'Belang studenten als cliënt in organisatie vaak onderschat' I Raöo band innen de Rabobankorganisatie hebben negenendertig plaatselij ke banken de status 'studentenbank'. Het zijn banken in steden waar WO- en HBO-opleidingen zijn gevestigd. Zij verrichten tijdens de studieperiode activiteiten, om daarmee de belangen van de to tale organisatie te dienen. Daarvoor krijgen ze een bepaalde ver goeding, want studenten zijn niet bepaald rendabele cliënten. Toch wil de Rabobank de studenten graag als klant, want ze zijn de goede cliënten van de toekomst. 'De ontwikkeling van ons marktaandeel in de studentenmarkt blijft achter bij onze progno se', stelt segmentmanager studentenmarkt Arnold Tak. 'Daar moeten we wat aan doen.' Jummer 9/4 mei 1990 k kreeg pas een marktonderzoek onder ogen van één van onze stu- dentenbanken', vertelt Tak. 'Daar ben ik van geschrokken. We moeten er nog harder aan gaan trekken. Studenten zijn be- angrijk voor onze toekomst. Door lange ter mijn investeringen willen we proberen ons aandeel in de betere consumentengroepen te verbeteren. Om dat doel te bereiken, moeten we op korte termijn stappen zetten. Ik heb vorige week werkbijeenkomsten ge had met de studentenbanken. Dan hoor je regelmatig zeggen, dat studenten arrogant zijn en dat die houding spanning oproept aan de balie. Ik ben wel eens bang, dat men niet altijd goed voor ogen heeft dat hier toch iemand staat, die later voor de organisatie nteressant kan worden. We proberen er al les aan te doen om een student bij de stu dentenbank optimaal te bedienen. Maar het gaat er niet om wat wij vinden. Als je met marketing bezig bent, besta je nog steeds bij de gratie van wat de klant vindt.' Imago Het imago van de Rabobank in de studentenmarkt is nog steeds niet goed genoeg. Dat blijkt ook uit het onderzoek bij één van de studentenbanken. Tak: 'Een imago bouw je op over een hele lange perio de. We zijn nog maar kort bezig met het be werken van de studentenmarkt, zo'n twee jaar ongeveer. Het duurt vrij lang voor je als volwaardige partij wordt gezien. We moeten af van het beeld, dat de Rabobank enkel en alleen een agrarische bank is. We willen een bank zijn, waar ook de betere cliënten graag naartoe willen. Het aantrekken en be-. houden van studenten als klant, werkt in het voordeel van de hele organisatie. Een cliënt geeft zelf aan waar hij wenst te ban kieren als hij gaat studeren. Studentenban ken hebben de indruk, dat niet-studenten- banken hun klanten adviseren bij de oude bank te blijven. Wij geven er de voorkeur aan, dat cliënten hun complete produkten- pakket overdragen aan de studentenbank. Daar worden zij het beste bediend. Een aan tal banken heeft speciale studentencoördi natoren, die het hele produktenpakket uit en te na kennen. Als een student bij de bank in de ouderlijke woonplaats blijft, kle ven daar ook nadelen aan. Neemt zo'n stu dent regelmatig geld op uit de gea in zijn studentenstad bijvoorbeeld, dan betaalt de bank iedere keer een vergoeding aan die studentenbank. Als de cliënt is afgestu deerd, wordt hij door de studentenbanken weer overgedragen aan een andere bank in de organisatie.' Henny Zanen achter de speciale studenten-balie van de Rabobank Leiden. Marktaandeel De Rabobank heeft een groot marktaandeel in de jongerenmarkt. 'Maar als je kijkt naar de studentenmarkt, dan ploft dat gelijk als een kaartenhuis in elkaar', aldus Tak. 'We moeten dus niet al leen cliënten die gaan studeren behouden, maar ons marktaandeel ook vergroten. Dan moetje het imago hebben, dat iemand die gaat studeren vanzelfsprekend voor de Rabobank kiest. Er wordt wel gezegd, dat wij nogal betuttelend zijn. Zo van: Wij weten wel wat goed voor je is. Studenten vinden het juist prettig om op een anonieme ma nier bediend te worden, met veel privacy. Daar moeten we rekening mee houden.' Uniformiteit 'We moeten op een unifor me wijze met studenten omgaan', aldus Tak. 'Het is daarom belangrijk, dat iedere bank de Studentenrekening verkoopt en niet een gewone Betaalrekening. Het is ge woon een standaardprodukt voor die doel groep. Er zijn banken, die bijvoorbeeld wél een Studentenrekening willen openen, maar moeilijk doen over duizend gulden kre diet. Terwijl dat gewoon één van de facilitei ten is. Laten we proberen de studenten overal op dezelfde manier te bedienen. Dan werkt je communicatie efficiënt en effectief en voorkom je ergernis bij de doelgroep. Na tuurlijk zijn alle banken autonoom, maar ze ker in dit geval is het heel belangrijk één lijn te trekken. We moeten de handen ineen slaan, want anders verliezen we gegaran deerd, zeker in de studentenmarkt. We moeten de Studentenrekening verkopen met alle faciliteiten die erbij komen.' Er is nu een aantal produkten, zoals het Eduka- tief Krediet en de Studentenverzekering en er wordt met de gedachte gespeeld om een Studentenspaarrekening te ontwikkelen. Tak: 'Dan krijg je echt een volwaardig pro duktenpakket. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een Studentenpas. Vol gens mij gaat het bij studenten in het begin van hun studietijd nog niet zozeer om pro- duktfaciliteiten en tarieven, maar meer om promotionele aspecten. Daar is men veel gevoeliger voor. Op het moment dat men is afgestudeerd en bijvoorbeeld een praktijk moet financieren, wordt het prijsaspect be langrijker.' HAVO/VWO 'Waar we nog mee zitten is de fase voor HBO/WO: het laatste jaar HAVO/VWO', aldus Tak. 'Ik wil een beroep doen op alle banken, die in hun werkgebied zo'n school hebben. Zeg tegen jongeren: Als je gaat studeren, heeft de Rabobank een speciale Studentenrekening voor je. De jongeren zijn al cliënt, dat geeft ons een voorsprong bij de marktbewerking. Je zou daarbij kunnen denken aan de diplomap met daarin de folder van de Studentenreke ning. We moeten voorkomen, dat school verlaters naar de concurrent overstappen. Cliënten van zeventien jaar en acht maan den kunnen we er bovendien aan herinne ren, dat ze WSF moeten aanvragen. Wij fun geren ook als verspreider van de WSF-for- mulieren en we hebben een brochure in huis. Ik denk dat je je daardoor positief kunt onderscheiden.' Houding Hoe gaan we bij de Rabobank met studenten om? Tak: 'We moeten goed letten op onze houding in de contacten aan de balie. Studenten leiden ogenschijnlijk een goed leven. Dat steekt nog wel eens bij leeftijdgenoten aan onze balies. Daarbij hebben sommigen een houding van: Ik weet zelf wel wat goed voor me is. Dat irriteert onze medewerkers wel eens. Daar moeten we voorzichtig mee zijn. We moeten zakelijk met de studenten omgaan, dat spreekt ze aan. Ik denk dat men in de organisatie van hoog tot laag doordrongen moet zijn van het belang van deze groep voor de toekomst.' Een andere kwestie is de verhuisprocedure. Tak: 'Daar verliezen we vaak cliënten door. Het is jammer dat het zo moeilijk gaat als je van de ene naar de andere Rabobank wilt overstappen, dat er nog zoveel drempels worden opgeworpen. Dat is in het nadeel van de organisatie. Ook daar moeten we met z'n allen wat aan doen.' De studenten vormen een bijzondere cliëntengroep. 'We weten dat ze niet renda bel zijn', stelt Tak. 'Desondanks moeten we toch proberen zulke klanten binnen te krij gen en te houden. Dat is nodig voor de toe komst. Het is een kwestie van lange adem, van plannen op termijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5