Bedrijfspsychologen doen meer dan begeleiding overvalslachtoffers I band Bij de Bedrijfsgezondheidsdienst van Rabobank Nederland werken drie bedrijfspsychologen: Mebius Brandsma, Gerrie Klok en Frans van Slagmaat. Het drietal is op veel gebieden actief en houdt zich niet - zoals vaak wordt gedacht - alleen bezig met het begeleiden van medewerkers die betrokken zijn geweest bij een overval. Van Slagmaat: 'Ons werk is heel gevarieerd. Wel heeft het altijd te ma ken met de begrippen gezondheid en werk. We proberen in preven tieve en behandelende sfeer mensen of groepen mensen te hel pen.' Nummer 12/15 juni 1990 V.l.n.r. Frans van Slagmaat, Mebius Brandsma, Gerrie Klok, psychologisch assistente Juut Borg- houts en secretarieel medewerkster Lili Daniëls. gens lang niet altijd ouderen. We gebruiken vaak een test om te kijken wat de persoons kenmerken van iemand zijn. Zo'n test wordt volledig open met de mensen doorgespro ken. Daar leren wij ook van. Het is voor ons een hulpmiddel om tot een betere advise ring te komen.' Veranderingen Ook Rabobank Neder land hoort tot de cliëntenkring van de Activi teit Bedrijfspsychologie. Van Slagmaat: 'Het grote aantal veranderingen van de laatste tijd heeft een aantal mensen in moeilijkhe den gebracht. Sommigen varen wel bij die veranderingen, anderen hebben er zorgen over: Wat gaat er van mij worden? Een aan tal wordt zich er pijnlijk van bewust, dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor je eigen toekomst. Je kunt je niet beroepen op wat in het verleden was. Wij proberen mensen te laten zien waar nieuwe kansen liggen.' Zelf willen Van Slagmaat: 'Mensen moeten zelf iets aan hun probleem willen doen, dat is een basisvoorwaarde. Men moet willen zoeken naar waar het hem nou in zit. Vervolgens moet men zelf aan de slag gaan. Eén van de moeilijkste dingen is daar bij om mensen een goed inzicht in de eigen situatie bij te brengen. Waar dat niet lukt, heb je nauwelijks kans op succes. Wij be drijfspsychologen zijn zeer optimistisch. We kijken wanneer iemand, die tijdelijk uit de running is, weer zijn rentree kan maken. In het algemeen zijn we er niet voor om tegen mensen te zeggen: Ga maar thuis zitten... We proberen te bemiddelen en een goed woordje te doen om iemand weer ergens te kunnen plaatsen. Je moet daarbij oproeien tegen een toenemende verharding. Mensen zitten niet te wach ten op mensen die een verleden heb ben. We moeten mensen laten beoor delen op wat ze kun nen, niét wat ze niet kunnen. Ik kom men sen tegen die te ambitieus zijn, hun eigen mogelijkheden overschatten. Of zich min of meer on kwetsbaar achten. Als er dan iets ge beurt, worden ze de pressief, verliezen hun zelfvertrouwen en kijken overal somber tegenaan. Dan is het fijn als je mensen hun eigen sterke kanten kunt laten herontdek ken. In feite brengen wij geen nieuwe kwali teiten bij, maar we proberen dingen die on der het stof zijn geraakt, weer naar boven te brengen. Beroepsgeheim Psychologen hebben een beroepsgeheim, dat vergelijkbaar is met de eed van de medici. Er is ook een tuchtcommissie, waarnaar mensen zich in geval van klachten kunnen wenden. 'Dat hebben we gelukkig nog niet meegemaakt', zegt Van Slagmaat. 'Overigens, als men - voor de directeur of de chef - niet wil weten dat men hier komt, dan respecteren we dat volledig. Het is jammer, dat het vaak moei lijk is af te meten of we succes hebben met ons werk. Soms krijg je een leuk briefje, maar soms hoor je niks meer.' De bedrijfspsychologen van de Rabo bank komen regelmatig in het nieuws als het om de opvang van overvalslachtoffers gaat. Maar ze houden zich met veel meer situaties bezig. 'Een deel van ons werk bestaat uit de individuele begeleiding van mensen, die door hun werk situatie een beetje tussen wal en schip dreigen te raken', vertelt Van Slagmaat. 'De oorzaak daarvan kan werkelijk van alles zijn. Ook houden we ons bezig met groeps werk. Dan praat je over afdelingen of com plete banken. Wij kunnen kijken hoe gezond een afdeling werkt, in psychologische zin. Dus: Heb je te maken met menselijke ver houdingen die goed in elkaar steken? Zijn er knelpunten? Hoe staat het met de commu nicatie, samenwerking, hulpvaardigheid en bereidheid met elkaar de kar te trekken? Aanleiding tot een onderzoek kan bijvoor beeld zijn ziekteverzuim, verloop of klachten over de werksituatie.' Doorverwijzen ledereen kan voor een gesprek bij de bedrijfspsychologen terecht. Van Slagmaat: 'Bij de kennismaking kijken we of iemand bij ons aan het juiste adres is. Is dat niet het geval, dan verwijzen we door. Dat kan intern zijn naar bijvoorbeeld perso neelszaken of extern naar een hulporgani satie. We bemiddelen daarbij actief, om te voorkomen dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.' De hulpverle ning bij de BGD heeft zijn grenzen. 'We gaan geen zware psychologische trajecten met mensen aan', stelt Van Slagmaat. 'Zit iemand puur privé in de knoop, dan verwijzen we naar buiten. We proberen altijd binnen twee weken een eerste afspraak te maken. Ons idee is dat je het in maximaal vijftien keer moet kunnen regelen. Er is ook een aantal mensen dat elk half jaar nog eens komt bijpraten. Dat is ook voor ons leuk, je hoort nog eens wat terug. Voor de mensen is het een opfrissertje, een steun in de rug.' Preventie 'We proberen te bereiken dat mensen met plezier werken en gezond blij ven', stelt Van Slagmaat. 'We benadrukken steeds meer een positieve manier van wer ken en omgaan met elkaar. Dat betekent dat we nogal nadenken over een onderwerp als stress-preventie. Een voorbeeld daar van is het cursusprogramma dat we hebben gemaakt voor directeuren, 'De directeur Persoonlijk'. Zij werken in het algemeen in situaties waaraan spanningsmomenten zijn verbonden. Wij willen hen door onze pro gramma's laten kijken naar hun eigen le vens- en werkstijl. We willen hun gedrag zo inrichten, dat ze niet ten onder gaan aan de spanningen in hun werk. Ook medewerkers hebben met stress te maken. Zo zijn er de spanningen die ontstaan naar aanleiding van situaties in de bankhal. Dat kan zijn een overval of de agressieve bejegening door klanten. Ook in dat opzicht willen we preven tief werken. We zijn bezig met een program ma, dat mensen meer vaardigheid moet ge ven in het hanteren van lastige cliënten. Dat programma moet dit jaar gaan draai en.' Uit taboesfeer Als mensen met pro blemen bij de be drijfspsycholoog ko men blijkt één van de oorzaken vaak, dat ze nogal slecht voor zichzelf kunnen op komen. Van Slag maat: 'We merken dat mensen heel loyaal, gewillig en ijverig zijn. Maar soms hebben ze moeite om aan te geven dat ze overvraagd worden. Dat be paalde veranderingen te snel gaan of dat ze niet gekend worden in veranderingen. Dat kan aanleiding zijn tot serieuze problemen. We willen er naar toe werken, dat mensen het niet meer zo'n geweldige stap vinden om contact met ons op te nemen. Dat wordt ook een beetje veroorzaakt door de cultuur, waarin het soms moeilijk is om aan te ge ven dat bepaalde dingen je minder goed af gaan. Een afspraak maken met een bedrijfs- pycholoog zit nog een beetje in de taboe sfeer. Dat is gelukkig aan het veranderen. Je hoeft niet eerst helemaal in de puree te zitten wil je om hulp vragen. We zien allerlei aanleidingen waarom mensen bij ons aan kloppen. Zo ging bijvoorbeeld iemand bij ons te rade die graag kantoorbeheerder wil worden, maar twijfelde aan z'n eigen moge lijkheden. En iemand die moeite heeft om veranderingen bij te sloffen. Dat zijn overi- Alle medewerkers van de Rabobankorganisatie kunnen bij de bedrijfspsychologen terecht. Het telefoonnummer is (040) 347310.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11