Rabo band Nummer 10/18 mei 199( genheid in de keuken te kijken van het pro- duktenarsenaal. Daartoe zijn drie PC's op gesteld. Op één PC geeft RCD informatie over de ledenadministratie en op de andere geven COVAM en Agridata informatie over boerderijmanagement en informatisering voor het midden- en kleinbedrijf. In de stand zijn ook medewerkers van de drie bedrijven aanwezig. Speciaal voor verenigingen tot 1.000 le den heeft RCD onlangs een softwarepakket ontwikkeld voor MS-DOS PC's. Hiermee kan men thuis de administratie verzorgen. Met het pakket kunnen lijsten, selecties en eti ketten worden gemaakt. De contributie-in ning kan met acceptgiro's of automatische incasso worden verzorgd. De meest uitge breide versie beschikt ook over een finan ciële administratie. Materiaal- en Postvoorziening Stand 38-41 In de stand van Materiaal- en Postvoorzie ning worden drukwerk, machines, kantoor artikelen en meubilair getoond. Alle nieuw- de Nieuwsbrief Bedrijfsvoering verkrijgbaar, die de bezoeker langs vijftien produkt- stands leidt. De Nieuwsbrief wordt de ko mende week ook aan de banken toege stuurd. In de KIK-stand onder andere aandacht voor SABINE: Systemen Aangesloten Ban ken in Netwerk. SABINE biedt banken, die behoefte hebben aan commerciële informa tie, de mogelijkheid om de centraal opgesla gen gegevens te raadplegen. Ook nieuw op de Informatiemarkt is het Model Rentabili teit Resultatencentra. Dit MS-DOS reken model geeft inzicht in de rentabiliteitsbijdra- gen van kantoren en commerciële afdelin gen van een lokale bank. Naast stand-alone PC's is er een aparte stand met informatie over PC-netwerken. Een PC-netwerk biedt mogelijkheden tot gemeenschappelijk ge bruik van standaardpakketten, gegevens en apparatuur. Binnen Bedrijfsvoering AB worden hulp middelen voor het management van de ban ken ontwikkeld. Zo is er het handboek 'Ma nagement in Beweging'. Ook voor andere tjes op dit gebied zijn in de stand opgesteld. Ook is er een selectie relatiegeschenken uit de 'BestSellers'-catalogus te zien. Mede werkers van Materiaal- en Postvoorziening zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Bedrijfsgezondheidsdienst Stand 42 Dit jaar vraagt de Bedrijfsgezondheids dienst in haar stand aandacht voor het pro ject 'goed zitten'. Het motto is: Blijf niet zit ten zoals je zit, maar verroer je af en toe. Het project start na de zomervakantie. Ter illustratie is er in de BGD-stand een over zichtstentoonstelling van kantoorstoelen uit de twintigste eeuw ingericht. Aan de hand daarvan wordt duidelijk hoe de ziteisen zich ontwikkelden. De medewerkers van de BGD zijn in de stand aanwezig om specifieke vra gen over dit onderwerp te beantwoorden. Daarnaast kan men ook met vragen over al lerlei andere aspecten van gezond leven in relatie tot werk in de stand terecht. Bedrijfsvoering Stand 43 Het motto van de stand van Bedrijfsvoering AB is: 'Bedrijfsvoering in Beweging'. Bij de informatiebalie is een speciale editie van doelgroepen bij de banken worden opleidin gen, conferenties en andere hulpmiddelen ontwikkeld, het project Kadervoorziening bijvoorbeeld. Informatie over de de bij orga nisatie-ontwikkeling benodigde hulpmidde len, zoals de Leidraad Bevoegdhedenrege- ling, het model Bedrijfsdiagnose en het pro gramma Kwaliteitszorg is er in de volgende stand. Nieuw is de Leidraad Planningspro ces, die de beleidsvorming van de bank on dersteunt. Een belangrijke doelgroep bij de plaatselijke bank zijn de bestuurders. Nieu we en zittende leden kunnen zich via be stuurdersconferenties en met de Leidraad Bestuurders professionaliseren. Project Management biedt managers van plaatselij ke banken tijdelijk ondersteuning op het ge bied van commercie en bedrijfsvoering. Mensen van Management Bemiddeling en Functiewisseling vertellen over projecten als interim-management, vervanging en het helpen zoeken naar een passende nieuwe functie. In de LAURA-stand is te zien hoe binnen het LAÜRA-project wordt gewerkt aan integratie van kantoorautomatiserings- produkten en bancaire functies. In de eer ste fase ligt het accent op integratie van bancaire functionaliteit, zoals nu binnen KTO verkrijgbaar of als alternatief verspreid ligt over verschillende apparatuurlijnen. E zijn zes werkplekken opgesteld, die via eer lokaal netwerk verbonden zijn met de mini computer. In de volgende stand de produk ten van Administratieve Organisatie: pror^e dures, formulieren en normtijden, onder a*n dere een prototype van de MS-DOS-toepas sing 'procedures op MS-DOS'. Automatise ringsopleidingen geeft een overzicht van he uitgebreide aanbod. De ruimte ernaast gun een blik in de toekomst. Nieuwe bankhal concepten, zelfbediening, andere vormer van distributie: aan de meest recente ont wikkelingen binnen onze organisatie er daarbuiten wordt aandacht besteed. In he middengedeelte van de Bedrijfsvoerings stand staat de Korte Termijn Oplossing (KTO) centraal. Er is informatie over de mo gelijkheden zoals het programma kredietbe- heer, de kosten, de baten, het invoeringsr traject en de eventuele alternatieven. Elektronische Betaaldiensten Stand 44 De produktgroep Betaaldiensten vraagt in een aparte stand aandacht voor de nieuwe release van het produkt Rabobank Teleban kieren. Deze nieuwe release zal nog dit jaar aan de aangesloten banken worden uitgele verd. Het voornaamste nieuwe item is het kunnen initiëren van spoedbetaalopdrach- ten. Rabobank Telebankieren wordt modu lair van opbouw. Dit najaar zullen als eerste verschijnen de module buitenland en de mo dule financieel beheer. Met de module bui tenland kunnen (spoed)betaalopdrachten worden opgegeven en kan saldo-informatie worden verkregen over vreemde valuta-reke ningen. De module financieel beheer geeft informatie over een- en driemaandskernsal- do's, zodat een optimaal geldbeheer door middel van het opbouwen van kernsaldi mo gelijk is. DirectService Stand 45 Rabobank DirectService is sinds septem ber vorig jaar - als prototype - operationeel in de bankhal van Rabobank Nederland in Eindhoven. Veel medewerkers maakten in middels kennis met zelfbedieningsappa raten zoals valuta-wissel-automaat, geld- stort-automaat, bankbiljettenwisselaar, com puters leen- en spaaradvisering, onroerend- goed-computer, informatie-terminal en ap paraten in de niet-bancaire sfeer. Veel plaat selijke banken toonden belangstelling voor de apparatuur en brachten een bezoek aan Eindhoven. De volledige proefopstelling van DirectService is te zien in de stand. Dit geeft een indruk van de bank van de toe komst. Sinds januari zijn driehonderd parti culiere cliënten van de Rabobank Nuenen betrokken bij een proef met videotex-termi- nals. Via de terminal maken zij onder andere kennis met de elektronische dienst verlening voor particulieren: Rabo Tele- Bank. De klant kan thuis saldo, leen- en spaaradviezen opvragen, informatie krijgen over reizen, deviezen, effecten, verzekerin gen zoals het afsluiten van een reisverzeke ring en een voorlopige auto-dekking. Ook andere bedrijven doen mee aan deze proef en bieden langs elektronische weg diensten aan. Tijdens de informatiemarkt kunnen be langstellenden in de 'huiskamer' van Rabo TeleBank kennis maken met deze nieuwe distributievorm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 10