Rabo band Jummer 10/18 mei 1990 ïuidige systeem. Daarnaast veel aandacht 'oor de effectenopleidingen voor lokale ranken. Er wordt een recent ontwikkelde rpleidingsdiskette gedemonstreerd. Mede- verkers van Effecten zijn aanwezig om vra- ;en te beantwoorden. Betaaldiensten Stand 24/25 Betalingsverkeer blijft in beweging. Dat laat te produktgroep Betaaldiensten in haar stand zien. Het accent ligt op enkele pro- jukten uit de grote range van mogelijkhe den in het binnenlands betalingsverkeer. De setaalautomaat, bea, is een moderne ma nier van betalen met dezelfde pas, die voor je gea wordt gebruikt. In de stand wordt en OLGA, openbare lokatie geldautomaat, getoond. Er wordt naar gestreefd voor elke cliënt te komen tot één bankpas, die ook geschikt is voor apparatief gebruik. De pas sen van de Rabobank krijgen toenemende faciliteiten voor de onderscheidene cliënt groepen. Ook aandacht voor de Rabocard, de eigen creditcard van de Rabobank. Door transactiegebonden tarifering (TGT) levert de Rabobank een bijdrage aan een efficiënter en kostendekkend zakelijk betalingsverkeer. Centraal staan de over gang van omzetgebonden tarieven naar stukstarieven en de afschaffing van valute- ring. Bovendien krijgt de klant meer rende ment op zijn saldo en een lagere debetren te. Door over te gaan op de meest geschik te betaalvormen, krijgt de cliënt meer greep op de kosten van zijn betalingsverkeer. Opleidingen vragen grote aandacht. Voor al voor het zakelijk betalingsverkeer wordt steeds meer produktkennis en adviesvaar digheid vereist. Gesprekstraining is daar voor een zinvolle cursus. De opleiding 'Elek tronisch Betalingsverkeer Bedrijven' is voor al bedoeld voor medewerkers, die zelfstan dig de elektronische produkten van de Rabobank aan bedrijfscliënten moeten ver kopen. Produktadviseurs zorgen voor de op leidingen, leveren bijdragen aan seminars, beurzen, bedrijvencontactdagen, ledenver gaderingen, etc. Vooral ten behoeve van het relatiebeheer is dit specialisme op afroep beschikbaar. Betalingsverkeer Stand 26 Het directoraat Betalingsverkeer demon streert in haar stand het reclame-afhande lingssysteem waarmee een aanmerkelijke kwaliteitsverbetering in het buitenlands be talingsverkeer is bereikt. Het systeem ver schaft detail-informatie over elke klacht die is ontvangen. Hierdoor kan behalve Rabo bank Nederland ook de individuele aange sloten bank inzicht krijgen in haar eigen kwaliteit. Op de stand zijn op verzoek af drukken met informatie te verkrijgen. Het systeem is oorspronkelijk uitsluitend be doeld voor de reclame-afhandeling, maar blijkt ook veelvuldig te worden gebruikt voor verbetering van het buitenlands betalings verkeer. Bedrijfsfinancieringen en Marketing Services Bedrijven Stand 28-30 De produktgroep Bedrijfsfinancieringen pre senteert in haar stand vier produkten: stan daardrapportage, bedrijfstakkengetallen, saldobegrotingsmodel en financieringsar rangementen. In een afzonderlijk deel van de stand presenteert Marketing Services Bedrijven op een levendige manier het pas geïntroduceerde Relatiesysteem Bedrijven. Er zijn voldoende werkstations aanwezig, zodat de bezoeker al dan niet met begelei ding, zijn weg vindt door het PC-programma. Onderlinge Waarborg Maatschappij Stand 31 De Onderlinge Waarborg Maatschappij, OWM, toont in haar stand een aantal le vensgrote en pakkende foto's van schade- gebeurtenissen, die de aangesloten ban ken zijn overkomen. Voorts wordt door mid del van een wedstrijdformuliertje de kennis van de bezoekers over de OWM getest. Voor de winnaar is er een Olivetti PC beschik baar. De Lage Landen Financial Services Stand 32/33 De Lage Landen presenteert haar diverse vormen van financial services in de vorm van een Art Gallery. De schilderijen symbo liseren de organisatie en haar produktvor- men financiering, leasing, autoleasing, fac- toring en incasso. Naast deze informatie aan de wanden, is een tableau aanwezig waarop het netwerk van buitenlandse vesti gingen van De Lage Landen op figuratieve wijze is uitgebeeld. Nedship Bank Stand 34 De Nederlandse Scheepshyptheekbank NV - Nedship Bank - is een dochteronderne ming van Rabobank Nederland. Zij is al ne gentig jaar gespecialiseerd in het financie ren van schepen. De bank heeft haar com merciële activiteiten onderverdeeld in vier zen kunnen geven over de investering zelf, de financiering, verzekering en belasting. Daarnaast adviseert haar technische dienst bij nieuwbouwplannen, verbouwingen of reparaties. Deze combinatie van gespe cialiseerde scheepvaartkennis en financie ringsmogelijkheden is voor Nederland uniek. In de stand wordt uitgebreide infor matie over de activiteiten van de bank ver strekt. Schretlen Co NV Stand 35 Schretlen Co NV is een in Amsterdam ge vestigde effectenbank met een bijkantoor in Almelo. Vanaf haar oprichting in 1911 is zij lid van de Vereniging voor de Effectenhan del en sinds de start lid van de European Option Exchange en de Financiële Termijn- markt Amsterdam. Schretlen richt zich voor al op beurs- en beleggingsadvisering voor particulieren en institutionele beleggers en vermogensbeheer. Tevens verstrekt Schret len - sinds 1973 een volle dochter van Rabobank Nederland - zelfstandig krediet op onderpand van effecten. In het advise ren wordt gewerkt op basis van een model, de Schretlen-mix. Een belangrijk element daarin is de verdeling van het vermogen over de beleggingscategorieën aandelen, obligaties, liquiditeiten, onroerend goed, edelmetalen en grondstoffen. De verdeling staat bovendien in de tijd niet vast, maar wordt aangepast aan de economische situ atie. Aan de Schretlen-mix wordt in de stand op de algemene vergadering veel aandacht besteed. RCD Informatisering Stand 36/37 RCD heeft vier produktgroepen in het dien sectoren: zeegaande bedrijfsvaartuigen, Rijn- en binnenvaartschepen, visserijsche pen en bijzondere projecten, waarin mede begrepen het verstrekken van achtergestel de leningen en deelname in het aandelen kapitaal van scheepvaartondernemingen. Van de totale portefeuille van zo'n f 1 ,4 miljard, neemt de Rijn- en binnenvaart met circa 540 leningen bijna f 325 miljoen voor haar rekening en de visserij met zo'n 75 le ningen bijna f 80 miljoen. De Nedship Bank heeft medewerkers die deskundige advie- stenpakket: salarisverwerking en perso neelsinformatie: leden-en adressenbeheer; printen en pre-postale verwerking van ac ceptgiro's en machtigingskaarten; printen en pre-postale verwerking van mailings. Het aantal produkten is dus beperkt, maar daar binnen kan vrijwel elke wens worden inge past. RCD vindt flexibiliteit belangrijk. Want al zijn bij informatiseren machines onont beerlijk, dienstverlenen blijft mensenwerk. Ter voorbereiding op de fusie met COVAM en Agridata, geeft RCD in de stand de gele-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9