ui
I
Bijscholing
moet
nieuwe
'Rabo-cultuur'
worden
Raöi
Dam
Je wordt je ervan bewust
hoe vast bepaalde
gedragspatronen zijn
ingesleten
Bijtanken, nieuwe dingen leren
en ervaring opdoen, waardoor je
gezichtsveld weer wordt ver
breed. Dat is kenmerkend voor
het Project Intensivering Be
drijfsleven (PIB). Tien medewer
kers van Rabobanken uit Gro
ningen, Friesland en Drenthe
namen in 1989 aan dit project
deel. In nauw overleg met de
banken, het regiokantoor en het
Centrum Vakopleiding Leeuwar
den is een maatwerk-scholings
traject uitgezet. Het traject om
vat de onderdelen Nederlands,
Marketing, Informatica en Com
municatieve Vaardigheden.
Sociale
ontwikkelingen en trends 1989
k heb er veel van geleerd en zou het
niet graag gemist hebben.' Aan het
woord is Jaap Staal, hoofd Financië
le Administratie van de Rabobank Stadska
naal. In 1974 kwam hij bij deze bank in
dienst. 'In je dagelijkse werk op de bank
merk je dat handmatige bewerkingen
steeds meer geautomatiseerd worden. Zon
der dat je je er goed van bewust bent, be
gint die automatisering een steeds hogere
drempel te worden. Op een gegeven mo
ment realiseer je je dat - als je nu niet zorgt
dat je bijblijft - je over vijf jaar niet meer
mee kunt.' Het onderdeel informatica in de
cursus heeft er duidelijk toe bijgedragen
dat mijn 'drempelvrees' voor automatise
ring is geslecht.' Graag had Staal gezien
dat hieraan meer uren waren besteed.
Maar hoe dan ook, hij is hard van plan en
gemotiveerd om zichzelf verder te bekwa
men in informatica.
Waarom en hoe Ook de andere onder
delen van de cursus heeft Staal als zéér
leerzaam ervaren. 'Hoewel Nederlands
nooit mijn favoriete vak is geweest, heb ik
er toch het nodige van opgestoken. Toen ik
laatst een stukje moest schrijven, merkte ik
dat ik toch meer lette op een heldere formu
lering. Je bent er bewuster mee bezig en je
denkt meer over de dingen na.' Ook van het
cursusonderdeel Communicatieve Vaardig
heden heeft Staal veel geleerd. 'Bij het
voorbereiden van een vergadering of het op
stellen van een agenda moet je je heel
goed afvragen wat precies het doel is van
een agendapunt. Gaat het bijvoorbeeld om
meningsvorming of besluitvorming. Ook is
Staal en Zwerver kijken met voldoening terug op het PIB-traject.
het heel belangrijk datje je afvraagt hoe j<
een bepaald agendapunt gaat behandelen.
Tijdens het onderdeel Sociale Vaardighe
den is ook aan de orde geweest datje van
uit een leidinggevende positie menser
verantwoordelijkheid moet geven. Staal
'Maak ze zelfstandig en laat ze zelf initiatie
nemen.' Ook het spreken voor de groef
was, hoewel aanvankelijk wel bedreigend
zeer leerzaam. Je wordt je ervan bewus
hoe vast bepaalde gedragspatronen zijn in
geslepen.'
Functioneringsgesprekken 'Het i;
heel belangrijk dat managers zelf initiatie
nemen ten aanzien van de ontwikkeling
van hun personeel', zegt Koos Zwerver
hoofd BTZ van de Rabobank Stadskanaal
Jaarlijks houdt hij één a twee functione
ringsgesprekken met zijn mensen. In zijr
gesprekken met Staal heeft hij verschillen
de keren 'de toekomst' de revue laten pas
seren. Door de voortschrijdende automati
sering komen bepaalde werkzaamheden
op de tocht te staan. Zo zal het niet lang
meer duren of de maandbalansen zullen
centraal aangeleverd worden. 'Je ziet de
trend, dat de kwaliteit van het werk stijgt
en de kwantiteit daalt', merkt Koos Zwer
ver op. 'Ook zie je dat het werk aan de balie
verandert.' Dat staat niet op zichzelf maar
heeft ook consequenties voor het werk van
BTZ. 'Je moet zorgen datje bijblijft en jezelf
steeds ontwikkelt. In gesprekken met
Staal ging het mij erom hem te helpen 'ver
der' te kijken en zijn gezichtsveld te verbre
den.' In gezamenlijk overleg is toen beslo
ten dat hij het PIB-traject zou gaan volgen.
'Mensen moeten niet gestuurd worden
maar moeten zelf willen', onderstreept
Zwerver.
Onwennig Aanvankelijk keken Staals
collega's er onwennig tegenaan dat hij het
PIB-traject ging volgen. Volgens Zwerver zal
men er aan moeten wennen dat alle mede
werkers van hoog tot laag op gezette tijden
weer de schoolbanken in moeten. 'Dat zou
eigenlijk een nieuwe 'Rabo-cultuur' moeten
worden. Trajecten als PIB en stages zijn
hiertoe een uitstekend middel.' Ter afslui
ting van het PIB-traject liep Staal in de
tweede helft van februari een stage van
zes weken op de Rabobank Emmen. Een
van zijn stagedoelen was zich te bekwa
men in het KiK-systeem. Daar wordt in
Stadskanaal nog niet mee gewerkt. Zo
snijdt het mes aan twee kanten. Een groot
bijkomend voordeel is volgens Zwerver, dat
er door de cursus en stage van Staal bin
nen de bank medewerkers van plaats ver
wisselen om het werk op te vangen. Zo
werden ook door hen nieuwe leerervarin
gen opgedaan.
Terug- en vooruitzien Zowel Jaap Staal
als Koos Zwerver kijken met voldoening te
rug op het PIB-traject. Ben Klinkhammer,
OPO-functionaris van het Regiokantoor
Leeuwarden wijst op de succesformule van
'scholing op maat'. Hij is zeer nauw betrok
ken geweest bij het opzetten van het PIB-
traject. Sinds kort is het tweede PIB-traject
van start gegaan. De evaluatiegegevens
van de cursisten van het voorgaande tra
ject zijn hierin verwerkt. Het is heel goed
mogelijk dat dergelijke scholingstrajecten
in meerdere delen van het land worden ge
start. Met de ervaringen uit Leeuwarden
kan in het gehele land een educatief net
werk worden opgezet.