1000 geldautomaten: een begin Rabo band n 1984 plaatste de Rabobank haar eerste geldautomaat. Dat ge leurde in 1984 op initiatief van de Rabobank Pey en IVIariahoop in iet Limburgse Echt. Die eerste gea was van het Franse merk Das- sault. Maar omdat het opzetten van een dicht netwerk van gea's jepaalde eisen aan apparaten en leverancier stelde, viel in de uit eindelijke selectie de keuze op NCR. Zij hebben de organisatie on dertussen al meer dan duizend gea's geleverd. De eerste appara- en zijn namelijk alweer vervangen. De software van de oudere *ea's van het type NCR 5080 kan niet meer worden uitgebreid. Daarom die vervanging. Dit zei hoofddirectielid Burghouts op 5 uni in Alkmaar ter gelegenheid van de duizendste Rabobank geld automaat. Burghouts reageert op onderzoek Consumenten bond geldautomaten Nummer 12/15 juni 1990 Burghouts (I.) en bankdirecteur Van Deventer bij de 1000ste gea. In de periode van 1984 tot het plaatsen van de duizendste geldautomaat is het nodige veranderd. Niet alleen steeg het aantal gea's steeds sneller, ook het gemid delde aantal transacties per maand nam sterk toe. De gea is gemeengoed geworden. Veel gebruikers zien het alleen als een ap paraat dat geld uitbetaalt en weten niet dat >r een hele infrast- uctuur achter zit. Met de uitbreiding van het aantal geldautomaten is tegelijkertijd de af hankelijkheid van de techniek toege nomen. Een deel van die techniek heeft de Rabobank zelf in handen. Daar wordt veel aan dacht en veel geld aan besteed. Een ander deel van de techniek wordt ge leverd door PTT Telecom met Datanet I. Het gea-netwerk van de Rabobank is de grootste klant van Datanet I. Gastgebruik Dit jaar worden bij de Rabobank 65 miljoen gea-transacties ver wacht. Daarvan betreft zo'n 10% transac ties van cliënten van andere banken. In het weekend loopt het aantal gasttransacties zelfs op tot 20%. Dat levert noch voor de Rabobank, noch voor de PTT problemen op. Wèl voor andere banken. Zij moeten groot schalige aanpassingen doorvoeren om transacties van hun cliënten via de Rabo- bank-gea's te fiatteren en te autoriseren. Ie dere gebruiker wordt door zijn eigen bank gecontroleerd. Dat gebeurt via het interban- cair autorisatienetwerk IAN, de integratie van geld- en betaalautomaten. Via dit net werk wordt autorisatie verkregen voor pas houders van elke pasuitgevende instelling in Nederland, voor zowel geld- als betaal automaten. Tevens kan sinds de ingebruik name van IAN internationaal gastgebruik worden aangeboden aan buitenlandse pas houders. Onderzoeken Half mei werden de resul taten bekend van twee onderzoeken. Eén onderzoek is gedaan door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. Burghouts ging daar in Alkmaar slechts kort op in: 'Wij gaan gaarne op hun verzoek tot een ge sprek in. Alle suggesties in hun rapport - zoals hulp van medewerkers bij de eerste gea-transactie, het openhouden van de mogelijkheid om aan de balie geld op te nemen, goed informatiemateriaal en een goede rechts positie - zijn door de Rabobank al I lang en breed opge- pakt.' Langer werd stilgestaan bij een onderzoek van de I Consumentenbond. Te weinig De Consumentenbond concludeert, dat een van de ernstigste problemen is, dat een gea soms minder uitbetaalt dan de klant heeft ingetoetst. Op de bon staat dan wel het juis te bedrag en dat wordt ook van de rekening afgeschreven. De gea's van de Rabobank zijn echter volgens Burghouts zo ingericht dat een eventueel achterblijvend biljet apart wordt opgeslagen. Dat wordt op de zoge naamde log-rol geregistreerd. Ook centraal is door registratie van gegevens controle mogelijk. Gevraagde en uitgegeven gelden worden bovendien, nadat de hele transactie is afgerond, geregistreerd in de gea-pas. Gebleken is, dat slechts in één op de acht miljoen gevallen een biljet blijft hangen. Correctie Volgens de Consumenten bond zijn de gea's in technische zin nog voor verbetering vatbaar. Dit om onbedoel de transacties en vergissingen tegen te gaan. Gea's bevatten echter een correctie- en stoptoets, lichtte Burghouts toe. De dis play is duidelijk. Hoewel het wellicht voor NCR zin heeft te overwegen een voorziening voor onbedoelde transacties aan te bren gen, lijkt dit niet noodzakelijk. Volgens de bond ontbreekt een alarmering voor onver klaarbare veranderingen in het opnamepa troon. Men gaat dan uit van een vast opna mepatroon. Bij balieopnames blijkt dat in derdaad enigszins het geval te zijn. Terwijl bij de gea de transactie juist afhankelijk is van de behoefte op een bepaald moment. Dit verklaart ook de wachttijd op zaterdag ochtend. Winkelen geeft aanleiding tot transacties. Wachten De gebruikers van geldauto maten moeten vaak lang in de rij staan en dan ook nog op een onbeschutte plaats, stelt de Consumentenbond. Burghouts re ageerde hierop: Er is bij de Rabobank spra ke van een piek in het gebruik op zaterdag ochtend tussen 11 en 12 uur. Daarbuiten treft men vrijwel nooit rijen aan. Bovendien staan veel gea's in aparte ruimtes of er zijn schuilmogelijkheden in de nabijheid. Keurmerk DNB De Consumentenbond pleit voor een keurmerk voor gea's van de Nederlandsche Bank. De reactie van DNB was duidelijk. De kwaliteit van de appara tuur is een interne zaak van de banken. Daarbij mag worden verwacht, dat wordt ge streefd naar de hoogste technische kwali teit. Als aan dat streven niet wordt voldaan, kan bij een eventueel geschil met een cliënt niet staande worden gehouden dat een transactie is verlopen zoals de boeken van de bank aangeven. Defect Verder concludeert de Consu mentenbond in het door Burghouts aange haalde onderzoek, dat de kans dat een gea defect of leeg is, te groot is. Afhankelijk van het tijdstip zou dit in 7 tot 10 procent van de gevallen zo zijn. De technische beschikbaar heid van Rabobankgea's is in werkelijkheid meer dan 99,8%. Dat wil zeggen dat er van de 1000 slechts 2 niet beschikbaar zijn. Dat wordt soms door de gebruiker zelf veroor zaakt in de vorm van vandalisme. Verder wordt er preventief onderhoud verricht en worden oude gea's vervangen door moder nere. Met NCR is afgesproken, dat storingen in beginsel binnen twee uur zijn verholpen. Na de 1000ste De ontwikkelingen op gea-gebied gaan met rasse schreden ver der. Het aantal zal nog verder toenemen, waarbij het eindpunt nog niet is aan te ge ven. Verder zullen alle houders van credit cards met een Mastercard-vignet per 1 juli bij Rabobankgea's terecht kunnen. Ook vindt met ingang van deze zomer de contro le of de cliënt geld kan opnemen via een Westeuropees netwerk, uiteindelijk plaats bij de Rabobank als pasuitgevende instel ling. Een Rabobankcliënt bij een buitenland se gea wordt dan binnen 10 seconden ge autoriseerd op het Rabobankbestand in Best. In de loop van dit jaar wordt ook be gonnen met de invoering van concernfiatte ring. Cliënten kunnen dan bij alle Rabobank gea's geld opnemen op basis van het reke ningsaldo. Aan iedere cliënt kan nu een pin pas worden verstrekt, zonder dat de bank een groot kredietrisico loopt. De opname mogelijkheid kan variëren van f 25,- per week tot f 1.000,- per dag.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3