BO-project Groningen: 'Je krijgt weer een studentenmentaliteit' E V J 1 PK n september 1988 gingen tweeentwintig Rabobank-medewerkers s avonds weer de schoolbanken in. Zij startten met een opleiding aan de Hanzeschool in Groningen. De twee-jarige opleiding omvat ie vakken algemene economie, bedrijfseconomie en management organisatie. De eerste tentamens vormden een groot struikel- alok, met als resultaat verschillende afvallers. Nu met de eind streep voor ogen volgen veertien studenten nog alle vakken en drie studenten nog een vak. Drie 'volhouders' praten over hun er varingen, samen met Ad Deenik, adviseur Organisatie, Personeel en Opleidingen van het Regiokantoor Groningen. 1 3^- Sociale ontwikkelingen en trends igenlijk hadden wij ook een afvaller bij dit gesprek moeten hebben', be gint Deenik, 'Dan konden wij eens laten horen waarom zo'n opleiding niet altijd is vol te houden. Zodra iemand afhaakt, heb ik altijd een gesprek met die persoon, want voor de evaluatie is het belangrijk om te we ten wat de reden van stoppen is. Vaak blijkt dat men zich verkeken heeft op de tijd die men eraan moet besteden.' De aanwezigen beamen dit volmondig. Postmus, één van de volhouders: 'Je moet je liefhebberijen en hobbies voorlopig aan de kant zetten. Vooral bij de aanvang kost de studie enorm veel tijd. Je bent al een poosje uit dat leerproces en het duurt even voor je 't ritme weer te pak ken hebt. Na verloop van tijd wordt het wel gemakkelijker.' Eggens: 'Een van de afval lers vertelde mij, dat hij zijn hond een briefje had geven, waarop de route stond. Met an der woorden, hij had zelf geen tijd meer om dat beest uit te laten! Ik heb zelf de studen tenmentaliteit te pakken: alles op 't laatste moment en kort voor de tentamens snipper dagen opnemen om te studeren.' Weinig vrouwen Bij de eerste groep deelnemers waren er maar twee vrouwen tf Marnix Eggens is 28 jaar en sinds 1 januari 1987 hoofd Particulieren bij de Rabobank Anioo. Hij heeft een basisopleiding op MBO- niveau en dit aangevuld met diverse korte cursussen zoals NIMA-A. Hij heeft voor deze opleiding gekozen voor een stuk algemene ontwikkeling op HBO-niveau. Alida Rozenga is 24 jaar en werkt sinds 1 de cember 1989 als bedrijvenbaliemedewerk- ster bij de Rabobank Veendam. Hiervoor was zij ruim zes jaar werkzaam bij de Rabobank Bedum. Na haar VWO-opleiding heeft zij ge kozen voor de combinatie van parttime wer ken en opleidingen volgen, om zo in een lei dinggevende functie te kunnen komen. en bij de groep die afgelopen jaar begonnen is, slechts een. De reden hiervan is niet duidelijk. 'Er zitten bij de Rabobank erg wei nig vrouwen in een doorgroeifunctie', zegt Rozenga, 'Dat heeft er misschien ook mee te maken, maar het is niet bekend of vrou wen worden gestimuleerd om opleidingen te volgen. De reden dat ik deze opleiding volg, is dat ik wil doorgroeien naar een lei dinggevende functie. Ik heb inmiddels al een brede ervaring, omdat ik in mijn vorige functie op diverse afdelingen regelmatig moest kunnen inspringen. Deze opleiding geeft mij de nodige kennis voor een staf functie. Hierna zal ik ook weer met een an dere cursus beginnen. Doorleren is belang rijk, want de eisen voor een functie worden steeds meer aangescherpt.' Vaardigheden 'Ik had destijds m'n SPD niet afgemaakt, omdat de nieuwe functie als directeur mij veel tijd en energie kostte', verklaart Postmus. 'Maar ik wilde bewijzen dat ik het diploma wel kon halen, dus was ik weer met de opleiding begonnen. Na en kele maanden hoorde ik over de mogelijk heid om deze HBO-opleiding te volgen. Uit de informatie maakte ik op, dat de inhoud van die opleiding veel beter aansloot bij een managementfunctie, terwijl de SPD-oplei- ding veel meer een boekhoudkundige oplei ding was. In overleg met Deenik, ben ik toen overgestapt. Achteraf zeg ik, zo'n op leiding had ik al veel eerder moeten doen. Want behalve theoriën, komen bij het on derdeel management organisatie erg veel vaardigheidsaspecten aan de orde. Bij dit vak krijgen wij diverse blokken, zoals personeelsbeleid, marketing, informatica en organisatieleer. Vooral bij dit laatste on derdeel wordt de theorie toegespitst op je eigen individuele werksituatie. In de dage lijkse praktijk heb ik daar erg veel aan.' Geen bankopleiding Het eerste jaar van de opleiding bestond de instroom uit sluitend uit Rabobank-medewerkers. In Gro ningen hadden de regionale Rabobanken in samenwerking met de HEAO de aanzet ge geven voor dit contractonderwijs. Maar in middels is het contractonderwijs via lande lijk overleg tussen de HBO-instituten en Rabobank Nederland in meerdere plaatsen in Nederland van start gegaan. De werving wordt ook gedaan door de betreffende HEAO. Het is dus geen specifieke bankop leiding. De certificaten die men behaalt, ge ven vrijstellingen van een aantal vakken, als een volledige HEAO-opleiding gevolgd gaat worden. Het voordeel hiervan is ook, dat de opleiding buiten de Rabobankorgani- satie erkend wordt. Eggens: 'Wij vonden het erg belangrijk, dat ondanks het grote aantal afvallers na de eerste tentamens, het ni veau niet naar beneden werd gebracht. De vakken algemene- en bedrijfseconomie blij ven op HEAO-niveau. Het vak management organisatie met de diverse blokken, is op niet HBO-niveau. De tijd is te kort om de leerstof uitgebreid op een hoger niveau te behandelen. Ik ben zelf van plan om na deze opleiding de cursus NIMA-B te gaan doen. Voorlopig wil ik nog geen echte lange opleiding van vier jaar of meer gaan volgen. Maar als je ziet hoeveel er de laatste tien jaar al is veranderd en je beseft dat de ver wachting is dat in de negentiger jaren alles nog meer en sneller verandert, zal ik er in de toekomst misschien toch aan moeten geloven. Want één ding is zeker, je moet continue opleidingen blijven volgen om alle ontwikkelingen bij te houden. Henk Postmus is 34 jaar en directeur bij de Rabobank Nieuw-Weerdinge sinds 1 januari 1986. Daarvoor was hij vijfjaar directeur bij de Rabobank Noorddijk. De reden dat hij deze opleiding volgt is de behoefte aan een algemene opleiding die past bij zijn ma nagementfunctie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 25