m Informatica-opleidingen gericht op integratie Computer ondersteund opleiden 15% 31% 38% 45% 50% Steeds meer wordt informatica een onlosmakelijk deel van de da gelijkse werkzaamheden in onze organisatie. De middelen waar mee we werken worden stuk voor stuk geautomatiseerd: typen werd tekstverwerken, rekenen kan nu met behulp van een spreadsheetprogramma en de kaartenbak is een database gewor den. Bovendien wordt vaak van geautomatiseerd hulpmiddel ge wisseld, net zoals we een nieuwe blocnote in gebruik nemen. Ook professionele informatici worden met opleidingen ondesteund Sociale ontwikkelingen en trends 1989 ma werd in november 1989 uitgereikt. Dit jaar zal aandacht worden besteed aan een verdere optimalisering van het examensys teem en zullen nieuwe examens ter be schikking worden gesteld. Baliescoop Het opleidingsblad Balie- scoop neemt een belangrijke plaats in het opleidingsaanbod in. Door het geven van oplossingen voor praktijkproblemen, het vertalen van nieuwe ontwikkelingen naar concreet handelen aan de balie en het ge ven van suggesties voor commercieeel han delen, draagt Baliescoop bij aan de kwali teitvan de dienstverlening aan cliënten. Het aantal abonnementen is in 1989 gestegen tot bijna 15.000. De meest gelezen rubriek is wellicht de 'Volgende vraag graag'. Alle ontvangen vragen worden in Baliescoop of telefonisch beantwoord. Vragen werden ge steld door baliemedewerkers (42%), kan toorbeheerders (23%), afdelingshoofden (24%) en door administratieve medewer kers (11%). C00 Het Introductiepakket is inmiddels door zo'n 420 banken besteld. Het aantal banken waar de opleiding gegeven wordt ligt daar echter ruim boven. Naast basisop leidingen is er ook een aantal voortgezette opleidingen dat met behulp van de compu ter kan worden gevolgd, zoals examentrai ning Verzekeringen: Theorie en Praktijk en Financiële Termijnmarkt Amsterdam. Ver wacht mag worden dat zeker voor basisop leidingen- computergestuurd opleiden nog 1989 gaf een sterke groei te zien in aantal abonnementen op de basisopleidingen: Introductiepakket Basisopleiding Betalen Basisopleiding Sparen Basisopleiding Verzekeren Basisopleiding Jeugd- en Jongerenmarkt verder zal groeien, mede ook door de invoe ring van de examenfaciliteit. Nieuwe vormen Computerondersteund opleiden heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van programma's met relatief veel leesteksten tot programma's waarbij het accent veel meer ligt op een patroon van vraag, antwoord en feedback, aange vuld met animaties en simulaties. Deze lijn zal gecontinueerd worden, waarbij in 1990 een begin gemaakt is om ook aspecten van gespreksvoering via dit medium aan te le ren. In de nabije toekomst ligt nog een an dere vorm van computer ondersteund oplei den in het verschiet. Er zijn bijvoorbeeld ont wikkelingen binnen Particulieren gaande, met betrekking tot directservice-toepassin- gen, met name programma's die cliënten, bijvoorbeeld in de bankhal, adviseren en/of informeren. In ontwikkeling is op dit mo ment een 'intelligent' adviesprogramma op Groei t.o.v. 1988 het gebied van sparen. De verwachting is dat een dergelijke toepassing een belangrij ke functie in de opleiding 'spaaradvisering' zal hebben: door op een gerichte wijze te kij ken hoe het adviesprogramma de meest voorkomende cliëntvragen en -problemen behandelt, kan men zich de basisvaardighe den behorend bij een goede spaaradvise ring eigen maken. In de loop van 1990 zal een begin worden gemaakt met de ontwik keling van deze opleiding. In de loop van 1991 zal daarmee bij een aantal banken proef worden gedraaid. Situationele opleidingen In toenemen de mate komen vanuit banken verzoeken om situationele opleidingen. Vanuit het WAB wordt hier op twee manieren aan tege moetgekomen. Deels worden de gevraagde opleidingen zelf gegeven, deels wordt er be middeld bij het inschakelen van een extern trainingsburo. Anders dan de overgang van balpen naar fijnschrijver vereist het be heersen van een (nieuw) geauto matiseerd hulpmiddel doorgaans het ver werven van nieuwe kennis en vaardigheden en bovendien de nodige oefening. Binnen de Centrale Dienst Informatica is een afde ling ingericht die zich onder meer richt op het ondersteunen van de medewerkers van de Rabobankorganisatie met informatica opleidingen: het Voorlichting-, Opleiding- en Informatiecentrum (VOICE). Ondersteuning vindt plaats middels advisering van manage ment en medewerkers van de Rabobankor ganisatie met betrekking tot opleidingen. Daarnaast ook door het verzorgen van de aanmelding van cursisten voor opleidingen binnen en buiten de Rabobankorganisatie De oprukkende automatisering op de werkplek wordt weerspiegeld in de mate waarin opleidingen voor kantoorautomati sering worden gevolgd. Vorig jaar nam het aantal cursusdagen in deze hoek voor me dewerkers van Rabobank Nederland toe met 40 ten opzichte van 1988. De toene mende 'zelfwerkzaamheid van de gebrui ker' met de computer blijkt uit de grote be langstelling voor gebruiks- en beheerscur- sussen voor de MS DOS-PC en de Microvax. Daarnaast zijn de cursussen voor dBase III en IV en Word Perfect populair. Voor WP worden nu ook de Desk Top Publishing-mo- gelijkheden onderwezen. Andere activitei ten ten behoeve van de 'gebruiker' zijn het ontwikkelen van op een specifiek aspect van een werksituatie afgestemde opleidin gen. Voorbeelden zijn een opleiding 'Rabo bank Electronisch Bankieren-producten', gericht op de aangesloten banken en een opleiding 'Informatica/Electronische Distri butie van Bankdiensten' voor Accountma nagers van Rabobank Nederland. Ook de professionele informatici binnen de Rabo bank worden met opleidingen in hun snel veranderend vakgebied ondersteund. VOI CE is bezig samen met het management van informatica-eenheden per functie oplei dingstrajecten te definiëren. Per medewer ker in de informatica zal dit uiteindelijk lei den tot een specifiek opleidingsplan. Ver der noopte de sterke groei in het gebruik van Tandem-computers -voor onder andere de Gea's- tot het opleiden van negen sys teemmanagers Tandem. Ook ging verleden jaar weer een opleiding tot programmeur voor IBM en Tandem van start. De cursisten zijn afkomstig uit de Ra bobankorganisatie. Voor de informatici werkzaam in de ontwikkeling van systemen loopt nog het grootschalige opleidingstra ject in het kader van het Implementatie Ont- wikkelbeleid. Alle systeemontwikkelaars worden opgeleid in het gebruik van dezelfde ontwikkelmethode -SDM- en systeemont wikkelingstechnieken. Ook na de decentra le stationering van de informatici kan de ontwikkeling van informatiesystemen bin nen Rabobank Nederland dan op uniforme wijze plaatsvinden. Tot slot tracht ook het Studium Generale een verbindende schakel te zijn tussen de door de organisatie ver spreide informatici.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 22