Landacht voor mensen erkt, een procedure ifwerken niet labo land Het afgelopen jaar was weer een 'topjaar' voor bankovervallen. Vleer dan ooit tevoren werden bank- en postkantoren gecontrari eerd met een overval. Voor sommige was dat zelfs voor de tweede >f derde keer. Naast de financiële schade, die meestal nog wel is e overzien, wordt schade toegebracht aan mensen. Deze schade s vaak minder goed te overzien en is in ieder geval langduriger van jard. De wijze waarop slachtoffers na de overval worden opgevan gen, kan bepalen of die ervaring mensen sterker maakt of juist kwetsbaarder. Die opvang is een belangrijke taak van het manage- nent. De activiteit Bedrijfspsychologie van de Bedrijfsgezond- ïeidsdienst heeft voor het management een handleiding met au diovisuele ondersteuning samengesteld. De videobanden 'Hoe gaat het met je' en 'Baas in eigen bank' gaan uitgebreid in op deze jroblematiek. Sociale ontwikkelingen en trends Het informatiepakket is gemaakt in samenwerking met Mr.C. ten Don kelaar, sinds 1-1-1990 adjunct-re giodirecteur. daarvoor was hij directeur van de Rabobank Rosmalen. In die functie deed hij minder prettige ervaringen op met het be geleiden van slachtoffers na een overval. Bij ons niet 'Geen enkele collega gun ik deze ervaring', licht Ten Donkelaar toe, 'maar door mijn medewerking aan de tot standkomingvan deze video's, heb ik willen overbrengen dat het management zich erop moeten voorbereiden. Je kunt je niet permit teren dat risico als onbelangrijk ter zijde te schuiven of te denken: bij ons gebeurt zoiets niet! Iedere bank loopt het risico van een overval. Veiligheidsvoorschriften zijn er om het risico te beperken, maar er lopen nu eenmaal mensen rond, die zich nergens aan storen. Over dit risico zwijgen, is het meest foute watje kunt doen. Juist bij een overval of een andere calamiteit is het uiterst be langrijk, dat je weet hoe te handelen. Dit voorkomt paniek en paniek is het laatste watje in zo'n situatie kunt gebruiken' Veiligheidsbewustzijn leder beroep heeft risico's, maar als men weet aan wel ke regels men zich moet houden, wordt het risico verminderd. Het management moet het belang van de veiligheidsvoorschriften benadrukken, hoewel ze soms als belas tend worden ervaren. Het management heeft hierbij een voorbeeldfunctie. 'Elke dag weer moet er sprake zijn van een veilig heidsbewustzijn', vindt Ten Donkelaar. 'Dat betekent niet alleen de voorschriften in acht nemen, maar vooral ook letten op za ken die afwijken van de dagelijkse gang van zaken. Het management van een bank moet daar zelf alert op zijn en regelmatig met de medewerkers erover praten. Ook aan nieuwe mensen moet direct worden verteld wat er van hen verwacht wordt bij een calamiteit. Onwetendheid kan in zo'n situatie heel gevaarlijk zijn. Niet alleen voor die persoon zelf, maar ook voor de colle ga's en de aanwezige cliënten. De mensen moeten als het ware ingebakken krijgen, dat zij bij een overval rustig moeten blijven, goed moeten kijken en vertragend moeten werken. Dit moet op zo'n moment een twee de natuur zijn. Daarnaast is het uit den boze om voor 'held' te gaan spelen. Mijn stelregel is altijd: geld is vervangbaar, maar mensen niet!' Rol van het manage ment Een overval trekt al tijd veel belangstelling uit de omgeving. De politie is ambtshalve aanwezig, voor bijgangers en cliënten zijn nieuwsgierig, familieleden van de slachtoffers zijn on gerust. Daarnaast moeten ook het bestuur, het regio kantoor en Rabobank Ne derland worden ingelicht. Dit alles concentreert zich allemaal op en om de slacht offers van de overval, die over de meest concrete in formatie beschikken. Het management moet dit in goede banen leiden en daarbij vooral aan het belang van de slacht offers denken. Vooraf dienen de organisa torische maatregelen vast te liggen in een draaiboek, zodat iedereen weet wat zijn taak is. Dat geeft alvast duidelijkheid en ruimte aan het management om vanaf het eerste moment begeleiding aan de slacht offers te geven. Ten Donkelaar: 'Uit mijn noodgedwongen ervaring weet ik, dat je niet moet wachten tot de mensen erom vra gen. Dan ben je te laat. Je moet er gewoon zijn als een aanspreekpunt, 'n klankbord. De reacties zijn meestal heel verschillend. De één reageert ogenschijnlijk rustig, maar kan later last krijgen van de emoties, terwijl een ander totaal ontredderd is. Daarom kun je geen draaiboek maken hoe je nu exact moet handelen, want iedere situatie is uniek. Aan de ene persoon kun je vragen om koffie te gaan zetten om wat afleiding te geven. Voor iemand anders zul je zelf een kopje koffie moeten halen. Je moet het ge voelsmatig benaderen, afhankelijk van de situatie die je aantreft.' Politie De taak van de politie is de da ders zo snel mogelijk in de kraag grijpen. Vanuit dat gezichtspunt is iedereen eigen lijk een verdachte. 'Het is erg leerzaam om eens een woordvoerder van de plaatselijke politie op de bank uitte nodigen', vindt Ten Donkelaar. 'Wanneer dan uiteengezet wordt welke vragen er gesteld worden aan slacht offers, is de schok later niet zo groot. Men weet dan zo ongeveer wat men kan ver wachten en waarom bijvoorbeeld de politie ook jouw vingerafdrukken nodig heeft. Wan neer op een gegeven moment enkele ver dachten zijn opgepakt en er een confronta tie moet plaats vinden, laat dan in hemels naam altijd iemand van de bank meegaan. Na afloop staat men te trillen op z'n benen en is het prettig dat er een vertrouwd ie mand bij is. Ook hierbij moet het manage ment de slachtoffers goed begeleiden.' Extra aandacht Op wat langere termijn na de overval is voor de slachtoffers extra aandacht van het management erg belang rijk. Het nieuws is er dan wat af, de eerste nieuwsgierigheid bevredigd, maar voor de slachtoffers zelf begint nu pas het eigenlij ke verwerkingsproces. Begrip en echte aan dacht van het management is daarbij een belangrijke ondersteuning. 'Er kan altijd weer iets gebeuren, waardoor alle emoties weer naar boven komen,' zegt Ten Donke laar. 'Je moet maanden nadien nog steeds Ten Donkelaar werkte mee aan de video-band alert zijn. In Rosmalen hebben we vier keer een overval meegemaakt. Sommige mede werkers waren twee keer bij zo'n overval be trokken en iemand zelfs drie keer. Na ver loop van tijd bleek dat enige mensen niet meer aan een bijkantoorbalie konden func tioneren, omdat het zulke diep ingrijpende gebeurtenissen zijn geweest. Zij zijn nu overgeplaatst naar het hoofdkantoor. Je moet echt niet denken, dat mensen er na een poosje weer overheen zijn. Aan de be geleiding van de slachtoffers moet blijvend aandacht worden besteed, want aandacht voor mensen werkt, een procedure afwer ken niet.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 31