Leren...
Een kwestie van levenslang
Door snelle veranderingen in de samenleving kunnen onderwijs en
scholing niet meer worden beperkt tot de jeugd. Om de verande
ringen te kunnen bijbenen, is 'levenslang' leren noodzakelijk. Op
leiden zal in de negentiger jaren dan ook een belangrijk instrument
zijn voor de handhaving en uitbouw van de personele kwaliteit bin
nen de Rabobank.
Leren gebeurt niet langer alleen maar op jongere leeftijd.
Sociale ontwikkelingen en trends 1989
De OESO (Organisatie voor Economi
sche Samenwerking en Ontwikke
ling) organiseerde vorig jaar in sa
menwerking met Rabobank Nederland, een
internationale conferentie. Het thema van
deze conferentie was de aansluiting van het
onderwijs op de technologische ontwikke
lingen in het bedrijfsleven. Tijdens de confe
rentie kwam duidelijk naar voren dat kennis
een steeds belangrijkere 'grondstof' wordt
om in te kunnen spelen op technologische
ontwikkelingen.
Turbulente ontwikkelingen Ook in het
bankbedrijf is sprake van turbulente ontwik
kelingen. De concurrentie op het terrein van
de financiële dienstverlening is toegeno
men en zal naar verwachting nog verder toe
nemen. Kritischer geworden cliënten vragen
steeds meer om 'maatwerk'. Produkten en
diensten zullen nog meer dan voorheen op
de diverse behoeften van cliënten toege
sneden moeten zijn. Ook de snelle techno
logische ontwikkelingen hebben grote in
vloed op de wijze waarop cliënt en bank met
elkaar omgaan. Door deze ontwikkelingen
veranderen functies binnen de bank of ko
men ze zelfs te vervallen, terwijl er nieuwe
functies ontstaan. Tijdens de OESO-confe-
rentie merkte een woordvoerder van Rabo
bank Nederland op, dat de intensiteit en de
complexiteit van de veranderingen de laat
ste vijf jaar vele keren groter zijn geweest
dan de 35 jaar daarvoor. Deskundigen ver
wachten zelfs dat tweederde van de techno
logie, die in het jaar 2000 gebruikt zal wor
den, nu nog niet bekend is. De huidige mi
nister van onderwijs Ritzen merkte in 1988
in verband hiermee op, dat het niet overdre
ven is 'om aan te nemen dat al na zo'n tien
a vijftien jaar de betekenis van het oor
spronkelijke opleidingsniveau voor de ar
beidsproductiviteit tot minder dan de helft
is gedaald'.
Levenslang leren Tijdens de afsluiting
van de OESO-conferentie wees Ritzen op de
noodzaak van beroepsvaardighedentrai-
ning, in het bijzonder voor volwassenen. Vol
gens hem is dit één van de belangrijkste
factoren in de sociale en economische ont
wikkeling. Je kunt dan ook zeggen dat het
menselijke potentieel, de zogeheten 'hu-
man resources' voor bedrijven in toenemen
de mate een kritische succesfactor wordt.
Het zijn de mensen die het maken. Mensen
die zodanig zijn toegerust dat ze slagvaardig
antwoord kunnen geven op veranderingen in
de omgeving. Kennis veroudert snel. Op ge
zette tijden bijtanken, bijscholen of zelfs
omscholen wordt steeds meer noodzakelijk
om gelijke tred te kunnen houden met ver
anderingen. Leren gebeurt niet langer al
leen maar in een bepaalde leeftijdsperiode,
het is een kwestie van 'levenslang'! Voor de
Rabobank is dit natuurlijk niet nieuw. Uit de
gegevens over het aantal cursussen dat
jaarlijks wordt gevolgd, is dat duidelijk af te
leiden. Minder ingeburgerd zijn echter wat
langduriger 'trajecten' als de HBO-leergang
Economie en Management en het Project In
tensivering Bijscholing. Beide trajecten zijn
door de regiokantoren Groningen en Leeu
warden in nauwe samenwerking met een
aantal aangesloten banken en een regulier
onderwijsinstituut opgezet.
Projecten De HBO-leergang Economie
en Management is bedoeld voor bank
medewerkers die hogere functies hebben of
zich daar op voorbereiden. Het traject wordt
gevolgd door directeuren van kleine aange
sloten banken, afdelingshoofden van grote
re plaatselijke banken en relatiebeheerders.
Zij willen hun theoretische kennis van Alge
mene Economie, Bedrijfseconomie en Ma
nagement Organisatie op HEAO-niveau
brengen. De cursus duurt twee jaar. Per cur
susjaar gaat het om een studiebelasting van
dertig weken van zes lesuren. Daarnaast
moet rekening worden gehouden met twee
avonden huiswerk. Het project Intensivering
Bijscholing is bedoeld voor medewerkers
van Rabobanken die zich willen bijscholen
op de onderdelen Marketing, Informatica,
Nederlands en Communicatieve Vaardighe
den. Het totale traject omvat voor elke me
dewerker 64 dagdelen. Daarnaast is er een
stage van zes weken. In de twee artikelen
die hierna volgen vertellen collega's over
hun ervaringen met de trajecten.