m
Informatica-opleidingen
gericht op integratie
Computer ondersteund opleiden
15%
31%
38%
45%
50%
Steeds meer wordt informatica een onlosmakelijk deel van de da
gelijkse werkzaamheden in onze organisatie. De middelen waar
mee we werken worden stuk voor stuk geautomatiseerd: typen
werd tekstverwerken, rekenen kan nu met behulp van een
spreadsheetprogramma en de kaartenbak is een database gewor
den. Bovendien wordt vaak van geautomatiseerd hulpmiddel ge
wisseld, net zoals we een nieuwe blocnote in gebruik nemen.
Ook professionele
informatici worden met
opleidingen ondesteund
Sociale
ontwikkelingen en trends 1989
ma werd in november 1989 uitgereikt. Dit
jaar zal aandacht worden besteed aan een
verdere optimalisering van het examensys
teem en zullen nieuwe examens ter be
schikking worden gesteld.
Baliescoop Het opleidingsblad Balie-
scoop neemt een belangrijke plaats in het
opleidingsaanbod in. Door het geven van
oplossingen voor praktijkproblemen, het
vertalen van nieuwe ontwikkelingen naar
concreet handelen aan de balie en het ge
ven van suggesties voor commercieeel han
delen, draagt Baliescoop bij aan de kwali
teitvan de dienstverlening aan cliënten. Het
aantal abonnementen is in 1989 gestegen
tot bijna 15.000. De meest gelezen rubriek
is wellicht de 'Volgende vraag graag'. Alle
ontvangen vragen worden in Baliescoop of
telefonisch beantwoord. Vragen werden ge
steld door baliemedewerkers (42%), kan
toorbeheerders (23%), afdelingshoofden
(24%) en door administratieve medewer
kers (11%).
C00 Het Introductiepakket is inmiddels
door zo'n 420 banken besteld. Het aantal
banken waar de opleiding gegeven wordt
ligt daar echter ruim boven. Naast basisop
leidingen is er ook een aantal voortgezette
opleidingen dat met behulp van de compu
ter kan worden gevolgd, zoals examentrai
ning Verzekeringen: Theorie en Praktijk en
Financiële Termijnmarkt Amsterdam. Ver
wacht mag worden dat zeker voor basisop
leidingen- computergestuurd opleiden nog
1989 gaf een sterke groei te zien in aantal abonnementen op de basisopleidingen:
Introductiepakket
Basisopleiding Betalen
Basisopleiding Sparen
Basisopleiding Verzekeren
Basisopleiding Jeugd- en Jongerenmarkt
verder zal groeien, mede ook door de invoe
ring van de examenfaciliteit.
Nieuwe vormen Computerondersteund
opleiden heeft zich in de afgelopen jaren
ontwikkeld van programma's met relatief
veel leesteksten tot programma's waarbij
het accent veel meer ligt op een patroon
van vraag, antwoord en feedback, aange
vuld met animaties en simulaties. Deze lijn
zal gecontinueerd worden, waarbij in 1990
een begin gemaakt is om ook aspecten van
gespreksvoering via dit medium aan te le
ren. In de nabije toekomst ligt nog een an
dere vorm van computer ondersteund oplei
den in het verschiet. Er zijn bijvoorbeeld ont
wikkelingen binnen Particulieren gaande,
met betrekking tot directservice-toepassin-
gen, met name programma's die cliënten,
bijvoorbeeld in de bankhal, adviseren en/of
informeren. In ontwikkeling is op dit mo
ment een 'intelligent' adviesprogramma op
Groei t.o.v. 1988
het gebied van sparen. De verwachting is
dat een dergelijke toepassing een belangrij
ke functie in de opleiding 'spaaradvisering'
zal hebben: door op een gerichte wijze te kij
ken hoe het adviesprogramma de meest
voorkomende cliëntvragen en -problemen
behandelt, kan men zich de basisvaardighe
den behorend bij een goede spaaradvise
ring eigen maken. In de loop van 1990 zal
een begin worden gemaakt met de ontwik
keling van deze opleiding. In de loop van
1991 zal daarmee bij een aantal banken
proef worden gedraaid.
Situationele opleidingen In toenemen
de mate komen vanuit banken verzoeken
om situationele opleidingen. Vanuit het
WAB wordt hier op twee manieren aan tege
moetgekomen. Deels worden de gevraagde
opleidingen zelf gegeven, deels wordt er be
middeld bij het inschakelen van een extern
trainingsburo.
Anders dan de overgang van balpen
naar fijnschrijver vereist het be
heersen van een (nieuw) geauto
matiseerd hulpmiddel doorgaans het ver
werven van nieuwe kennis en vaardigheden
en bovendien de nodige oefening. Binnen
de Centrale Dienst Informatica is een afde
ling ingericht die zich onder meer richt op
het ondersteunen van de medewerkers van
de Rabobankorganisatie met informatica
opleidingen: het Voorlichting-, Opleiding- en
Informatiecentrum (VOICE). Ondersteuning
vindt plaats middels advisering van manage
ment en medewerkers van de Rabobankor
ganisatie met betrekking tot opleidingen.
Daarnaast ook door het verzorgen van de
aanmelding van cursisten voor opleidingen
binnen en buiten de Rabobankorganisatie
De oprukkende automatisering op de
werkplek wordt weerspiegeld in de mate
waarin opleidingen voor kantoorautomati
sering worden gevolgd. Vorig jaar nam het
aantal cursusdagen in deze hoek voor me
dewerkers van Rabobank Nederland toe
met 40 ten opzichte van 1988. De toene
mende 'zelfwerkzaamheid van de gebrui
ker' met de computer blijkt uit de grote be
langstelling voor gebruiks- en beheerscur-
sussen voor de MS DOS-PC en de Microvax.
Daarnaast zijn de cursussen voor dBase III
en IV en Word Perfect populair. Voor WP
worden nu ook de Desk Top Publishing-mo-
gelijkheden onderwezen. Andere activitei
ten ten behoeve van de 'gebruiker' zijn het
ontwikkelen van op een specifiek aspect
van een werksituatie afgestemde opleidin
gen. Voorbeelden zijn een opleiding 'Rabo
bank Electronisch Bankieren-producten',
gericht op de aangesloten banken en een
opleiding 'Informatica/Electronische Distri
butie van Bankdiensten' voor Accountma
nagers van Rabobank Nederland. Ook de
professionele informatici binnen de Rabo
bank worden met opleidingen in hun snel
veranderend vakgebied ondersteund. VOI
CE is bezig samen met het management
van informatica-eenheden per functie oplei
dingstrajecten te definiëren. Per medewer
ker in de informatica zal dit uiteindelijk lei
den tot een specifiek opleidingsplan. Ver
der noopte de sterke groei in het gebruik
van Tandem-computers -voor onder andere
de Gea's- tot het opleiden van negen sys
teemmanagers Tandem.
Ook ging verleden jaar weer een opleiding
tot programmeur voor IBM en Tandem van
start. De cursisten zijn afkomstig uit de Ra
bobankorganisatie. Voor de informatici
werkzaam in de ontwikkeling van systemen
loopt nog het grootschalige opleidingstra
ject in het kader van het Implementatie Ont-
wikkelbeleid. Alle systeemontwikkelaars
worden opgeleid in het gebruik van dezelfde
ontwikkelmethode -SDM- en systeemont
wikkelingstechnieken. Ook na de decentra
le stationering van de informatici kan de
ontwikkeling van informatiesystemen bin
nen Rabobank Nederland dan op uniforme
wijze plaatsvinden. Tot slot tracht ook het
Studium Generale een verbindende schakel
te zijn tussen de door de organisatie ver
spreide informatici.