uit de bank geklapt Rabo hand Ook kleine coupures in geldautomaat? US Agribusiness Advisory Board 'Wijzigingen voorbehouden' Kunnen we boeken bij alle reisorganisaties? 'Ik ben werkzaam bij Rabobank Nederland en merk de laatste tijd dat de geldauto maat bijna alleen nog maar briefjes van honderd uitgeeft. Waarom krijg ik geen kleinere coupures?' 'Door de enorme stijging van het aantal opnames bij de geldautomaat kan het gebeuren dat aangesloten banken door hun geldvoor raad heenraken', ant woordt Peter van Woezik van de Produktgroep Be taaldiensten. 'Met name in de weekenden wil dat nogal eens voorkomen. En onlangs werd op Goede Vrijdag het recordaantal van 350.000 opnames gerealiseerd, honderd duizend meer dan vorig jaar! Met coupures van vijfentwintig gulden kom je er dan niet. Daarom is, na uitvoerig overleg in de Tech nische Overleg Commissies Particulieren en Automatisering besloten om de software aan te passen. Door die aanpassingen wor den er nu alleen briefjes van honderd uitge geven. Briefjes van vijfentwintig gulden krijgt de klant alleen bij een opname van niet-ronde bedragen.' Volgens Van Woezik blijkt uit reacties van banken dat de meeste gebruikers hier geen moeite mee hebben. 'Alleen voor de kleine kruidenier op de hoek kunnen de grotere coupures wel wat wissel geldproblemen opleveren.' 'Achterin het internationale jaarverslag van de Rabobankorganisatie staat de US Agribusiness Advisory Board met haar le den vermeld. Wat is dat voor adviesraad?' 'Het is een informele ad viesraad die de Rabobank organisatie wijst op be paalde ontwikkelingen en trends in de Amerikaanse landbouw'. Aan het woord is Hugo Steensma, general manager van het kantoor New York. 'De Agribusiness Advisory Board bestaat uit dertien personen. Dit zijn onder meer topmensen van bedrijven in landbouw sectoren zoals pluimvee, graan, kalvermes- terij, zuivel en tuinbouw. Maar ook iemand van de Harvard Universiteit, die met een academisch oog de wereld van de agribusi ness volgt. Éénmaal per jaar komt de Board bijeen. Daarbij zijn de leiding van de Rabo bank in Nederland en de Verenigde Staten. Dan wordt er gesproken over ontwikkelin gen en tendensen in de Amerikaanse land bouw voor de komende drie a vijf jaar. En daaruit leiden we ontwikkelingen af, die we als bankinstelling in de gaten moeten hou den. Aan de ene kant om te zien waar zich in de toekomst mogelijke risico's kunnen voordoen. Maar uiteraard ook waar nieuwe mogelijkheden gaan ontstaan. De Board is voornamelijk gericht op de Verenigde Sta ten. Maar agribusiness is natuurlijk nooit een puur lokale activiteit. Ongeveer een kwart van wat er in Verenigde Staten wordt De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514. geproduceerd is bestemd voor de export. Daarom is het belangrijk te volgen wat er bij voorbeeld in de EG en in het Oostblok ge beurt. Internationale ontwikkelingen en on derwerpen komen dus nadrukkelijk aan de orde. De leden hoeven niet per se uit de Ver enigde Staten te komen. Wel zijn ze daar met hun bedrijf op de een of andere manier sterk bij betrokken'. De eerste vergadering was in 1988, ter ge legenheid van de opening van het kantoor in Dallas. De Rabobankorganisatie is de enige die over een dergelijke adviesraad beschikt. 'Het is echt een informeel gebeuren', bena drukt Steensma. 'De leden moeten zich vrij voelen om openhartig met elkaar van ge dachten te wisselen. Er worden geen notu len gemaakt. Ook is het de bedoeling dat de Board een steeds wisselende samenstel ling heeft. Op die manier blijft het gezichts veld breed en actueel.' Waarom staat er bij de rubriek 'De Rabo bank op de tv' sinds kort 'wijzigingen voor behouden'? In deze rubriek worden alle gegevens vermeld over da tum, onderwerp, zender en tijdstip waarop Rabobank- tv-commercials worden uit gezonden. Joost Huve- naars van Publiciteit Parti culieren legt uit waarom het uitzendstip van tv-reclames kan veran deren. 'Tot voor kort kochten wij voor tv- commercials alleen zendtijd bij de Ster. En daarbij moesten we ons al zeer lang van te voren vastleggen voor het moment van uit zenden. Maar door de komst van de com merciële televisie is er veel veranderd. De tv-exploitanten gingen de concurrentiestrijd aan om de gunsten van de adverteerder. Dat levert voor de adverteerder voordelen Nummer 10/18 mei 199C op bij de inkoop. We kunnen nu aansluiting zoeken bij de programmering en de te ver wachten kijkdichtheid. En we kunnen tot vri kort voor het moment van uitzenden veran deringen doorvoeren. Een voorbeeld: Ste. de Rabobank heeft op een bepaalde dag een tv-commercial ingekocht om 20.20 uui op Nederland 1. Kort tevoren wordt bekenc dat er op die dag op Veronique of Nederlanc 3 vanaf 20.00 uur een Europacup-wedstrijo wordt uitgezonden. Een groot deel van onze doelgroep kijkt daarnaar, en dus niet naar Nederland 1. Het is dan beter om de com mercial op Nederland 1 niet te laten uitzen den. We hebben nu de mogelijkheid om die te annuleren, en eventueel op een ander moment in te kopen. Resultaat is dat de ef fecten van ons tv-reclameplan worden geop timaliseerd.' 'Onlangs wilde ik bij onze bank een reis boeken van een vrij kleine touroperator. De reismedewerkster vertelde mij dat wij als Rabobank die reizen 'niet verkochten'. Klopt dit, kunnen wij niet bij alle Neder landse reisorganisaties boeken?' 'Inderdaad', beaamt Dick de Groot van de afdeling Reizen van Rabobank Ne derland. 'Wij hebben als Rabobankorganisatie con tracten met 22 touropera tors en 5 veerdiensten. De verkoop van de produkten van deze organisaties houdt in dat onge veer 80 procent van het totale aanbod op de Nederlandse reizenmarkt door de Rabo- banken kan worden verkocht. Een aantal cri teria bepaalt of wij met een reisorganisatie zaken willen doen. Dat hangt onder meer af van de grootte, de solvabiliteit en of het be drijf is aangesloten bij de Stichting Garantie fonds Reisgelden. Daarnaast speelt de con tinuïteit van de be treffende onderne ming een grote rol. Het aantal reisorgani saties is bij de Rabo- banken de laatste ja ren nauwelijks uitge breid. Wel wordt het aanbod van reizen steeds groter, vooral door de overnames van kleinere organi saties door onze con tract-partners. Voor een kleinere organisatie is het veelal ondoenlijk om zaken te doen met een organisatie als de onze, omdat zij bijvoorbeeld niet die telefooncentrale of automatisering hebben om in te kunnen spelen op onze wensen. Ook gebeurt het vaak dat een kleine reisorganisatie bij samenwerking met ons een dusdanig groot aantal reisprogramma's zou moeten drukken, dat dit in geen verhouding kan staan tot de boekingsmogelijkheden die zij heeft. In principe kan immers elke plaatse lijke Rabobank dezelfde reizen verkopen. In totaal boekte de Rabobankorganisatie vorig jaar voor 931.000 passagiers een reis.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6