Vroeg
opstaan
voorbij voor
medewerkers
live
tv-journaal
N
lummer 9/4 mei 1990
Raöo
band
De proef met het live Rabobank-
journaal is achter de rug. Twee
maanden lang konden mede
werkers van veertig plaatselijke
banken en de kantoren van
Rabobank Nederland vier dagen
per week live kennis nemen van
het laatste in- en externe
nieuws. Opluchting én spijt bij
de eenentwintig medewerkers
van de Audiovisuele Dienst, die
met elkaar drieëndertig uitzen
dingen hebben gemaakt.
atuurlijk ging er wel eens wat
mis', zegt technicus Martin
Ooms. 'Maar als er geen beeld of
geen geluid was, of soms geen van beiden,
lag het altijd aan de PTT. 'Ach, natuurlijk
ging er ook intern wel eens wat verkeerd',
vult uitzendtechnicus Ties van den Hurk
aan. 'Begin april hadden we bijvoorbeeld in
het geheel geen geluid en brandde er een
zekering door. Zoiets kan gebeuren.'
Zes uur Het is zes uur in de ochtend.
Een paar auto's in de parkeergarage en
slechts een paar verlichte ramen bij het
hoofdkantoor van Rabobank Nederland in
Eindhoven. Bij de Audiovisuele Dienst is bu
reauredacteur Thijs van Son al verdiept in de
ochtendbladen. Hij moet uitmaken wat er
vandaag om half negen in de krantenrubriek
te zien zal zijn. De technici smeren een
broodje. Het ontbijt wordt door de restaura
tieve verzorging geregeld. Geluidstechnicus
Johan van der Werf: 'We zitten heel wat rus
tiger dan bij het begin van de proef. We zijn
nu helemaal op elkaar ingespeeld, ledereen
kent z'n taak van haver tot gort. Maar je
merkt wel dat het doorwerkt in je privé-leven.
Dat hebben we nauwelijks meer op deze ma
nier. Wij, de technici en de presentator, zijn
hier op elke uitzenddag om zes uur. Wat dat
betreft zijn we blij dat de proef nu afgelopen
is. De bureauredactie en regie werken in
twee ploegen en hoeven dus maar eens in de
twee weken zo heel vroeg op. Wij elke week.'
Redacteuren Voor de drie redacteuren,
die het hele land door gingen om reporta
ges te maken, zijn het ook zware maanden
geweest. Lisette Bastiaansen: 'Wij hoefden
Iedereen denkt mee tijdens de redactievergadering.
hier niet om zes uur 's morgens te zijn. We
kwamen om negen uur, dan begon de redac
tievergadering. Daarin werd besloten wat de
inhoud van het journaal van de volgende
dag zou zijn. Soms vertrokken we al tijdens
de vergadering met een cameraploeg om er
gens een reportage te maken.' Nicole van
Rijsewijk vult aan: 'Dat is het deel van ons
werk dat men zag, omdat het in beeld
kwam. Maar voor het zover was, ging er na
tuurlijk nog heel wat aan vooraf. Als we weer
terug waren in Eindhoven bekeken we het
materiaal. Daar moesten we dan een selec
tie uit maken. Eén item in het journaal duur
de over het algemeen niet langer dan twee
minuten. Het monteren, dus eigenlijk het
knippen in het materiaal, tot je een goed
item overhoudt van de juiste lengte, deden
we zelf. Dat is zeer tijdrovend. Vervolgens
schreven we de tekst, die bij de beelden
werd uitgesproken. De lengte daarvan luis
terde natuurlijk heel nauw, dat moest tot op
de seconde precies kloppen.' Bastiaansen:
'Had je eind van de middag een opname
aan de andere kant van het land, dan werd
het zo een uur of elf 's avonds voor je klaar
was. De tape moest de volgende dag in het
journaal worden gebruikt, dus je kon het
niet nog een dagje uitstellen. De werkdruk
was echt erg groot. Als besloten wordt om
volgend jaar met het dagelijkse journaal
door te gaan, hebben we zeker nog een ex
tra redacteur nodig, vinden wij.'
Kritisch De dagelijkse redactievergade
ring, waarbij iedereen die aan het journaal
meewerkte aanwezig was, begon steeds
met een evaluatie van het journaal van die
dag. Men was daarbij erg kritisch op eigen
en andermans werk. Elk detail dat niet klop
te, werd besproken. Een volgende keer kon
dat dan verbeterd worden. Ook praktische
problemen werden tijdens de vergadering
opgelost. Eindredacteur Tonko Tomeï: 'Als
er bijvoorbeeld iemand plotseling ziek werd,
moest er onmiddellijk iemand anders in
springen, want the show must go on.' Ver
volgens werd er gebrainstormd over mogelij
ke items voor het journaal van de volgende
dag. ledereen, niet alleen de redacteuren,
kon onderwerpen aandragen. Er werd een
lange lijst van mogelijkheden gemaakt,
waaruit een uiteindelijke keus werd be
paald. Actualiteit stond daarbij hoog in het
vaandel. Het was zelfs zo, dat in de loop van
Voorbereidingen voor een interview met C. van
Tiggelen.
De regie geeft de laatste aanwijzingen.
de dag de inhoud meerdere malen werd
aangepast, als actuele gebeurtenissen dat
nodig maakten. Ook als reportages al klaar
waren. Soms hielp het geluk ook een hand
je. Zo was een complete ploeg van het jour
naal voor een interview in het Utrechtse ge
bouw van Rabobank Nederland, toen de
graanboeren met tractoren het gebouw
blokkeerden. Dat leverde een prima actuele
reportage op. Als de uitzending 's avonds
helemaal gereed was, werd er een draai
boek gemaakt, waarmee de ochtendploeg
aan de slag kon. Bleek er 's morgens om
zes uur door actuele gebeurtenissen reden
te zijn om de inhoud aan te passen,dan ge
beurde dat - als het ook maar enigszins mo
gelijk was - nog. Dat kon betekenen, dat er
om half zeven iemand werd gebeld met het
verzoek om 's morgens om half negen in de
studio te zijn om een en ander toe te lich
ten. Dat is meerdere malen gebeurd.
Laatste uitzending In de laatste uitzen
ding, op vrijdag 27 april, kwamen alle mede
werkers even in beeld. Zo kregen de kijkers
een goed idee, van wat zich dagelijks achter
de schermen van het live-journaal afspeel
de. Het was voor de mensen van de Audio
visuele Dienst de afsluiting van een drukke
periode. Tevens betekende het afscheid ne
men van een aantal freelance medewer
kers, die in twee maanden echte collega's
waren geworden. Dat gebeurde door een
feestelijk ontbijt - na de allerlaatste uitzen
ding - met iedereen, die aan het journaal
heeft meegewerkt.