Leren... Een kwestie van levenslang Door snelle veranderingen in de samenleving kunnen onderwijs en scholing niet meer worden beperkt tot de jeugd. Om de verande ringen te kunnen bijbenen, is 'levenslang' leren noodzakelijk. Op leiden zal in de negentiger jaren dan ook een belangrijk instrument zijn voor de handhaving en uitbouw van de personele kwaliteit bin nen de Rabobank. Leren gebeurt niet langer alleen maar op jongere leeftijd. Sociale ontwikkelingen en trends 1989 De OESO (Organisatie voor Economi sche Samenwerking en Ontwikke ling) organiseerde vorig jaar in sa menwerking met Rabobank Nederland, een internationale conferentie. Het thema van deze conferentie was de aansluiting van het onderwijs op de technologische ontwikke lingen in het bedrijfsleven. Tijdens de confe rentie kwam duidelijk naar voren dat kennis een steeds belangrijkere 'grondstof' wordt om in te kunnen spelen op technologische ontwikkelingen. Turbulente ontwikkelingen Ook in het bankbedrijf is sprake van turbulente ontwik kelingen. De concurrentie op het terrein van de financiële dienstverlening is toegeno men en zal naar verwachting nog verder toe nemen. Kritischer geworden cliënten vragen steeds meer om 'maatwerk'. Produkten en diensten zullen nog meer dan voorheen op de diverse behoeften van cliënten toege sneden moeten zijn. Ook de snelle techno logische ontwikkelingen hebben grote in vloed op de wijze waarop cliënt en bank met elkaar omgaan. Door deze ontwikkelingen veranderen functies binnen de bank of ko men ze zelfs te vervallen, terwijl er nieuwe functies ontstaan. Tijdens de OESO-confe- rentie merkte een woordvoerder van Rabo bank Nederland op, dat de intensiteit en de complexiteit van de veranderingen de laat ste vijf jaar vele keren groter zijn geweest dan de 35 jaar daarvoor. Deskundigen ver wachten zelfs dat tweederde van de techno logie, die in het jaar 2000 gebruikt zal wor den, nu nog niet bekend is. De huidige mi nister van onderwijs Ritzen merkte in 1988 in verband hiermee op, dat het niet overdre ven is 'om aan te nemen dat al na zo'n tien a vijftien jaar de betekenis van het oor spronkelijke opleidingsniveau voor de ar beidsproductiviteit tot minder dan de helft is gedaald'. Levenslang leren Tijdens de afsluiting van de OESO-conferentie wees Ritzen op de noodzaak van beroepsvaardighedentrai- ning, in het bijzonder voor volwassenen. Vol gens hem is dit één van de belangrijkste factoren in de sociale en economische ont wikkeling. Je kunt dan ook zeggen dat het menselijke potentieel, de zogeheten 'hu- man resources' voor bedrijven in toenemen de mate een kritische succesfactor wordt. Het zijn de mensen die het maken. Mensen die zodanig zijn toegerust dat ze slagvaardig antwoord kunnen geven op veranderingen in de omgeving. Kennis veroudert snel. Op ge zette tijden bijtanken, bijscholen of zelfs omscholen wordt steeds meer noodzakelijk om gelijke tred te kunnen houden met ver anderingen. Leren gebeurt niet langer al leen maar in een bepaalde leeftijdsperiode, het is een kwestie van 'levenslang'! Voor de Rabobank is dit natuurlijk niet nieuw. Uit de gegevens over het aantal cursussen dat jaarlijks wordt gevolgd, is dat duidelijk af te leiden. Minder ingeburgerd zijn echter wat langduriger 'trajecten' als de HBO-leergang Economie en Management en het Project In tensivering Bijscholing. Beide trajecten zijn door de regiokantoren Groningen en Leeu warden in nauwe samenwerking met een aantal aangesloten banken en een regulier onderwijsinstituut opgezet. Projecten De HBO-leergang Economie en Management is bedoeld voor bank medewerkers die hogere functies hebben of zich daar op voorbereiden. Het traject wordt gevolgd door directeuren van kleine aange sloten banken, afdelingshoofden van grote re plaatselijke banken en relatiebeheerders. Zij willen hun theoretische kennis van Alge mene Economie, Bedrijfseconomie en Ma nagement Organisatie op HEAO-niveau brengen. De cursus duurt twee jaar. Per cur susjaar gaat het om een studiebelasting van dertig weken van zes lesuren. Daarnaast moet rekening worden gehouden met twee avonden huiswerk. Het project Intensivering Bijscholing is bedoeld voor medewerkers van Rabobanken die zich willen bijscholen op de onderdelen Marketing, Informatica, Nederlands en Communicatieve Vaardighe den. Het totale traject omvat voor elke me dewerker 64 dagdelen. Daarnaast is er een stage van zes weken. In de twee artikelen die hierna volgen vertellen collega's over hun ervaringen met de trajecten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 24