Ui Steeds meer maatwerkopleidingen Management conferenties Rabf ham Computerondersteund Opleiden Sociale ontwikkelingen en trends 1989 taken van de medewerker. Het niveau van dienstverlening waarop de medewerker die taken uitvoert is hierbij een belangrijk gege ven. Maatwerk De activiteit Bedrijfsopleidin gen verzorgde ten behoeve van Rabobank Nederland naast diverse standaardopleidin gen ook tal van 'maatwerkopleidingen'. Het verantwoordelijke lijnmanagement -op ver schillende niveaus- is voor deze maatwerk opleidingen de opdrachtgevende partij. In overleg met management en P&O-functiona- rissen wordt vastgesteld wat er gemaakt zal worden (de inhoud, omvang en vorm van de opleiding en de tijdsplanning) en wat de kos ten zullen zijn. Een en ander wordt vastge legd in een offerte. De maatwerk-opdrachten die vorig jaar door de activiteit Bedrijfsopleidingen wer den vervuld waren heel divers. Een eerste voorbeeld is het opstellen van een oplei dingsprogramma voor medewerkers van een Indonesische coöperatieve bank, de De logistieke, organisatorische, en di dactische vormgeving van de Manage mentconferenties was, net als in 1987 opgedragen aan de activiteit Bedrijfsoplei dingen binnen de Centrale Dienst Perso neel. Dat betekende hard werken vanaf juni 1989, toen het betreffende besluit door de hoofddirectie werd genomen. Voorbereiding en uitvoering vergden bin nen Bedrijfsopleidingen in totaal ongeveer 360 mensdagen werk. Daarbij komen dan nog de inzet en inspanningen van de vele andere betrokkenen: de inleiders, de dis cussieleiders en rapporteurs, de Audiovi suele Dienst, de activiteiten Materiaal voorziening, Publiciteitsprodukties, Post zaken, Transport en Beveiliging. Het bezig zijn met dit project is, zo stellen de betrok kenen, dankbaar werk. De conferenties bieden een unieke gelegenheid tot com municeren. Communiceren tussen inlei ders en deelnemers en tussen deelne mers onderling. Directeuren van aange sloten banken kunnen ervaringen uitwis selen. Vooral ook van belang is de discus sie, zowel in de werkgroepbesprekingen als informeel, die ontstaat tussen de deelnemers van aangesloten banken en van Rabobank Nederland. De Manage mentconferenties in 1987 zijn door de deelnemers vrijwel unaniem als succesvol ervaren. Daarom werd voor 1990 dezelf de opzet gekozen. Tegelijk had het succes een nadeel: het kon moeilijk beter. De evaluatie over 1987 bracht echter ook en kele aspecten naar voren die voor verbe tering vatbaar waren. Aan de verbetering daarvan werd dit jaar grote aandacht be steed. Zo werd ernaar gestreefd de forum discussies levendiger en relevanter te ma ken. Ook een goede verslaggeving naar de deelnemers kreeg extra aandacht. BUKOPIN-bank. Drie deskundigen van Rabobank Nederland verzorgden een cur sus in Indonesië en werden bij het opzetten daarvan vooraf begeleid vanuit Bedrijfsop leidingen. Een ander voorbeeld van een maatwerk-opleiding was de cursus 'schrifte lijke communicatie', die werd verzorgd voor 17 groepen controleleiders van de Accoun tantsdienst. Een derde voorbeeld, doorlo pend in dit jaar, vormt het opleidingsplan dat door Bedrijfsopleidingen voor het Werk gebied Aangesloten Banken werd gemaakt toen een groot aantal informatici vanuit het vroegere Werkgebied Informatica naar het WAB kwamen. De tendens opleidingsvra gen te 'vertalen' naar een maatwerkoplei- dingsprodukt zal zich verder voortzetten. Dit alles neemt niet weg, dat de activiteit Be drijfsopleidingen ook nog steeds een be langrijk deel van de beschikbare mens kracht besteedt aan studiegids-opleidingen. Er wordt ook gewerkt aan een uitbreiding van het studiegids-aanbod. Zo zullen bin nenkort twee korte opleidingen worden aan geboden over 'Visie ontwikkeling' en 'Het leiding geven aan veranderingsprocessen'. Deze modules zijn bedoeld voor managers. Nieuw is, dat in principe management teams er als team op moeten intekenen, dus bijvoorbeeld de staf van een activiteit. Regio's in beweging In 1989 hebben veranderingen plaatsgevonden in de organi satie en de personele bezetting van de re giokantoren. Van meet af aan was duidelijk, dat de verdere professionalisering van de verschillende functionarissen daarbij een belangrijke rol zou spelen. Allerlei verschil lende aspecten van het verschijnsel 'oplei den' komen bij een dergelijk project aan de orde, zoals blijkt uit het volgende voorbeeld. Functieprofielen Uit de naam van een functie is slechts in beperkte zin af te lei den wat de inhoud van een opleiding zou moeten zijn. Eerst moet meer bekend zijn over de taken en de activiteiten die tot de functie behoren. Daaruit kan dan worden afgeleid, welke kennis en vaardigheden een voorwaarde zijn voor het goed vervullen van de functie. Dergelijke gegevens worden soms verzameld door middel van inter views of vragenlijsten. Bij het opstellen van opleidingsprogramma's voor de verschillen de categorieën regio-functionarissen is voor dit doel gebruik gemaakt van de zogenaam de leerdoelenconferentie. Het woord confe rentie is wat misleidend. Het is een bijeen komst van slechts één dag. Uitgenodigd worden ongeveer twintig personen uit de volgende groepen: de groep voor wie de op leiding bestemd is (de 'doelgroep'); de chefs van de doelgroep; de 'klanten' (in welke zin ook) van de doelgroep en eventu ele externe experts. Het uitgangspunt is, dat als deze mensen het eens worden over wat de betreffende functie inhoudt en wat daar aan kennis en vaardigheden bij horen, dat daarmee dan een belangrijk deel van de vraag waar de opleiding zich op moet rich ten beantwoord is. Met andere woorden: de grootste gemene deler van de mening van de aanwezigen hoort zeker te worden opge nomen in het opleidingsprogramma voor de betreffende functionarissen. Naar die grootste gemene deler wordt in de leerdoe lenconferentie toegewerkt door de deelne mers vragenlijsten te laten invullen over hoe zij de betreffende functie zien. Over de elementen waarover men het gelijk al eens De programma's die door de afdeling COO in 1989 zijn geproduceerd zijn in twee ca tegorieën onder te brengen. Als eerste moet natuurlijk de totstandkoming van cursussen worden genoemd. Steeds meer medewerkers van aangesloten ban ken en van Rabobank Nederland leren over de meest uiteenlopende onderwer pen heel gericht en op een door hen geko zen moment met behulp van een compu ter. De benodigde educatieve software, ook wel courseware genoemd, komt in de afdeling COO in opdracht van en in samen werking met collega's van de verschillen de afdelingen van Rabobank Nederland tot stand. Steeds vaker wordt de afdeling COO ingezet bij de produktie van software met een meer instructief/informatief karakter. Met behulp van deze programma's wor den niet alleen medewerkers van aange sloten banken geïnformeerd over nieuw te voeren produkten of diensten, maar dik wijls ook hun cliënten. Door toepassingen van software in plaats van circulaires en dergelijke kan de - toekomstige - gebrui ker niet alleen geïnstrueerd worden, maar deze kan tevens reeds ervaren welke plaats het produkt in zijn dagelijkse werk kan innemen. Een voorbeeld hiervan is de diskette over Rabobank Telebankieren. In samenwerking met Particulieren wordt op dit moment in het kader van Rabobank Di- rectservice hard gewerkt aan zogenaam de bankhaltoepassingen. In 1990 zal ook software ontwikkeld worden die een functie vervult in het con tact tussen bankmedewerker en de cliënt. Modellen die consequenties van beslissin gen berekenen en die de resultaten ook beeldend tonen, kunnen tijdens besprekin gen van onschatbare waarde zijn. De titel van de brochure die vorig jaar onder diver se afdelingen van Rabobank Nederland is verspreid, zal ook in 1990 ons devies blij ven: 'COO, meer dan alleen opleiden'. is wordt verder niet meer gepraat. Als er ele menten zijn waarover sommige deelnemers menen dat ze bij de functie horen en andere niet, dan wordt daarover gediscussieerd. Daarna vult ieder weer een vragenlijst in om na te gaan of het gebied waarover overeen stemming bestaat is toegenomen. Evaluatie van opleidingen Het evalu eren van opleidingen beoogt inzicht te krij gen en te houden op de kwaliteitseisen die aan opleidingen gesteld dienen te worden. Zodoende kunnen signalen uit de markt ver taald worden in veranderingen en vernieu wingen van het opleidingsaanbod. In het af gelopen jaar is een systeem ontwikkeld waarmee op grote schaal opleidingen ge- evalueerd kunnen worden. De methodiek kenmerkt zich door eenvoudige beantwoor ding van vragen op een 5-puntschaal die ge automatiseerd verwerkt worden. Daardoor wordt de snelheid en betrouwbaarheid ge waarborgd. Evaluatie van opleidingen zal een integraal onderdeel gaan uitmaken van het traject gelegen tussen aanmelding voor een bepaalde opleiding en afsluiting van die opleiding met diploma of certificaat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 28