■DE BANK EKLAPT Rabo band Direct en indirect Onderzoek en privacy Wat is huisstijl? Hoe beveiligd is het rood borstje? 'Sinds kort is er een nieuw bankbiljet van vijfentwintig gulden in omloop. Hoe kun je zien of zo'n biljet echt is?' Nummer 7/6 april 199( 'Wat is een direct beleggingsfonds en wat is een indirect fonds?' Sinds januari van dit jaar is de Rabobank bezig met het opbouwen van een fonds, de Rabo Onroerend Goed Beleggingsmaatschappij NV, dat zélf direct in onroe rend goed belegt. Daar mee staat dat fonds in de rij van instellingen als Wereldhaeve en Ro- damco. Fred Westra van het fonds in wor ding: 'Op termijn moet het een beursgeno teerd fonds worden. In de periode tot de beursnotering wordt het fonds ingevuld door de aankoop van kwalitatief goed on roerend goed. Daarbij willen we allereerst een basis leggen met Nederlands onroe rend goed.' Het fonds van Westra is dus een direct fonds omdat het direct zelf on roerend goed koopt. Het bestaande en reeds aan de beurs genoteerde Rabo On roerend Goed Fonds is een indirect fonds. Dat fonds belegt zelf niet in onroerend goed, maar in fondsen die in onroerend goed beleggen, zoals Rodamco en Wereld haeve. 'Uitgangspunt is, dat het indirecte fonds in de toekomst geheel of ten dele zal worden samengevoegd met het directe fonds', aldus Westra. 'Dat zal best nog wel een paar jaar kunnen duren, want het kost tijd om een kwalitatief goed fonds op te bouwen. Als we eenmaal op de beurs zijn genoteerd, zullen we ons ook richten op de cliënt van de Rabobank, die zijn beleggings pakket nu nog completeert met aandelen Rodamco of aandelen in het indirecte fonds. We kunnen dan geld, dat nu de orga nisatie uitvloeit, binnenhouden.' Als het di recte en het indirecte fonds op de markt zijn, wat is dan het verschil voor de consu ment? Westra: 'Bij directe fondsen moet de belegger zelf beoordelen wat de kwaliteiten van het onroerend goed en daarmee van het fonds zijn. Bij een indirect fonds zit er een grotere risicospreiding in, omdat er ver schillende onroerend goed-fondsen in zijn ondergebracht. Bovendien wordt de onder linge risico-beoordeling van die fondsen ge daan door deskundigen.' 'In het Algemeen Dagblad las ik, dat er bin nen de BGD-RABO een onderzoek loopt waarin nogal persoonlijke vragen worden gesteld aan Rabobankmedewerkers. Waar dient dat onderzoek voor?' 'De Bedrijfsgezondheids dienst wil proberen te ko men tot een nog betere nazorg voor slachtoffers van bankovervallen', vertelt bedrijfspsycholoog Frans van Slagmaat. 'Hiertoe werd een uitgebreide vra genlijst ontwikkeld. Dit gebeurde in samen werking met de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. In de vragenlijs ten wordt ook de naam van de invuller ge vraagd. De reden daarvoor is, dat de BGD in 1992 opnieuw een formulier aan een deel van deze mensen wil toesturen. De onder- De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. um In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter? Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCB 514. vraagde groep zal dan mensen bevatten die wel en die niet een overval hebben meege maakt. Met de gegevens die daaruit komen, kunnen we onze begeleiding voor overval slachtoffers nog verbeteren.' Een aantal vragen heeft een sterk privé karakter. Som mige mensen stoorden zich met name aan één vraag op het gebied van sexualiteit. Dat werd sterk ervaren als een inbreuk op de privacy. Van Slagmaat: 'Voor het onderzoek is het van groot belang om ook inzicht te krijgen in de gevolgen die een overval op dit soort privé-omstandigheden heeft. Maar, graag wil ik benadrukken, dat de privacy van de invullers is gegarandeerd. De verkregen gegevens worden uitsluitend voor het on derzoek gebruikt en er is absoluut geen en kele relatie met persoonlijke dossiers. Alles loopt geheel volgens het privacy-reglement van de Bedrijfsgezondheidsdienst Rabo- bankorganisatie.' 'Ik las laatst iets over de huisstijl van de Rabobank. Wat is dat eigenlijk, een huis stijl?' 'Huisstijl heeft alles te ma- Jpfe. ken met de herkenbaar- heid van een bedrijf, stich ting, organisatie of vereni ging', meldt Jan Olthuis van Communicatie en PR. 'Kortom, wie graag en snel herkend wil worden zorgt ervoor dat dat op alle mogelijke manieren wordt bereikt. Daarmee is niet alles gezegd, want voordat je weet hoe je herkend wilt worden, moet je ervoor zorgen dat je een eenduidig en goed toepasbaar beeldmerk hebt. Zo'n beeldmerk bestaat bijna altijd uit de naam van het bedrijf met daarbij een vignet, een merkteken. Grafische ontwer pers die gespecialiseerd zijn in het ontwer pen van dit soort 'logo's' proberen zowel in de manier waarop de naam wordt geschre ven als in de vormgeving van het vignet uit te beelden wat voor soort bedrijf het be treft. De Rabobankorganisatie beschikt over een eigen letter voor alleen de naam Rabobank. Er is geen nieuw alfabet ontwor pen. Het vignet stelt een 'opgaande statis tische lijn' voor. Rondom dat basisgegever wordt gebruik gemaakt van adviezen van d( grafische vormgever met betrekking to kleurgebruik, lettertype, toepassingsmoge lijkheden op drukwerk, op auto's, in neons op gebouwen, etc. Men kan zelfs zove gaan, dat de huisstijl is terug te vinden Of koffie- en theekopjes, op suikerzakjes, pen nen en potloden. Dat alles bij elkaar kar een 'huisstijlprogramma' worden genoemd De huisstijl van de Rabobankorganisatie stamt uit begin jaren zeventig, van vlak n; de fusie. Hij wordt in grote lijnen door alle eenheden binnen de organisatie gehan teerd. Zij het dat in de loop der jaren noga wat afwijkingen zijn opgetreden, die mede veroorzaakt zijn door verandering van de or ganisatiestructuur. Denk daarbij aan onze activiteiten in het buitenland, waarop de vormgeving van toen niet al te scherp was toegesneden. De Rabobankorganisatie van twintig jaar geleden was een geheel andere dan die van vandaag en morgen. Een werk groep is één dezer dagen aan de slag ge gaan om te bezien in hoeverre de huisstijl van de Rabobank zal moeten worden aange past en het is de bedoeling, dat er in Rabo band regelmatig berichtgeving over de ont wikkelingen op dit terrein zal worden ge daan. Wie meer informatie over huisstijl wil, kan mij altijd bellen op toestel 2981.' Het nieuwe briefje van vijf entwintig is op 27 maart voor het eerst in omloop gebracht. Aan de beveili ging ervan is bijzondere aandacht besteed. Uit een persbericht van de Neder- landsche Bank blijkt, dat het papier wordt vervaardigd uit katoenve zels. Dat is de eerste maatregel die is geno men om vervalsing tegen te gaan. De hoofd kleur van het biljet is rood, het watermerk is een roodborstje en de twee doorzichtregis- ters zijn twee rode bloemen, linksboven een klaproos en rechtsonder een tulp. Daar naast kent het bankbiljet nog twee publieks- kenmerken: de voelbare inktlaag en de klei ne lettertjes. Die inktlaag is het best te voe len aan de randen van de grote waarde cijfers 25 op de voorkant en komt verder on der andere voor in de woorden 'vijfentwintig gulden'. De kleine lettertjes zijn te zien op de achterkant van het biljet en hebben een hoogte van 0,3 mm. Het nieuwe bankbiljet heeft ook vier kassiers- kenmerken. Op de achterkant ontdek je, als je er een rood filter voorhoudt, een ruis- voorn. Dat komt door het gebruik van een speciale inktsoort. Bovendien zijn, net als bij de andere bankbiljetten, onder een ultra violette lamp de helder oplichtende papier vezeltjes te zien. Ten derde ziet men met een vergrootglas linksonder op de voorkant in lettertjes van 0,2 mm hoog de tekst 'Wet boek van strafrecht artikel 208'. Het vierde kassierskenmerk betreft de afmetingen, 76 mm x 142 mm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6