lanken kunnen vermogensbeheer larticulieren uitbesteden D Rabo band Zo nu en dan groeien vermogende cliënten de plaatselijke bank loven het hoofd. Niet elke bank kan haar toprelaties voldoende continuïteit bieden op beleggingsgebied, soms is een cliënt ge woon te groot voor een lokale bank. In zo'n geval kan de bank con- act opnemen met het Effectenbedrijf van Rabobank Nederland in Utrecht. Daar huist de afdeling Particulier Vermogensbeheer. Zij jeheren vermogens van cliënten. Voorwaarde is wel, dat het te be ieren vermogen minimaal een half miljoen gulden bedraagt. Continu maatwerk op een individuele basis lummer 9/4 meil990 een coupon- en dividendenoverzicht, waar door duidelijk wordt wat de inkomsten uit de beleggingen zijn geweest. Ook vindt één maal per jaar een evaluatiegesprek plaats. Dan wordt gekeken of de doelstellingen zijn uitgekomen en of bijstelling nodig is. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat de fiscale positie is gewijzigd of dat men meer of minder risico wil lopen. Natuurlijk kan een klant ook tus sentijds altijd contact met ons opnemen om de beleggingsdoelstelling aan te passen.' Eigen beheerder Elke cliënt heeft een eigen vermogensbeheerder. Die is verant woordelijk voor de portefeuille. Wouters: 'We hebben allemaal een duopartner, voor als de betreffende vermogensbeheerder af wezig is. Die kent ook de portefeuilles van zijn collega. Doen zich ontwikkelingen op de beurs voor die dat nodig maken, dan kan de duopartner ook voor zijn collega trans acties doen.' Flim: 'We hebben ieder zo'n vijftig portefeuilles onder beheer. Bij de acquisitie van klanten wordt er op gelet, dat ient zich bij een plaatselijke bank een klant aan, die de Rabobank zijn vermogen van meer dan f 500.000,- wil laten beheren of heeft de bank een bestaande relatie, waarmee zij door de omvang niet meer uit de voeten kan, dan kan men bij ons terecht.' Dit stelt Jan Wouters, één van de portfoliomanagers van de afdeling Particulier Vermogensbe heer. 'Men kan ons rechtstreeks bellen of eerst contact opnemen met het regionale beleggings-adviesteam. Die hebben dan een gesprek met de cliënt, waarvan de con clusie kan zijn, dat de klant bij Particulier Vermogensbeheer kan worden onderge bracht.' Meer cliënten Gerrit-Jan Flim, ook port foliomanager: 'Beleggen is steeds gecom pliceerder geworden. Veel cliënten hebben niet meer voldoende tijd en kennis om hun eigen vermogen goed te beheren. Doet hij een beroep op vermogensbeheer, dan is de klant er van verzekerd, dat zijn portefeuille continu voldoende aandacht krijgt. Niet al leen door de ervaring van de vermogensbe heerder, maar indirect ook door een team van analisten van Rabobank Nederland. We hebben nu een cliëntenbestand van 550 beleggers, afkomstig van zo'n 240 grote en kleine banken.' Wouters: 'Wij nemen de klant overigens niet over. Men blijft cliënt van de lokale bank. De liquide middelen blij ven bij de plaatselijke bank. Die huurt ons in als specialist. We merken dat de banken onze dienstverlening nog niet voldoende kennen.' Wensen Wouters: 'Heeft een cliënt inte resse in onze service, dan maken we een afspraak. Dat gebeurt altijd in het bijzijn van de directeur of de beleggingsadviseur. We vertellen wat wij voor de klant kunnen bete kenen. Is men serieus geïnteresseerd, dan gaan we de doelstelling van de klant inven tariseren. Wat wil hij met zijn vermogen be reiken? Vermogensgroei, inkomensgroei, moet hij er van leven of is het zijn pensioen voorziening? Dan bepalen we ook welk risico de klant wil lopen. Wanneer alles dui delijk in beeld is, gaan wij ons huiswerk maken en rolt er een schriftelijk advies uit.' Flim: 'Wanneer de klant instemt met dat advies, gaat de trein pas echt lo pen. Er wordt een contract opgemaakt. Dat wordt gete kend door de cliënt, de bank en onze afdeling. Dan neemt in feite het beheer een aanvang.' Kosten en baten De klant betaalt een beheer- loon voor de dienstverlening van Particulier Vermogensbeheer. Dat is f 1.200,- als bo dembedrag, plus twee promille van de ver mogenswaarde met een minimum van f 3.200,- per contract per jaar, exclusief BTW. 'Verder wordt de bank jaarlijks doorbe last', aldus Wouters. 'Het bedrag is afhan kelijk van de omvang van de portefeuille en de soort portefeuille. Wij geven een stuk professionele begeleiding aan een klant, terwijl alle baten van de transacties die plaatsvinden weer terugvallen naar de bank. Wanneer wij bijvoorbeeld aandelen kopen, wordt daar provisie op ingehouden. Die provisie valt voor 86% terug aan de bank. Dat is ook zo als ze het in eigen be heer doen. Van de provisie-opbrengst blijft dus niets bij Rabobank Nederland achter. De overige 14% zijn kosten als hoekman courtage, beursbelasting, etc. Een voor deel voor de bank is, dat zij door het aan ons overdragen van een grote cliënt, meer tijd hebben voor hun andere klanten. Je kunt dus stellen: Particulier Vermogensbe heer verdient geld voor de plaatselijke bank. De kosten die de bank hiervoor be taalt worden meer dan goedgemaakt door de provisie en de tijdwinst.' Overzicht Flim: 'De cliënt krijgt van ons elk kwartaal een positie-overzicht, met daarbij een verdeling naar bedrijfstak, lan den en valuta. Daarbij zit ook een perfor mance-overzicht. Dat geeft aan wat de waarde van de portefeuille in dat betreffen de kwartaal voor ontwikkeling heeft ge kend. Éénmaal per jaar ontvangt de klant Film en Wouters, twee van de twaalf portfoliomanagers. het karakter van de portfoliomanager zo veel mogelijk overeenkomt met dat van de cliënt. Daardoor krijgt de vertrouwensrela tie een hechte basis.' Maatwerk 'Wij werken alleen met vrij beheer', legt Wouters uit. 'Dat wil zeggen dat wij de beslissingen nemen. Natuurlijk volgens de richtlijnen die met de cliënt zijn afgesproken. Als uitgangspunt voor onze beleggingen hebben wij een kader, dat in samenwerking met Beleggingsonderzoek wordt opgesteld. Dat is een soort model portefeuille, waarop we de wensen van de cliënt toepassen. Geen twee portefeuilles zijn gelijk, het is allemaal maatwerk.' Flim 'We hebben een geautomatiseerd systeem waar alle portefeuilles inzitten. Je kunt er horizontaal en verticaal doorheen. Dus per cliënt, maar we kunnen bijvoorbeeld ook uitdraaien, wie er allemaal Koninklijke Olie hebben. Verder zijn we voorzien van alle moderne communicatiemiddelen op dit ge bied. We zijn constant op de hoogte van wat er in de beleggingswereld gebeurt. Ver der hebben we directe lijnen met de beurs. Grote orders gaan telefonisch, in overleg met onze eigen hoekman.' De afdeling Particulier Vermogensbe heer bestaat vijftien jaar. Er zit een duidelij ke groei in het vermogen dat voor cliënten wordt beheerd. Toch denken Wouters en Flim, dat ze nog veel meer banken en hun cliënten van dienst kunnen zijn. De markt vraagt steeds meer om professionele dienstverlening voor de grote beheerrela- ties.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11