Sedrijfsopleidingen abo and )pleiden, in de meest brede zin van het woord, zal in de negentiger aren een belangrijk instrument zijn voor de handhaving en uitbouw 'an de kwaliteit van de medewerkers in de Rabobankorganisatie. n 1989 zijn de grondslagen gelegd voor een nadrukkelijke verbe- ering van de opleidingsfunctie binnen de organisatie. Naast de jrimaire verantwoordelijkheid van het management voor het stu- en van het proces van personeelsontwikkeling, heeft ook de indi viduele medewerker verantwoordelijkheid om te werken aan de ïigen kwaliteit. Daarnaast ligt er een belangrijke verantwoorde- ijkheid bij de opleidingseenheden van Rabobank Nederland om adequate hulpmiddelen en opleidingen te produceren. Sociale ontwikkelingen en trends 1989 I n 1989 aangezet, maar zeker ook als I trend voor de komende jaren, zal het I opleidingsaanbod zich onder meer ken merken door een directe aansluiting tussen de beleidsplanningscyclus en de opleidings planning. Voorts zal er een nadrukkelijke koppeling zijn tussen beoordeling functie vervulling en het maken van opleidingsaf spraken. Dit moet resulteren in opleidings plannen als onderdeel van personeelsplan ning. Opleidingen dienen zo mogelijk te wor den gekoppeld aan functiefamilies. Dat ver dient de voorkeur boven een uitsluitende koppeling van opleidingen aan afzonderlijke functies. Met het verdere moduleren van de opleidingen wordt de doelgerichtheid in keu zes bevorderd. Een systeem van toetsing, certificering en diplomering wordt daaraan gekoppeld. Kenmerkend is ook een groter scala van opleidingsvormen. Naast cursus sen en trainingen is er sprake van een ver sterkte inzet van Computer Ondersteund Opleiden, werkplekopleidingen en interne stages. Hierbij wordt rekening gehouden met leerstijlen van ouderen. Vervolgens wordt de systematiek van opleidingsinfor matie en cursusorganisatie geoptimali seerd. Voor het laatstgenoemde aspect geldt, dat in toenemende mate al direct bij de informatie over het aanbod van opleidin gen de uitvoeringsdata gegeven zullen wor den. Tot slot zal in de negentiger jaren een intensievere samenwerking met het NIBE er zorg voor moeten dragen dat ook het branchegerichte opleidingsaanbod vanuit het NIBE een correcte aansluiting vindt bij de eigen bedrijfsproblematiek c.q. de eigen bedrijfsopleidingen. Hierna zullen aan de hand van de procesfasen planning, ontwik keling, uitvoering en evaluatie enkele activi teiten van Bedrijfsopleidingen beschreven worden. Planning In 1989 zijn een aantal stap pen gezet om de opleidingsplanning te inte greren in de beleidsplanning en beter te la ten aansluiten bij de beoordeling van de functievervulling. De meest in het oog sprin gende veranderingen zijn dat het opleidings jaar voortaan parallel loopt aan het kalen derjaar en daarmede aan de beleidsplan ningscyclus binnen de Rabobankorganisa tie. Opleidingsplannen en daaraan gekop pelde budgetten kennen een planningshori zon van een jaar. Ze komen tot stand op ba sis van functioneringsgesprekken. De resul taten uit deze gesprekken vormen de input voor het opleidingsplan, te realiseren in het komende kalenderjaar. Aansluitend ver schijnt de studiegids voortaan in septem ber/oktober. Een logisch vervolg op het vaststellen van de opleidingsbehoefte is de zorg voor de beschikbaarheid van een aktu- eel opleidingsdocumentatiemedium. De eerste stappen zijn gezet om te komen tot georganiseerde opleidingen, waarbij vooraf cursusdata, plaats van uitvoering en namen van docenten worden aangegeven. De af stemming van opleidingsaktiviteiten op de dagelijkse werkzaamheden en de personele bezetting dient hierdoor vereenvoudigd te worden. Tot slot wordt gewerkt met een aan gepaste zoekstructuur. Het opleidingsaan bod, dat sterk is gericht op functionarissen, zal gaan veranderen naar het aanbieden van opleidingen, die zijn gebaseerd op de De conferenties boden een unieke gelegenheid tot communiceren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 27