Rabo band Accountantsdienst werkt vanuit drie gewesten Andere rol regiokantoren lummer 8/20 april 1990 iienen te bevorderen dat het niveau van de lirecteuren en besturen van de banken ;oed is. De regiodirecties moeten zorgen ■oor een goed functioneren van de lokale janken, ook vanuit de optiek van de ac- ountantsdienst. Dat alles betekent, dat wij ien zwaar accent willen leggen op de be- eidsadviserende rol. En dat moeten zij jverbrengen naar de directeuren en bestu- en en bewerkstelligen dat de banken wel doordachte beleidsplannen maken. Dat is roor de banken van fundamentele beteke- iis, want als je een plan maakt, dan maak e de dingen van te voren bespreekbaar. Dók voor de bestuurscolleges. Dan kan het Destuurscollege zich ook vooraf op hoofdlij nen bezighouden met het beleid en kan het advies vragen aan de regiodirectie. Toezicht Een andere taak van de regio directie is het toezicht op het functioneren van de lokale banken. Dat voor zover Rabo bank Nederland toezicht moet houden uit hoofde van de statutaire regels van de or ganisatie en de Wet Toezicht Kredietwe zen. Die toezichthoudende taak heeft de Nederlandsche Bank gedelegeerd aan Rabobank Nederland. Van den Broek daar over: 'In de beleidsadvisering wordt het toezicht vaak meegenomen. Dan heb je het bijvoorbeeld over het balansmanagement, over de liquiditeit en de solvabiliteit van de bank. Dat zit ook in het toezicht. Mede op basis van de toezichthoudende functie, moet de regiodirectie weer beleidsadvie zen verstrekken.' Accountantsdienst Voorheen was er op ieder regiokantoor een accountants dienst voor die regio gevestigd. Dat veran dert. De accountantsdienst gaat nu werken vanuit drie gewesten. Wat betekent dat? Van den Broek: 'De indeling in gewesten geldt alleen voor de accountantsdienst, niet voor de regiokantoren. De accountants dienst heeft een eigen verantwoordelijk heid. Die staat formeel los van de regiodi rectie. Als de accountantsdienst zijn werk op de lokale bank heeft gedaan en men komt met het rapport, dan staan daar aller lei bemerkingen in. De regiodirectie moet kennis nemen van dat rapport. Want als vervolgens de lokale bank geadviseerd moet worden op basis van dat rapport, dan is dat de taak van de regiodirectie en niet van de accountantsdienst. Het is van groot belang dat er een goede communicatie is tussen accountantsdiensten regiodirectie.' OPO's Welke andere disciplines zijn er op de regiokantoren aanwezig? 'Er blijft een aantal adviseurs op het regiokantoor be schikbaar', licht Van den Broek toe. 'Dat zijn de OPO's, adviseurs die plaatselijke banken moeten adviseren op gebied van or ganisatie, personeel en opleiding. Voor de goede orde - want daar kan je ook een he leboel misverstanden over krijgen - dat is geen specialistische ondersteuning. Het zijn all-round mensen, die in een breed veld en in een generalistische sfeer, de banken een stuk advisering en ondersteuning kun nen bieden. Dat is de komende tijd nodig. Kijk maar naar het personeelontwikkelings- beleid en de personeelsplanning die we van de grond willen trekken. Het personeelsma nagement zou de komende tijd meer gestal te moeten krijgen. Denk ook aan de fusie- problematiek. De aspecten personeel en opleidingen worden van cruciaal belang.' Adviseurs Een andere discipline, die voor de plaatselijke banken op de regiokan toren beschikbaar is, bestaat uit de advi seurs Commerciële Ondersteuning. Binnen kort zullen zij adviseurs Communicatie en PR heten. 'Zij kunnen op verzoek individuele banken begeleiden bij commerciële acties, bij het formuleren van het communicatie beleid, het maken van een PR-plan en dat soort zaken. Zij zullen vooral groepen van banken ondersteunen in de kringsgewijze en soms regionaal georganiseerde publici- teitscommissies', licht Van den Broek toe. 'Voor andere adviseurs, de bouwadviseurs hebben we tijdelijk een wat afwijkend stand punt ingenomen. Deze specialisten zijn hië rarchisch nog aan de regiodirecteuren ver bonden. Dat is in de filosofie, die ik zojuist heb toegelicht, niet helemaal juist. Bij de evaluatie zullen we voorstellen om die advi seurs hiërarchisch onder te brengen bij Be drijfsvoering. Tenslotte hebben we de infor matiseringsadviseurs, die wél op de regio kantoren zijn gestationeerd, maar niet hië rarchisch onder de regiodirecteuren vallen.' Managers Ter ondersteuning van de regiodirectie zijn er de informatiemanagers Financieel en de informatiemanagers Mar keting. Zij worden dus niet 'adviseur' ge noemd, omdat ze hoofdzakelijk op het regio kantoor blijven. Van den Broek: 'We geven ze natuurlijk wel ruimte om af en toe naar de banken te gaan als dat nuttig is. Stel dat er een financieel plan voor de komende ja ren moet worden opgesteld voor een bank. Dan kan ik me best voorstellen dat zo'n in formatiemanager Financieel op verzoek van de regiodirectie meegaat naar die bank. In die sfeer zal hij ook wel eens op een lokale bank komen. Maar hij is bedoeld om het werk van de regiodirectie te ondersteunen.' Vervangingsdienst De vervangingsdienst is niet meer beschikbaar op het regiokan toor, maar bij Bedrijfsvoering in Eindhoven. 'De regiodirectie kan er natuurlijk nog wel bij betrokken zijn. Als er iemand naar de lo kale bank moet voor een vervanging of voor interimmanagement, dan wordt vaak de ad junct gebeld. Maar de lokale bank kan zich formeel rechtstreeks richten tot de activiteit Managementondersteuning in Eindhoven en vragen om een vervanger of een interim manager.' Specialistisch Voor alle specialistische ondersteuning kunnen de plaatselijke ban ken zich richten tot activiteiten van Rabo bank Nederland. Van den Broek: 'Denk maar aan ondersteuning op het gebied van betaaldiensten, effecten, creditgelden en woninghypotheken. Maar ook in specifieke gevallen op ondersteuning vanuit de Be drijfsgezondheidsdienst, de BGD, en ook vanuit de Centrale Dienst Personeel voor bijvoorbeeld een arbeidsvoorwaarden-kwes tie. Het kan allemaal. En bij voorkeur telefo nisch en straks misschien ook met andere media als dat technologisch mogelijk is. Maar in principe kunnen de banken recht streeks een beroep doen op de eenheden op de hoofdkantoren van Rabobank Neder land.' Regionale PR Tot de taken van de regio directies behoort ook public relations. 'Dat betekent onder andere het onderhouden van contacten met regionale organisaties en instellingen, die voor de banken van be lang zijn. Maar ook het proberen te penetre ren in netwerken. Dat penetreren kan in zijn algemeenheid gebeuren, maar ook heel na drukkelijk ter ondersteuning van commer ciële acties van lokale banken', aldus Van den Broek. 'We denken aan organisaties van ondernemer zoals VNO, NCW, KNOV en de Kamer van Koophandel. Aanvullend op de taak van de directeur kan een regiodirec tielid daarin actief zijn en de Rabobank pro fileren op regionaal niveau. We hebben on langs afgesproken dat er regionale PR-plan- nen gemaakt zullen worden. De adviseurs Communicatie en PR zullen samen met de adjuncten stimuleren, dat de lokale banken ook PR-plannen maken. En dan is het de be doeling dat de regiodirectie met de banken afstemt wat belangrijk is om op regionaal ni veau te doen.' Antenne-functie De regiodirecteur draagt er zorg voor, dat niet alleen het beleid van de organisatie wordt overgedragen aan de lokale bank en wordt vertaald naar de loka le omstandigheden. Hij zorgt er ook voor, dat de signalen die hij opvangt in de be- leidsgesprekken, worden teruggekoppeld naar Rabobank Nederland. Van den Broek geeft aan dat die feedback-functie heel be langrijk is. Een ander belangrijk aspect van de taken van de regiodirecties is, dat zij na drukkelijker moeten gaan kijken naar de ontwikkelingen in de regio. 'Dat is nieuw', merkt Van den Broek op. 'Daarmee bedoel ik de economische ontwikkelingen. Hoe ont wikkelt zich de industrie en wat zijn er alle maal voor bewegingen gaande? Zijn er plan nen van de regering die consequenties heb ben voor een regio? Ook zaken van demo grafische aard zijn daarbij interessant. Is er sprake van ontvolking of concentratie in be paalde delen van de regio? Al die externe ontwikkelingen moeten de regiodirecties goed in de gaten houden en in beeld bren gen. Ze moeten ze meenemen in hun be- leidsgesprekken met de lokale banken.' Stimulerende rol 'In een beleidsge- sprek kan de regiodirectie natuurlijk initia tieven nemen. Die heeft zijn eigen visie op dingen, heeft zijn eigen beeldvorming van lokale banken. Men ziet soms scherper dan een bestuur of directeur van een lokale bank of het verantwoord is dat die lokale bank zelfstandig doorgaat, of dat eigenlijk zou moeten worden gestreefd naar schaal vergroting. We hebben nadrukkelijk in de beleidsgesprekken als onderdeel bij de re giodirectie neergelegd, dat ze schaalvergro ting van de bank aan de orde moeten stel len, als ze vinden dat dat nodig is. En in dat opzicht hebben ze soms een stimulerende opdracht om banken tot schaalvergroting te brengen.' De samenwerking tussen Rabobank Ne derland en de plaatselijke banken heeft ge durende de afgelopen maanden een nieuwe invulling gekregen. De taken van de regiodi recties zijn veranderd. De mensen en de or ganisatie worden geprofessionaliseerd om nog meer kwaliteit te kunnen leveren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9