Informatiebijeenkomsten: een effectieve, persoonlijke manier van benaderen Rabo band Jaarlijks bezoeken zo'n 16.000 ondernemers een informatiebijeen komst van een Rabobank. Het kunnen er ook meer zijn. Dat bete kent even zoveel contacten in een zakelijke én later op de avond vaak ook nog in een wat minder formele sfeer. Wat zijn die contac ten waard en waarom organiseer je als bank een seminar, confe rentie, informatiebijeenkomst of symposium? Drs. Marten van der Meulen van de afdeling Communicatie en PR coördineert de acti viteiten op dit gebied. Een inventarisatie over een activiteit die steeds meer wordt toegepast. ■Jummer 9/4 mei 1990 Een seminar of een andere bijeen komst mag nooit een doel op zich zelf zijn. Het moet deel uitmaken van de strategie van de marktbewerking op een bepaald gebied. Die stelling staat bij Van der Meulen voorop. Maar wat kun je met een seminar realiseren? 'In heel korte tijd kun je een groot aantal ondernemers van voor hen relevante informatie voorzien. Vaak hebben ze die via andere kanalen niet of niet volledig gekregen.' Eerste seminars De seminars zijn ge boren toen het verenigingen- en stichtingen- recht van toepassing werd. Het was des tijds de bedoeling dat de bestuurders van verenigingen en stichtingen in korte tijd op de hoogte zouden worden gebracht van de nieuwe regels. Van der Meulen: 'We hebben toen samen met de Kamers van Koophan del door het organiseren van bijeenkom sten veel bestuurders bereikt. We zijn door de coöperatieve structuur van de organisa tie nauw verweven met de plaatselijke structuren. Veel bestuurders hebben vaak meerdere petten op.' Rekening houden '3 juli of 5 juli? We moeten wel rekening houden met voetbal wedstrijden op de televisie. In juli is er bijna elke avond wat. Dinsdag staat er nog niets op mijn lijstje.' Van der Meulen legt de tele foon weer neer. Als je een bijeenkomst or ganiseert moet je aan van alles denken. Ook aan voetbalwedstrijden. 'Ik ben eigen lijk een doorgeefluik', zegt hij. 'Ik probeer ideeën op het gebied van bijeenkomsten uit het land te verzamelen en door te geven. Want bij de banken ligt de praktijk en als het goed is ook het succes. Als een bijeen komst geen succes heeft, dan kun je kijken watje er aan kunt bijschaven.' Eigen mensen 'Ik kom ook in beeld als er wordt gezocht naar sprekers en ik reik 'Ik heb laatst eens op de achterkant van een sigarendoosje uitgerekend hoeveel mensen we de afgelopen tijd op bijeen komsten hebben gehad. Dat zijn er min stens zestienduizend per jaar!' suggesties aan voor thema's. Daarbij pro beren we steeds de nadruk te leggen op wat we al hebben. Dat zijn kant-en-klare stan daardpakketten, die kunnen we snel inzet ten. Men realiseert zich vaak niet, dat we die kennis al hebben.' In zijn adviezen pro beert Van der Meulen organisatoren ertoe te bewegen bij voorkeur sprekers uit de ei gen Rabobank-stal in te zetten. 'Daarmee proberen we de des kundigheid van de mensen die we in huis hebben nog een keer voor een breed front te belichten. Want ook achter een kleinere bank staat een grote organisa tie.' Dealers De conti nuïteit van bedrijven blijft een hot-item. Wat zijn de vooruit zichten voor jonge on dernemers in het midden- en kleinbe drijf? Van der Meulen: 'Er is een standaard seminar. Daar kun je vaak delen uit gebrui ken. Neem bijvoor beeld de garagehou ders, daarin zijn ver schillende banken nog slecht vertegen woordigd. Er is een visie op het garagebe drijf verschenen en Lex Raadgever van Be- drijfstakonderzoek heeft het verzoek gekre gen om als spreker op te treden voor diver se bijeenkomsten in die branche. In Leiden heeft de bank samen met de sociëteit van automobieldealers een bijeenkomst geor ganiseerd waar hij als spreker optrad. Men was achteraf zeer te spreken over wat daar werd gepresenteerd en de deskundigheid die ten toon werd gespreid. Je hebt dan een opening gemaakt naar die ondernemers.' Succesformule Het seminar Vrouwelij ke (Mede-)Ondernemers en de Rabobank is zeer succesvol. Ook de formule die men bij 'Tweehonderd mensen in een zaal is na tuurlijk prachtig, maar de effectiviteit is veel groter met zo'n veertig, vijftig men sen.' het regiokantoor Bergen op Zoom hanteert. Van der Meulen: 'Eerst is er op regionaal ni veau contact geweest met de besturen van de vrouwenorganisaties in dat gebied. Daar na zijn er meerdere bijeenkomsten in die re gio gehouden. Ook andere regiokantoren hebben zo'n seminar voor de bestuurders georganiseerd, waar ook de directeuren van de banken aanwezig waren, ledereen was enthousiast en de directeuren hoorden van uit dat bestuurlijk niveau wat er bij de vrou wen leefde. Dat maakt het bij de organisa tie van plaatselijke seminars veel eenvoudi ger. Bovendien ondersteunen de regionale organisaties het initiatief van de bank.' Toegangsbewijzen 'Waar we ook veel succes mee hebben gehad waren de semi nars voor startende ondernemers. Er zijn banken bij, die dat seminar wel vijf keer hebben gehouden. Er werden toen nog ad vertenties geplaatst, waarin de bijeen komst werd aangekondigd. Het kon toen wel voorkomen dat er gerekend was op hon derd mensen, maar dat er tweehonderd in de zaal aanwezig waren. Toen hebben we geleerd, dat we met gerichte uitnodigingen en toegangsbewijzen moesten gaan wer ken.' Er is inmiddels een draaiboek beschik baar waarin tot in detail is aangegeven waaraan moet worden gedacht bij de voor bereiding van een informatiebijeenkomst. Van der Meulen: 'We proberen steeds de nadruk te leggen op kant-en- klare standaardseminars. Op de hoogte Nog één van die aspec ten waarmee rekening moet worden ge houden: 'Het is belangrijk dat mensen die in de zakelijke sfeer met klanten te maken hebben op zo'n avond aanwezig zijn. Dat is prima voor de contacten. Bovendien mag het niet voorkomen, dat mensen die de volgende dag worden geconfronteerd met zaken die tijdens het seminar behandeld zijn, er niets van weten. Sterker nog, ze moeten eigenlijk méér weten en een toe lichting kunnen geven. Vandaar ook steeds meer de noodzaak om over moeilijke on derwerpen eerst de mensen op de bank te informeren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9