onder
werp van onderwijs bestudeerd kunnen wor
den. Alle vier de vakgroepen hebben daar
hun inbreng in.'
Voorbereid 'Onze studenten gaan in het
eerste jaar meteen veertien dagen op be
zoek bij allerlei financiële instellingen. Bij
de voorbereiding van zo'n bezoek gebruiken
we de cursus algemene bankleer van het
Nibe, zodat ze daar gewoon goed voorbereid
op de meest elementaire taken en functies
binnenkomen. Ze hebben dan al de nodige
know how. Daarbij vinden we het belangrijk
dat de studenten zich goed kunnen presen
teren. De studenten zorgen bijvoorbeeld
zelf voor de afsluiting bij het bezoek. Daar
mee zet je meteen de trend waarbij je stu
denten leert om op een representatieve ma
nier met hun werk om te gaan. Het tweede
jaar doen we hetzelfde maar dan in Londen.
Dat wordt ook heel degelijk voorbereid', al
dus Verdouw.
Stages De studenten gaan verhou
dingsgewijs lang op stage. Binnen het leer
plan van vier jaar zes maanden. Dat is veel.
Busstra: 'Daarmee geef je ook vorm aan
die praktijkgerichtheid. Het heeft als conse
quentie dat het deels meeloopstages zijn,
deels moet er zelfstandig onderzoek ge
daan worden. Uiteraard moet een deel van
zo'n stage een kennismaking met een orga
nisatie en een afdeling zijn. Ook moet er
worden meegewerkt met wat regulier op de
afdeling gebeurt. Maar wij vinden het ook
heel belangrijk dat ze zelfstandig aan een
klus kunnen werken.'
Certificaten Wat kan de academie
doen voor mensen die in de financiële sec
tor werken? Verdouw: 'Banken hebben in
terne opleidingen, maar die richten zich op
functies. Als je zo'n functie niet krijgt, dan
krijg je zo'n opleiding ook niet. Het Nibe
gaat niet verder dan de theoretische vak
kennis op een gebied. Wij hebben het idee
opgevat om met certificaten te komen. Dat
wil zeggen met stukken uit ons leerplan die
van belang zijn voor werkenden. We ronden
die in het verlengde van de Nibe-studies af
met certificaten op hoger onderwijs-niveau.
We komen met zes certificaten.'
Doelgroepen Voor wie zijn de opleidin
gen bedoeld? 'Het zullen mensen zijn die
volgens een onderzoek van de werkgevers
vereniging in hun beroep een nieuwe im
puls kunnen gebruiken. Kwaliteitswerkloos
heid zou ik het willen noemen', aldus Ver
douw. 'Men vraagt bij banken om opleidin
gen waardoor mensen hun zelfvertrouwen
terugkrijgen en die weer een brede blik ge
ven. Dat komt tot uitdrukking in de verschil
lende trajecten. Maar er zijn nog andere
doelgroepen waarop de academie zich
richt. Dat zijn mensen die met hun VWO- of
HAVO-diploma op zak gaan werken, die ver
der willen maar geen HBO-diploma hebben.
Die zouden via certificaten minstens op
een propaedeuse-niveau kunnen komen.
Het is een zeer goed alternatief voor het
HBO-diploma.'
Richtingen Hoe ziet het
opleidingenpakket voor de cer
tificaatstudies er uit? Busstra:
'We denken aan een cursus
monetaire en bancaire vraag
stukken. Daarnaast komt er
een traject, waarin alles wat
van belang is op het gebied
van financiële analysetech
nieken een rol speelt. Een an
der onderdeel is informatie
management. Hoe ga je om
met informatienetwerken en
wat doe je met electronic ban
king? Er komt een certificaat
management en organisatie
en ten slotte hebben we een
traject op het gebied van rap
portage. Menig kaderlid kan
zich niet uitdrukken, presenteren en geen
zaken op papier krijgen. Daarom dit tra
ject.'
De zes certificaten, twee op het gebied
van informatica, twee op het gebied van
economie, één op het gebied van manage
ment en organisatie en één op het gebied
van communicatieve vaardigheden moeten
leiden tot het bankdiploma met een inter
nationale erkenning. Volgend jaar start de
academie met dit nieuwe studieprogram
ma.
De Amsterdamse Academie in Diemen.