ui I Bijscholing moet nieuwe 'Rabo-cultuur' worden Raöi Dam Je wordt je ervan bewust hoe vast bepaalde gedragspatronen zijn ingesleten Bijtanken, nieuwe dingen leren en ervaring opdoen, waardoor je gezichtsveld weer wordt ver breed. Dat is kenmerkend voor het Project Intensivering Be drijfsleven (PIB). Tien medewer kers van Rabobanken uit Gro ningen, Friesland en Drenthe namen in 1989 aan dit project deel. In nauw overleg met de banken, het regiokantoor en het Centrum Vakopleiding Leeuwar den is een maatwerk-scholings traject uitgezet. Het traject om vat de onderdelen Nederlands, Marketing, Informatica en Com municatieve Vaardigheden. Sociale ontwikkelingen en trends 1989 k heb er veel van geleerd en zou het niet graag gemist hebben.' Aan het woord is Jaap Staal, hoofd Financië le Administratie van de Rabobank Stadska naal. In 1974 kwam hij bij deze bank in dienst. 'In je dagelijkse werk op de bank merk je dat handmatige bewerkingen steeds meer geautomatiseerd worden. Zon der dat je je er goed van bewust bent, be gint die automatisering een steeds hogere drempel te worden. Op een gegeven mo ment realiseer je je dat - als je nu niet zorgt dat je bijblijft - je over vijf jaar niet meer mee kunt.' Het onderdeel informatica in de cursus heeft er duidelijk toe bijgedragen dat mijn 'drempelvrees' voor automatise ring is geslecht.' Graag had Staal gezien dat hieraan meer uren waren besteed. Maar hoe dan ook, hij is hard van plan en gemotiveerd om zichzelf verder te bekwa men in informatica. Waarom en hoe Ook de andere onder delen van de cursus heeft Staal als zéér leerzaam ervaren. 'Hoewel Nederlands nooit mijn favoriete vak is geweest, heb ik er toch het nodige van opgestoken. Toen ik laatst een stukje moest schrijven, merkte ik dat ik toch meer lette op een heldere formu lering. Je bent er bewuster mee bezig en je denkt meer over de dingen na.' Ook van het cursusonderdeel Communicatieve Vaardig heden heeft Staal veel geleerd. 'Bij het voorbereiden van een vergadering of het op stellen van een agenda moet je je heel goed afvragen wat precies het doel is van een agendapunt. Gaat het bijvoorbeeld om meningsvorming of besluitvorming. Ook is Staal en Zwerver kijken met voldoening terug op het PIB-traject. het heel belangrijk datje je afvraagt hoe j< een bepaald agendapunt gaat behandelen. Tijdens het onderdeel Sociale Vaardighe den is ook aan de orde geweest datje van uit een leidinggevende positie menser verantwoordelijkheid moet geven. Staal 'Maak ze zelfstandig en laat ze zelf initiatie nemen.' Ook het spreken voor de groef was, hoewel aanvankelijk wel bedreigend zeer leerzaam. Je wordt je ervan bewus hoe vast bepaalde gedragspatronen zijn in geslepen.' Functioneringsgesprekken 'Het i; heel belangrijk dat managers zelf initiatie nemen ten aanzien van de ontwikkeling van hun personeel', zegt Koos Zwerver hoofd BTZ van de Rabobank Stadskanaal Jaarlijks houdt hij één a twee functione ringsgesprekken met zijn mensen. In zijr gesprekken met Staal heeft hij verschillen de keren 'de toekomst' de revue laten pas seren. Door de voortschrijdende automati sering komen bepaalde werkzaamheden op de tocht te staan. Zo zal het niet lang meer duren of de maandbalansen zullen centraal aangeleverd worden. 'Je ziet de trend, dat de kwaliteit van het werk stijgt en de kwantiteit daalt', merkt Koos Zwer ver op. 'Ook zie je dat het werk aan de balie verandert.' Dat staat niet op zichzelf maar heeft ook consequenties voor het werk van BTZ. 'Je moet zorgen datje bijblijft en jezelf steeds ontwikkelt. In gesprekken met Staal ging het mij erom hem te helpen 'ver der' te kijken en zijn gezichtsveld te verbre den.' In gezamenlijk overleg is toen beslo ten dat hij het PIB-traject zou gaan volgen. 'Mensen moeten niet gestuurd worden maar moeten zelf willen', onderstreept Zwerver. Onwennig Aanvankelijk keken Staals collega's er onwennig tegenaan dat hij het PIB-traject ging volgen. Volgens Zwerver zal men er aan moeten wennen dat alle mede werkers van hoog tot laag op gezette tijden weer de schoolbanken in moeten. 'Dat zou eigenlijk een nieuwe 'Rabo-cultuur' moeten worden. Trajecten als PIB en stages zijn hiertoe een uitstekend middel.' Ter afslui ting van het PIB-traject liep Staal in de tweede helft van februari een stage van zes weken op de Rabobank Emmen. Een van zijn stagedoelen was zich te bekwa men in het KiK-systeem. Daar wordt in Stadskanaal nog niet mee gewerkt. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Een groot bijkomend voordeel is volgens Zwerver, dat er door de cursus en stage van Staal bin nen de bank medewerkers van plaats ver wisselen om het werk op te vangen. Zo werden ook door hen nieuwe leerervarin gen opgedaan. Terug- en vooruitzien Zowel Jaap Staal als Koos Zwerver kijken met voldoening te rug op het PIB-traject. Ben Klinkhammer, OPO-functionaris van het Regiokantoor Leeuwarden wijst op de succesformule van 'scholing op maat'. Hij is zeer nauw betrok ken geweest bij het opzetten van het PIB- traject. Sinds kort is het tweede PIB-traject van start gegaan. De evaluatiegegevens van de cursisten van het voorgaande tra ject zijn hierin verwerkt. Het is heel goed mogelijk dat dergelijke scholingstrajecten in meerdere delen van het land worden ge start. Met de ervaringen uit Leeuwarden kan in het gehele land een educatief net werk worden opgezet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 26