'Vult u - als u dat wilt - en bonnetje in, dan nemen ij contact met u op' E Rabo band Het eerste wat u moet pakken is de Rabo-verhuistelefoon'. Dat is le kopregel van een advertentie in de Verhuiswijzer, een blad voor nensen die gaan verhuizen. Het telefoonnummer dat kan worden gebeld is een gratis nummer, een groen nummer zoals dat heet. Het is vergelijkbaar met de antwoordcoupon uit een advertentie. Die kan ook gratis, dus zonder postzegel, worden verzonden. Het djn allemaal mogelijkheden om met de klant in contact te komen sn soms zelfs om direct zaken te kunnen doen. De nieuwe distributiemethoden, waarvan de geldautomaat er één is, maken tiet nodig op een andere manier met cliënten te communiceren. Coupons aanvulling op distributiekanalen ummer 8/20 april 1990 JE ntwoordcoupons maken steeds meer onderdeel uit van de adver- tenties van de Rabobank. De serie opvallende advertenties voor de Spaar-Opti- maalhypotheek, gebaseerd op het Monopo- y-spel, is er het laatste voorbeeld van. Eind /orig jaar werd al op deze manier geadver- :eerd voor de Rabo Lijfrente Koopsompolis n de Rabo Pensioen Premiepolis. Bij wijze /an proef werd in de advertentie voor lenen n de Kampeer en Caravankampioen een <lein foldertje mèt antwoordcoupon geplakt. Het werken via coupons en inserts, waarbij de consument de mogelijkheid heeft om ook schriftelijk het eerste contact met de bank te leggen, is in feite een stukje van onze dis- tributiesytematiek', aldus Joost Huvenaars van Publiciteit Particulieren. Efficiënt Met name door het gebruik van de geldautomaat zullen er in de bankhal min der contacten zijn tussen de medewerkers van de bank en de klant. Er moeten dus al ternatieven komen voor de communicatie met de klant. Coupons en antwoordkaarten bieden dan mogelijkheden. Huvenaars: 'Een klant kan bijvoorbeeld door middel van een coupon aangeven dat hij produkt X wil. De bank maakt dan meteen een overeenkomst ,op en belt vervolgens de klant om te zeggen dat de stukken klaarliggen. Als de cliënt met een produktspecialist wil praten dan kan dat ook via een coupon worden aange vraagd.' Aanvullend 'Dit jaar willen we er achter komen of de antwoordcoupons in de adver tenties iets toevoegen aan de bestaande systemen. Tot nu toe maakten we het con tact bijna uitsluitend via de balie. Met veel succes overigens. Nu bieden we daarbij een andere mogelijkheid. In advertenties zeggen we tegen de klant: Vult u - als u dat wilt - een bonnetje in, dan nemen wij contact met u op. Of: We maken een berekening voor u. Ook kan de klant met die antwoordcoupon direct een produkt bestellen.' Anders Kwaliteit in de respons is de grootste zorg van Huvenaars. 'De mensen die een coupon insturen moeten natuurlijk in principe ons produkt willen afnemen. We sturen daarin al door niet te zeggen: vult u de bon maar in, dan krijgt u informatie. Nee, we laten de bankadviseur contact opnemen, we maken een berekening of we maken een produkt voor u in orde.' Het is voor iedereen een wat nieuwe manier van werken. Ook de banken moeten wennen aan het snel beantwoorden van een signaal dat door middel van de coupon wordt gegege- ven.' Wennen Ook bij Rabobank Nederland is het even wen nen. Huvenaars: 'Vorig jaar hebben we een advertentie voor de Spaar-Optimaalhypo- theek geplaatst. Daarin heb ben we verzuimd om in de cou pon aan te geven dat de eind- leeftijd zeventig jaar is en dat de minimale looptijd om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling van inkomstenbe lastingvan de spaarpremieten minste twaalf jaar is. Het gevolg was dat ook mensen de bon hebben ingevuld die niet aan die criteria voldeden en vervolgens moesten worden te leurgesteld. Dit jaar hebben we de eindleef- tijd en de minimale looptijd wel in de adver tentie opgenomen. Daarmee stuur je en maak je de kwaliteit van de respons beter.' Postbank Het stimuleren van directe respons is niet nieuw. De Postbank doet het in veel van haar reclame-uitingen. Is de aan pak van het werken met coupons, een kopie van wat de Postbank doet? 'Nee', zegt Huve naars stellig, 'we willen niet de weg van de Postbank volgen waar de consument alle fol ders kan aanvragen. Dat zou betekenen dat wij aan honderdduizenden consumenten fol ders zouden moeten toesturen, zonder dat er een redelijke kans is voor de afzet van produkten. In dat geval zouden we de kosten alleen maar sterk opschroeven.' Mogelijkheden 'Wij hebben gekozen voor een andere filosofie dan de Postbank han teert', aldus Huvenaars. 'Ons uitgangspunt bestaat uit drie onderdelen: De consument kan vragen om contact. De bankadviseur be nadert vervolgens de consument. Bij de tweede mogelijkheid vraagt de consument een berekening, bijvoorbeeld voor een koop sompolis of een hypotheek. Of hij wil een pro dukt, een pincode bij zijn Eurocheque-pas of iets dergelijks. We zijn dus heel gericht op produktie. We willen respons, maar dan wel respons van een hoge kwaliteit. Experiment Huvenaars ziet 1990 voor de organisatie als een leerjaar voor het ge bruik van coupons. 'Dat betekent dat we de coupons in de advertenties opnemen en we het effect gaan meten. Op basis van de re sultaten kunnen we meer zeggen over de zin of onzin ervan. Overigens, het kost weinig extra. Je moet alleen het ontwerp van de ad vertentie wat aanpassen. Hogere plaat singskosten hebben we dus niet. Als we een insert aan een advertentie toevoegen, zijn de kosten wel aanzienlijk hoger.' Alle produkten? 'Ik denk niet dat het mogelijk is om coupons bij alle produkten toe te passen. De meest directe resultaten kunnen we boeken bij, noem het, eenvoudi ge produkten. In de adviessfeer wordt het meteen complexer. Je moet steeds kijken naar de toegevoegde waarde voor de consu ment en de mate waarin plaatselijke banken gevolg kunnen geven aan de respons. Dat verschilt van produkt tot produkt en van doelgroep tot doelgroep', vindt Huvenaars. Binnenkort wordt een advertentie voor het nieuwe Rabo Spectrum Fonds voorzien van een antwoordcoupon. 'Dat ge beurt slechts in enkele adver tentieplaatsingen. We willen zien wat daar de resultaten van zijn.' Ook telefoon Nieuw is het groene telefoonnummer in een advertentie van de Rabobank. Het staat in een advertentie in de Verhuiswij zer, een blad dat gratis wordt toegezonden aan mensen die een PTT verhuisbericht instu ren. Zo'n groen telefoonnum mer kan gratis worden ge beld. Via Rabobank Neder land wordt er contact gelegd met de Rabobank in de oude woonplaats en met de bank in de nieuwe woonplaats. Het is een hulpmiddel dat, naast de schriftelijke mogelijkheid uit de verhuisprocedure, wordt aangeboden. Het is een eerste experiment met een 06 nummer. Ook plaatselijk Huvenaars over het ge bruik van telefoonnummers in advertenties: 'Ook plaatselijke banken kunnen daarmee uitstekend werken. De standaard-adverten ties bieden ruimte om de naam van de bank, de naam van de adviseur en het telefoon nummer op te nemen. Ik ben er voorstander van dat banken die gegevens altijd opne men. Daarmee kun je de drempel voor de consument verlagen en stimuleer je tot een contact. De telefoon staat naast de stoel waarin de consument de krant leest. Als op dat moment de bank open is kan de klant meteen bellen met de adviseur, wiens naam in de advertentie wordt genoemd.' Onder andere door middel van een panel bestaande uit plaatselijke banken zal in de loop van dit jaar worden bekeken welke resul taten en welke produktie coupons opleveren. Aan het eind van het jaar kan dan worden vastgesteld in hoeverre deze werkwijze inte ressant is. Rabobank fZJ Meer bank voor je geld

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7