Medewerkers vinden Rabobank vooral een betrouwbare bank Wat maakt de Rabobank de Rabobank? Eind oktober van het vorig jaar is er een onderzoek gehouden onder medewerkers naar de be leving van de identiteit van de organisatie. De respons was hoog: ruim 60 procent reageer de op de vragen die schriftelijk werden gesteld. De uitkomsten zijn interessant en bemoedi gend. Op een aantal punten blijkt dat de medewerkers goed weten bij wat voor bank ze wer ken. In vergelijking met andere banken is er veel zelfvertrou wen bij de medewerkers over wat de Rabobank kan preste ren. Er zijn echter ook onderde len van de identiteit die nog niet door iedereen worden herkend en onderschreven. Bij de plaat selijke banken oordeelt men op sommige punten positiever dan bij Rabobank Nederland. Rabo band lummer 7/6 april 1990 JA I een aantal jaren is een discussie aan de gang over de identiteit van de Rabobankorganisatie. De vraag iie werd gesteld luidde: Wie willen we als Rabobank zijn? Met die discussie werd een jegin gemaakt tijdens de Managementcon- erenties van 1987. Gedurende de jaren die 'olgden is in het beleid veel aandacht be steed aan de identiteit. Nu is het eerste on- lerzoek gedaan naar de manier waarop die dentiteit wordt beleefd door de medewer kers van de Rabobank. De Rabobank-identiteit Wil je de resul- aten van het onderzoek kunnen be- rordelen dan moetje weten welke onderde en die identiteit bepalen. Welke uitgangs punten heeft men enkele jaren geleden op ;en rijtje gezet? Willem Lageweg, hoofd Communicatie en PR: 'Het eerste en be- angrijkste identiteitskenmerk van de Rabo- pank is dat zij een kredietcoöperatie is, die aan bedrijven financieringen aanbiedt te gen scherpe tarieven en gunstige voor waarden. Daar hoort een houding bij van betrouwbaarheid en lang achter de leden staan. Steeds groeit het besef dat deskun digheid voor een goede relatie met de cliënt buitengewoon belangrijk is. Dat bete kent professionalisering en een hoog ken nisniveau van de medewerkers en kwaliteit van de organisatie. Naast de rol als kre dietcoöperatie voor leden-bedrijven wil de Rabobank een uitstekende bank zijn voor particuliere klanten, met een goed pakket aan diensten en met concurrerende tarie ven die meekunnen in de markt. Een ander belangrijk punt, als het gaat om de identi teit, is de lokale zelfstandigheid. Dat is nog steeds en zal ook in de toekomst een be langrijk goed zijn. Het is een zeer onder scheidend punt in de identiteit van de Rabobank. Een ander wezenskenmerk is een solide vermogenspositie.' Arbeidsmarkt De Rabobank biedt werkgelegenheid aan vele duizenden men sen. Ook dat aspect telt mee bij het vast stellen van de identiteit. Lageweg: 'Een goed arbeidsklimaat met ontplooiingskan sen en goede arbeidsvoorwaarden, is no dig om medewerkers aan te trekken. En dit is belangrijk omdat medewerkers zeer be palend zijn voor de kwaliteit van de dienst verlening aan klanten. Het laatste identi teitskenmerk in de rij is de maatschappelij- Financieringen tegen scherpe tarieven en gunstige voorwaarden aan leden- bedrijven Betrouwbaarheid en lang achter de le den blijven staan Deskundigheid van medewerkers en organisatie Breed, modern en goed dienstenpak ket tegen concurrerende tarieven voor alle cliënten Lokale zelfstandigheid plaatselijke banken Solide vermogenspositie Interessante werkgever Maatschappelijke verantwoordelijkheid ke betrokkenheid. De Rabobankorganisa tie neemt die verantwoordelijkheid uiter mate serieus. Een paar voorbeelden. Via steun aan projecten delen leden en hun or ganisaties mee in de welvaart van onze Rabobankorganisatie. Ook de wijze waarop we met cliënten omgaan speelt mee. Bij het rendabel maken van het betalingsverkeer kan er niet zomaar een relatie worden opge zegd. Dat past niet in de maatschappelijke verantwoordelijkheid.' Betrouwbaar Dan de resultaten van het onderzoek. De overgrote meerderheid van de mensen in de organisatie vindt dat de Rabobank een betrouwbare bank is. Maar liefst 95 procent is die mening toegedaan. Ook een groot percentage, meer dan 90 procent, vindt dat de Rabobank een goed dienstenpakket biedt voor particulieren. Daaruit blijkt een groot gevoel van zelfver trouwen. Ook 90 procent is redelijk tevre den over het arbeidsklimaat binnen de Rabobankorganisatie. De helft van dat per centage vindt het klimaat net zo goed als el ders en de andere helft zelfs beter dan bui ten de organisatie. De lokale zelfstandig heid zien de deelnemers aan de enquete als een belangrijk goed. Ruim 80 procent is die mening toegedaan. Een even grote groep vindt de bank degelijk. Al die resulta ten gelden globaal zowel voor medewerkers van de plaatselijke banken als van Rabo bank Nederland. Dat is ook het geval bij het antwoord op de vraag of de Rabobank op de particulierenmarkt beter is dan de concur rentie. Negen van de tien medewerkers zijn die mening toegedaan. Verschillen Bij de uitkomsten van het identiteitsonderzoek stemmen de menin gen van de medewerkers van Rabobank Ne derland en van de plaatselijke banken niet altijd overeen. Met name als het gaat om cliëntvriendelijkheid, deskundigheid van de organisatie en goed zijn in persoonlijke ad visering, scoren de plaatselijke banken ho ger. Globaal worden deze factoren door zo'n 80 procent van de medewerkers van de plaatselijke banken onderschreven, terwijl dat bij Rabobank Nederland voor circa 60 procent het geval is. Wat minder Een aantal andere vragen wordt nog door een geringer percentage van de medewerkers in de organisatie positief beantwoord. Op de vraag of men het eens is met de stelling dat het doel van de Rabo bank is een kredietcoöperatie te zijn, waar scherpe financieringstarieven en gunstige voorwaarden bij horen, wordt door slechts de helft bevestigend geantwoord. Hier blijkt dat leidinggevenden dit aspect wel in grote meerderheid onderschrijven, terwijl mede werkers in lagere salarisgroepen hiervan minder op de hoogte zijn. Dat de bank een goed dienstenpakket voor bedrijven heeft, wordt onderschreven door tweederde van de medewerkers. Uit de coöperatieve orga nisatievorm vloeit voort dat het handelen in het belang van de leden-cliënten voorop zou moeten staan. Het onderzoek geeft aan, dat ruim de helft van de ondervraagden die stelling onderstreept. Voorts blijkt uit het onderzoek een grote opleidingsbehoefte. Een flinke groep medewerkers vindt dat het kennisniveau verder verbeterd kan worden. Het vervolg Wat gaat er met de resul taten van het onderzoek gebeuren? Lage weg: 'De aanleiding van het onderzoek is het communicatiebeleid dat we momenteel aan het ontwikkelen zijn. Binnen de organi satie is er soms kritiek op onvoldoende in terne communicatie, niet tijdige informatie. Het onderzoek geeft daar aanwijzingen voor. Extern hebben we ook het gevoel dat wij naar het publiek nog wel wat onder- scheidender kunnen communiceren dan we tot nu toe doen. Als we dat doen moet het natuurlijk wel sporen met de interne op vattingen, met de mening van de mensen binnen de organisatie. De medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van onze organisatie. Hoe zij handelen en wat zij aan klanten vertellen bepaalt in sterke mate het beeld van onze organisatie. Je kunt wel advertenties plaatsen en dan zeg gen dat we deskundig, betrouwbaar en noem maar op zijn. Dat moet wel elke dag worden waargemaakt. Het onderzoek heeft hierover zeer interessante gegevens opge leverd. Die worden momenteel in een be leidsplan verwerkt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7