Sedrijfsopleidingen
abo
and
)pleiden, in de meest brede zin van het woord, zal in de negentiger
aren een belangrijk instrument zijn voor de handhaving en uitbouw
'an de kwaliteit van de medewerkers in de Rabobankorganisatie.
n 1989 zijn de grondslagen gelegd voor een nadrukkelijke verbe-
ering van de opleidingsfunctie binnen de organisatie. Naast de
jrimaire verantwoordelijkheid van het management voor het stu-
en van het proces van personeelsontwikkeling, heeft ook de indi
viduele medewerker verantwoordelijkheid om te werken aan de
ïigen kwaliteit. Daarnaast ligt er een belangrijke verantwoorde-
ijkheid bij de opleidingseenheden van Rabobank Nederland om
adequate hulpmiddelen en opleidingen te produceren.
Sociale ontwikkelingen en trends
1989
I n 1989 aangezet, maar zeker ook als
I trend voor de komende jaren, zal het
I opleidingsaanbod zich onder meer ken
merken door een directe aansluiting tussen
de beleidsplanningscyclus en de opleidings
planning. Voorts zal er een nadrukkelijke
koppeling zijn tussen beoordeling functie
vervulling en het maken van opleidingsaf
spraken. Dit moet resulteren in opleidings
plannen als onderdeel van personeelsplan
ning. Opleidingen dienen zo mogelijk te wor
den gekoppeld aan functiefamilies. Dat ver
dient de voorkeur boven een uitsluitende
koppeling van opleidingen aan afzonderlijke
functies. Met het verdere moduleren van de
opleidingen wordt de doelgerichtheid in keu
zes bevorderd. Een systeem van toetsing,
certificering en diplomering wordt daaraan
gekoppeld. Kenmerkend is ook een groter
scala van opleidingsvormen. Naast cursus
sen en trainingen is er sprake van een ver
sterkte inzet van Computer Ondersteund
Opleiden, werkplekopleidingen en interne
stages. Hierbij wordt rekening gehouden
met leerstijlen van ouderen. Vervolgens
wordt de systematiek van opleidingsinfor
matie en cursusorganisatie geoptimali
seerd. Voor het laatstgenoemde aspect
geldt, dat in toenemende mate al direct bij
de informatie over het aanbod van opleidin
gen de uitvoeringsdata gegeven zullen wor
den. Tot slot zal in de negentiger jaren een
intensievere samenwerking met het NIBE er
zorg voor moeten dragen dat ook het
branchegerichte opleidingsaanbod vanuit
het NIBE een correcte aansluiting vindt bij
de eigen bedrijfsproblematiek c.q. de eigen
bedrijfsopleidingen. Hierna zullen aan de
hand van de procesfasen planning, ontwik
keling, uitvoering en evaluatie enkele activi
teiten van Bedrijfsopleidingen beschreven
worden.
Planning In 1989 zijn een aantal stap
pen gezet om de opleidingsplanning te inte
greren in de beleidsplanning en beter te la
ten aansluiten bij de beoordeling van de
functievervulling. De meest in het oog sprin
gende veranderingen zijn dat het opleidings
jaar voortaan parallel loopt aan het kalen
derjaar en daarmede aan de beleidsplan
ningscyclus binnen de Rabobankorganisa
tie. Opleidingsplannen en daaraan gekop
pelde budgetten kennen een planningshori
zon van een jaar. Ze komen tot stand op ba
sis van functioneringsgesprekken. De resul
taten uit deze gesprekken vormen de input
voor het opleidingsplan, te realiseren in het
komende kalenderjaar. Aansluitend ver
schijnt de studiegids voortaan in septem
ber/oktober. Een logisch vervolg op het
vaststellen van de opleidingsbehoefte is de
zorg voor de beschikbaarheid van een aktu-
eel opleidingsdocumentatiemedium. De
eerste stappen zijn gezet om te komen tot
georganiseerde opleidingen, waarbij vooraf
cursusdata, plaats van uitvoering en namen
van docenten worden aangegeven. De af
stemming van opleidingsaktiviteiten op de
dagelijkse werkzaamheden en de personele
bezetting dient hierdoor vereenvoudigd te
worden. Tot slot wordt gewerkt met een aan
gepaste zoekstructuur. Het opleidingsaan
bod, dat sterk is gericht op functionarissen,
zal gaan veranderen naar het aanbieden
van opleidingen, die zijn gebaseerd op de
De conferenties boden een unieke gelegenheid tot communiceren.