Transactiegebonden tarifering maakt zakelijk betal i ngsver keer kostendekkend 'W Rabo band De kosten van het betalingsverkeer zijn al jaren onderwerp van ge sprek. In 1988 leidde dat tot het doorbelasten van kosten aan par ticulieren. Het meest in het oog springend waren de beperking van het aantal gratis cheques tot 60 per jaar en een maximum van 52 gratis dagafschriften per jaar. Binnenkort worden aan bedrijfsrela- ties de kosten van het betalingsverkeer op een andere wijze door belast. Er komt een transactiegebonden tarifering (TGT). Tegelij kertijd komt er een betere rentevergoeding op de rekening-cou rant van zakelijke relaties voor creditgelden (RC-credit) en een la gere debetrente. Ook worden de valuteringsregels aangepast. Een gesprek met Henk van de Kerk, directeur Bedrijven. Jummer 7/6 april 1990 e hebben al jaren geleden ge constateerd, dat er grote ver schillen zijn in de financiële verhouding tussen de bank en haar cliën ten, als je kijkt naar de bijdragen die de di verse cliënten aan het resultaat van de bank leveren', meldt Van de Kerk. 'Dat geldt zowel voor de particuliere markt als voor de bedrijvenmarkt. Over die laatste groep wil ik het nu hebben. Een klein deel van de cliën ten levert een aanzienlijke bijdrage aan onze winst. Dan krijg je de middengroep, maar er is ook een groep, zo'n 20 procent van de cliënten, die eigenlijk een negatieve invloed op het resultaat heeft. Dat komt doordat niet al onze diensten op kostprijs basis waren of maar voor een deel zijn geta- rifeerd. Dat gaat dus nu veranderen.' Coöperatief Het kostendekkend maken van het betalingsverkeer sluit ook aan bij de coöperatieve doelstelling van de Rabobank. Van de Kerk: 'Wij hebben in de achterliggen de periode de doelstelling van de organisa tie weer afgestoft. We zeggen: we zijn een kredietcoöperatie, dus moeten we zorgen voor een zo goedkoop mogelijke prijsstel ling voor financieringen aan onze leden. Daar hoort ook bij, dat je de kosten daar legt, waar ze worden gemaakt.' Sturende werking 'Als je je dienstverle ning niet tarifeert, heb je geen enkel middel om de cliënten te sturen naar het gebruik van de betaalvormen, die het minste kos ten', stelt Van de Kerk. 'Want daar heeft de cliënt, als dat althans niet in zijn eigen be drijfsvoering goed uitkomt, geen belang bij. Natuurlijk weet hij ook niet wat iets bij ons intern kost. Wanneer een ondernemer bij voorbeeld zijn betalingsopdrachten op een floppy aanlevert en geen handgeschreven opdrachten meer gebruikt, is dat voor hem én voor ons goedkoper. Ook aan de credit- kant is de ene methode van betalen duide lijk goedkoper dan een andere. De elektro nische methoden zijn duidelijk goedkoper dan de klassieke manier van betalen. Dat vereist advies van de plaatselijke banken aan de bedrijfsrelaties. Hoe kan hij het bes te en het goedkoopste met zijn betalingsop drachten omgaan. Dat is een vraag, die wij moeten beantwoorden.' Opbrengsten Slechts 50 procent van de kosten voor het betalingsverkeer worden op de een of andere manier gedekt. Tot nu toe werden zakelijke relaties belast voor slechts een deel van de kosten van het be talingsverkeer', vertelt Van de Kerk. 'Dat ging met name via een omzetprovi- sie, die weinig met de kos ten te maken had. Een tweede verkapte manier van betaling door de bedrijfs- cliënten, zijn de valutada- gen. De bank boekt een ont vangst of betaling een dag later of eerder, dat is in haar voordeel. De rente die dat oplevert vormt een soort vergoeding voor de betaaldiensten. Vooral tegen de valuta- dagen hebben cliënten steeds meer be zwaar. Door de toepassing van elektroni sche hulpmiddelen worden de tijdslijnen steeds korter, het geld is steeds korter on derweg van de ene naar de andere reke ning. Het is dus niet meer te verdedigen om een vergoeding te vragen voor de tijd dat geld onderweg is. Daarnaast constateerden we, dat we op het terrein van de creditgel den niet altijd voldoende concurrerend wer ken. Dat komt ook, doordat in de vergoe ding op de rekening-courantsaldi eigenlijk goed gemaakt moet worden door wat we in het betalingsverkeer laten zitten. Het is dan ook niet zo dat we nu met TGT en RC-credit als organisatie meer winst gaan maken en er beter van worden. Het is een kwestie van verschuiving van opbrengsten en kosten. De kosten daar leggen waar ze horen ener- Van de Kerk: 'We willen het be talingsverkeer in de bedrijven markt kostendekkend maken. zijds en anderzijds tot een betere vergoe- ding komen voor cliënten die een creditsal do hebben, danwel een lagere debetrente in rekening brengen aan kredietnemers. Het wordt naar mijn smaak een rechtvaardig en open systeem. We kunnen straks onze cliënten heel goed uitleggen, waarom zij be paalde kosten moeten betalen en ander zijds een betere rentevergoeding krijgen. Het geheel wordt veel doorzichtiger.' De eerste Zoals het er nu uitziet is de Rabobank de eerste bank in Nederland, die met transactiegebonden tarieven voor het zakelijke verkeer komt. Van de Kerk: 'Dat zal ons waarschijnlijk royaal in de publiciteit brengen. Of de teneur daarvan negatief of positief is, hangt ook van ons zelf af. Wat wij onze zakelijke relaties aanbieden, is een heldere tarievenstructuur, hogere rentever goedingen voor creditgelden in rekening courant, lagere debetrentetarieven en een verbetering van de valuteringsregels. Bij een efficiënt betalingsverkeer zullen naar verwachting voor 85 procent van onze rela ties de maatregelen gunstig uitpakken of neutraal blijven. En aan de stijgende kosten van de resterende 15 procent kan vaak door aanpassingen in hun betalingsgedrag nog iets in positieve zin worden gedaan. Al met al zitten er volgens mij voor alle partijen meer voordelen dan nadelen aan het totale pakket van vernieuwde rekening-courant- voorwaarden.' Implementatie 'Elke bank binnen onze organisatie is autonoom en kan dus zelf be slissen of en wanneer de nieuwe systema tiek kan worden ingevoerd', stelt Van de Kerk. 'Maar wij zouden het verstandig vin den als ze het allemaal doen. Ik realiseer me dat het implementatieproces veel vraagt van de lokale banken. De een zal het sneller kun nen doen dan de ander. Dat is één van de redenen, dat we onmogelijk kunnen ad verteren met ons nieuwe be leid. Dat is best jammer, want een tekst als 'De Rabo bank schaft de valutadagen af', zou het ongetwijfeld goed doen.' 'Als we deze operatie achter de rug hebben, dan is het betalingsverkeer in de bedrijvenmarkt op organisa tieniveau op zich kostendekkend. Dan hoeft er geen subsidie meer plaats te vinden van uit de financiering of vanuit de toevertrouw de middelen. Dan is dat rond. Overigens denk ik, dat het nog wel tot het eind van dit jaar kan duren, voordat een en ander is ge realiseerd. Maar dat is ook niet het allerbe langrijkste. Het gaat er niet om op ljuli voor alle bedrijfsklanten van de Rabobank de knop om te draaien. Het gaat erom, dat we na verloop van een redelijke termijn zo ge positioneerd in de bedrijvenmarkt staan, dat wij op alle diensten afzonderlijk concur rerend kunnen werken. Het zal best gebeu ren, dat we hier en daar een cliënt verliezen. Maar naar mijn stellige overtuiging liggen er op basis van de nieuwe rekening-courant- voorwaarden mooie kansen om nieuwe re laties aan te boren. Als we het goed doen, kan het pakket zeker voor een offensieve marktbenadering worden ingezet.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5