besparingen voor veel cliënten door maatregelen zakelijk betalingsverkeer Rabo band Er zijn definitieve beslissingen genomen over adviezen aan de lo- ale banken op het terrein van ons rekening-courant produkt in et zakelijke betalingsverkeer', meldde hoofddirectielid drs. Paul lurghouts onlangs aan de Nederlandse pers. Die was aanwezig op en persconferentie bij Rabobank Nederland in Utrecht. Samen iet directeur Bedrijven Henk van de Kerk legde hij daar uit hoe et betalingsverkeer voor bedrijfsrelaties er bij de Rabobank na juli uit zal zien. Burghouts: 'Het pakket bestaat uit drie maatre- [elen. De omzetprovisie en de valuteringsregeling in het girale be- alingsverkeer worden afgeschaft. Er worden transactiegebonden arieven ingevoerd. En verder verandert de creditrente-structuur n wordt de debetrente lager.' jmmer 8/20 april 1990 ede vanwege recente publiciteit over TGT en de verwarring, die erover was ontstaan, werd beslo- en al begin april een persconferentie te louden. Burghouts: 'We waren bang, dat er inders een onjuist beeld zou ontstaan over Ie maatregelen. In tegenstelling tot de te- leur van de tot dan toe gepubliceerde be- ichten zitten er juist allerlei cliëntvriendelij- ;e aspecten in het beleid.' Filosofie In het zakelijke betalings- erkeer verzorgt de Rabobank zo'n '50 000 000 betalingshandelingen per aar. Dit getal stijgt jaarlijks met 10%. Dat :akelijke betalingsverkeer kost de Rabo- >ank driehonderd miljoen gulden per jaar. Hiervan wordt door omzetprovisie en valu- adagen ongeveer de helft terugverdiend. Hurghouts: 'De achterliggende gedachte bij ie stelselwijziging is, dat de leden en dien en recht hebben op tarieven en voorwaar- Jen, die concreet zijn toegesneden op de jrodukten die men van ons afneemt. An jers gezegd: kredietnemers moeten niet neer rente betalen dan strikt nodig is, ze- <er bij een kredietcoöperatie. Spaarders /erdienen een aantrekkelijke rente en afne- ners van betaaldiensten hebben recht op ;erlijke en duidelijke condities op grond vaarvan men zelf de beste en meest effi- ;iënte betaalvormen kan kiezen. Hiermee romt een eind aan de kruissubsidiëring tus sen de verschillende groepen cliënten. Van- jit deze filosofie introduceren we de stel selwijziging in het zakelijke betalingsver keer.' Veranderingen Van de Kerk: 'We stap- aen af van de valuteringsregels voor het girale zakelijke betalingsverkeer. De valuta fatum wordt in beginsel gelijk aan de ver- aveningsdatum. Zowel het inkomend ais het uitgaand betalingsverkeer leveren zo voor de cliënt aan debet- en creditzijde één dag rentevoordeel op. Verder betaalden za kelijke cliënten een omzetprovisie, die af hankelijk was van de hoogte van de muta tie. Dus voor een overboeking van f 100,- met zijn bank kan hij tot een goedkopere methode overgaan.' Niet méér winst Burghouts: 'Onze be- leidsfilosofie is gebaseerd op het uitgangs punt, dat de maatregelen kostenneutraal zijn. We maken als organisatie dus niet meer winst door TGT. Wat aan de ene kant aan de cliënten wordt doorbelast, komt hen aan de andere kant meteen weer ten goede. Wie een hoog saldo op zijn reke ning-courant heeft, ontvangt daar tot nu toe nauwelijks rente over. Dat verandert.' Afhankelijk van de omvang van het bedrag en de tijd dat de gelden op de rekening staan, kan de rente bij de huidige rente stand oplopen tot zo'n 7 procent, als het tegoed drie maanden op de rekening staat. Deze rente is afgeleid van de rente op ter mijndeposito's en geldt voor tegoeden van af f 25.000,-. Van de Kerk: 'Dat betekent, dat de cliënt niet meer voortdurend zijn sal do in de gaten moet houden om met depo sito's te werken. Dat gebeurt nu als het ware vanzelf. Verder wordt de rente voor krediet op de rekening-courant met een kwart procent verlaagd.' Kostenbesparing Analysering van de bedrijfscliënten maakt duidelijk, dat de TGT- operatie voor 40 procent van hen geen noe menswaardige gevolgen heeft. Voor hen zul- betaalde men aanzienlijk minder dan voor een over boeking van f 100.000,-. De bank verrichtte echter precies dezelfde handelin gen en maakte dus dezelf de kosten. Ook van dit systeem stappen we nu af. Voor debet- en credit- handelingen wordt een stelsel van tarieven inge voerd. Als basis voor dit stelsel is gekeken naar de handelingen, die de bank verricht en de kosten, die die handelingen met zich meebrengen. Het nieuwe stelsel geeft de cliënt een duidelijk inzicht in de kos- Van de Kerk en ten van bepaalde hande- asPecten- lingen. Ook geeft het duidelijkheid over de kosten, die de cliënt aan het betalingsver keer kwijt is. Bank en cliënt kunnen samen zoeken naar efficiëntere betaalvormen en daarmee lagere kosten.' Een voorbeeld 'Er is een groot verschil in bijvoorbeeld de kosten van een handge schreven opdracht en een opdracht die via telebankieren wordt aangeleverd', aldus Van de Kerk. 'In het eerste geval betaalt de cliënt f 1,90 per opdracht, in het tweede geval slechts twee dubbeltjes per opdracht. De suggestie, die in de pers werd gewekt, dat er één tarief wordt gevoerd voor accept giro's is overigens onjuist. Afhankelijk van het aantal en de wensen ten aanzien van in formatie, die een cliënt van de bank wil heb ben, wordt het tarief bepaald. Een cliënt die 100 000 acceptgiro's per jaar van cliënten terugkrijgt en de informatie wekelijks per tape aangeleverd krijgt, betaalt bijvoor beeld slechts enkele dubbeltjes per accept giro. Maar een cliënt, die 500 acceptgiro's terugkrijgt en de informatie daarover dage lijks op papier aangeleverd wil zien, betaalt enkele guldens per acceptgiro. Dat is voor die cliënt dus een onjuiste vorm. In overleg Burghouts: 'In TGT zitten allerlei cliëntvriendelijke len de kosten gelijkblijven of maximaal f 300,- gaan bedragen. Van de Kerk: 'Ook 40 procent gaat er zelfs - en soms aan zienlijk - op vooruit. Tenslotte is er een ca tegorie van 20 procent van de klanten, die - bij hun huidige betaalgedrag - meer kos ten in rekening krijgt gebracht.' Burghouts vult aan: 'Vooral binnen deze laatste cate gorie is er een taak voor de lokale banken weggelegd. Zij kunnen de cliënten helpen met het zoeken naar goedkopere betaal vormen.' Aan de hand van computermodel len is daarbij inzicht te geven in de kosten van het huidige betalingsverkeer van een cliënt, het effect van de voorgestelde ver anderingen en hoe het nog goedkoper kan. De op de persconferentie aanwezige jour nalisten konden dit systeem met eigen ogen bekijken. De afgelopen twee maan den volgden al 2 500 medewerkers door het hele land een cursus, die hen op TGT heeft voorbereid. De komende maanden zullen nog eens 2 500 medewerkers deze cursus volgen. Hierdoor zijn zij in staat de cliënten efficiënt te adviseren over een voor hen zo voordelig mogelijk betalings verkeer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3