Geautomati seerd relatie beheer, je kunt niet meer zonder! Raho Pand Volgende maand verschijnt re lease 2.0 van het PC-model CRP, Cliënt Relaties Particulie ren, het geautomatiseerde hulp middel bij relatiebeheer. Drie honderd banken werken er al mee. Een gesprek met één van de makers van het programma, Gerard de Bont, van Marketing Services Particulieren. Enkele jaren geleden is het marke tingbeleid voor de particulieren- markt herzien. Het streven werd er op gericht, om op cliëntniveau een rendabe le relatie te realiseren. Selectief relatiebe heer was het sleutelwoord. De Bont: 'Daar voor wisten we wel welke diensten een cliënt afnam, maar nauwelijks wat hij in po tentie voor de bank zou kunnen betekenen. Om daar achter te komen, is een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. Die leidden uit eindelijk tot het CRP.' Dit geautomatiseer de systeem is een hulpmiddel bij het selec tief relatiebeheer. Niet alleen kan er elke gewenste selectie uit het cliëntenbestand mee worden gemaakt, maar ook kan snel een totaaloverzicht van de cliënt worden op geroepen in de vorm van een cliëntkaart. 'Met de verschillende hulpmiddelen kunnen we een beter beeld van onze cliënten krij gen', vertelt De Bont. 'We leren de consu ment achter de cliënt beter kennen. Wat heeft iemand al en wat voor diensten zou hij nog kunnen afnemen?' Instrumenten Er werd een aantal in strumenten ontwikkeld, dat daarbij kon hel pen. Als eerste kwam er een nieuw seg menteringsmodel. De totale particulieren- markt in Nederland, cliënten en niet-cliën- ten, is ingedeeld in verschillende consu mentensegmenten. Die indeling is gemaakt op basis van de criteria vermogen, waarde eigen woning en inkomen. De Bont: 'Toen zijn we gaan kijken hoe we onze eigen cliën ten in konden delen. We doen dat onder meer op basis van bij ons gestald vermo gen, hoogte hypothecaire leningen voeding op de betaalrekening. Zo'n cliëntenselectie - cliëntenselectie 1234 geheten - wordt door de AID, de Automatiserings Informatie Dienst, op aanvraag voor een bank gepro duceerd. De klanten worden onderver deeld in vier cliëntgroepen. De vergelijking van de twee indelingen levert interessante informatie op. Bijvoorbeeld welke cliënten zitten bij ons in een lage cliëntgroep, maar horen als consument thuis in één van de hogere consumentensegmenten. Ver volgens werd een cliëntkaart ontwikkeld, waarop alle commercieel relevante infor matie was vermeld. Om er zicht op te krij gen, in welke mate cliënten een bijdrage le veren aan de rentabiliteit van de bank, werd een rentabiliteitsmodel ontwikkeld. De rentabiliteit moest nog met de hand worden berekend.' Geautomatiseerd 'In de zomer van '87 hebben we gezegd: Als dit aanslaat bij de banken, zal er snel om een geautomatiseer- de toepassing worden gevraagd. Door het eerst handmatig te doen, zijn de banken aan de werkwijze gewend. Op schrift zie je precies watje er aan hebt en mee kunt', al dus De Bont. De cliëntselectie 1234, de cliëntenkaart en het rentabiliteitsmodel werden vervolgens in één softwarepakket, het CRP, gegoten. Dat draait op elke MS- DOS PC. In juni '89 werd de eerste versie geïntroduceerd. De Bont: 'In een kennismakingsmodel hebben we een demobestand van 1 000 gefingeerde klanten gezet. De ban ken konden zo wat vingeroefenin gen doen, voor ze in de tweede helft van het jaar plannen gingen maken voor het volgende jaar. Als een bank besluit om met het mo del te gaan werken, vraagt zij bij de AID een bestand op met cliënt- en produktgegevens, aangevuld met rentabiliteitsgegevens. Dat be stand wordt op diskettes gezet en dan kan men met het CRP selec ties maken. Onze zes proefbanken waren erg enthousiast. Zij zeiden: Stel dat we voor het bestand het vastgestelde tarief hadden moeten beta len, dan hadden we de kosten tijdens de twee proefmaanden al terugverdiend. De marktbewerking werd met behulp van het CRP veel effectiever uitgevoerd. De banken kunnen er zelf allerlei selecties mee ma ken, die anders centraal moeten worden aangevraagd en waar kosten voor in reke ning worden gebracht. Doordat de met het CRP geselecteerde bestanden gekoppeld kunnen worden aan de tekstverwerkings pakketten Wordperfect en Papyrus, kunnen bovendien gepersonaliseerde brieven wor den aangemaakt voor direct-marketing doeleinden.' Tweede versie De 300 banken, die sinds vorig jaar met CRP werken, zijn zeer Nummer 8/20 april 199( positief. In mei verschijnt release 2.0. Die nieuwe versie is voortgekomen uit het en thousiasme van de banken. 'Zij kwamer dingen tegen, die ze veranderd of toege voegd wilden hebben', vertelt De Bont. 'Wc hadden zelf ook wat ideeën om de zaak ui' te breiden en nog gebruikersvriendelijker te maken.' Wat werd er zoal aan het bestaan' de pakket toegevoegd? De Bont: 'Het aan tal sorteermogelijkheden is vergroot. Ooi- kunnen er nu bestanden worden samenge voegd. Het systeem haalt zelf eventuele dubbele cliënten eruit. Hiermee kan een zelfde resultaat worden verkregen als bij en/of selecties. Daarnaast is ook het prin ten van plaketiketten in het pakket opgeno men. De leukste uitbreiding vind ik de klad blok- en agenderingsfunctie. In het kladblok kun je bijvoorbeeld opnemen, dat dan en dan een onlangs naar de concurrent 'over gehevelde' termijndeposito van een cliënt verloopt. Of je kunt er met een cliënt ge maakte afspraken in vastleggen. Binnen de agenderingsfunctie kun je de voor bepaalde data vastgelegde aantekeningen oproepen. Je kunt zo dagelijks in de gaten houden wat voor actie je moet ondernemen bij welke cliënten. Overigens is er voor banken, die dat willen, de mogelijkheid om ondersteu ning te krijgen bij het werken met CRP. We hebben daarvoor speciaal opgeleide advi seurs.' Twee niveaus Het CRP is op twee ni veaus te gebruiken: voor marktbewerking en als beleidsinstrument. De selecties zijn primair bedoeld voor het bepalen van doel groepen voor direct marketing activiteiten, maar daarnaast kan het scherm 'totalen en gemiddelden' belangrijke beleidsinformatie verschaffen. De Bont: 'Je kunt zien waar je je de komende tijd op moet concentreren. Het intekenen op acties binnen het com mercieel advies particulieren kan veel over- wogener gebeuren, omdat het systeem aangeeft over hoeveel mensen je praat. Ook kan de nieuwe release op postcode niveau direct relevante informatie op het scherm brengen. Bijvoorbeeld hoeveel klan ten ergens wonen met een bepaalde consu mententypering, welke diensten ze afne men, hoeveel cliënten een eigen woning hebben, etc. Iemand die daar woont en bij zijn bank bijvoorbeeld alleen een betaal rekening aanhoudt, zit volgens de AID in cliëntgroep 4, maar hoort eigenlijk in het primaire consumentensegment. Zo kun je de verdiepingsmogelijkheden bij cliënten uit je systeem halen. Je voorkomt bijvoor beeld ook, dat je cliënten gaat bewerken met produkten die ze toch nooit af kunnen nemen. Je kunt een gerichtere en daarmee efficiëntere marktbewerking gaan voeren. De proefbanken stelden al heel gauw: 'Je kunt niet meer zonder CRP' en daar ben ik het helemaal mee eens.' De totale particulierenmarkt in Neder land is opgedeeld in vier segmenten: P (primair) is 8% van de Nederlanders, E (extra) 14%, S (standaard) 64% en B (ba sis) is 14%. De indeling in cliëntgroepen bij de Rabo bank is iets anders: Groep 1 is 3% van de cliënten, groep 2 10%, groep 3 56% en groep 4 31%. De groepen 3 en 4 zijn weer verder ge splitst. De Bont: 'Het CRP is te gebruiken voor marktbewerking en als beleidsinstrument.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12