Regionale marktbewerking hypotheken slaat aan Rato band In 1988 liep het marktaandeel van de Rabobankorganisatie in de particuliere woninghypotheken duidelijk terug. Het landelijke marktaandeel daalde tot ongeveer 25 procent. De produktgroep Woninghypotheken van Rabobank Nederland vond dat hier iets aan moest worden gedaan. Een groot aantal banken had dezelfde gedachte. Besloten werd om te komen tot een regionale marktbe werking hypotheken. De landelijke hypotheekcampagne, onder steund door nieuwe advertenties gebaseerd op het monopoly-spel, loopt hiernaast gewoon door. Een gesprek over de nieuwe strate gie met mr. Rinus van Woezik en drs. Ad Bakermans van de pro duktgroep Woninghypotheken. e markt voor woninghypotheken is geen homogene markt', steit Van Woezik. 'Ons marktaandeel loopt in de verschillende regio's sterk uit een. Er zijn regio's waar we rond de 20 pro cent zitten en er zijn er ook waar we in de buurt van de 35 procent zitten.' Baker mans: 'Er werd door banken en groepen van banken uitgesproken: we komen onvol doende aan de bak, we kunnen ons niet vol doende profileren met de tarieven zoals die landelijk worden gevoerd. We denken dat er een aanpak nodig is, die wat meer is toege sneden op de marktsituatie in onze eigen regio. En wij van onze kant constateerden ook, dat er iets moest gebeuren.' Eigen vestigingennet De Rabobank is veruit de grootste partij op de Nederlandse hypothekenmarkt. Bakermans: 'We richten ons op verkoop via ons eigen vestigingen- net, dat is onze primaire beleidslijn. Naar schatting doen we 80 procent van onze pro- duktie rechtstreeks en 20 procent via tus senpersonen. We proberen dus zoveel mo gelijk rechtstreeks in contact te komen met potentiële hypotheekcliënten. Dat zijn vaak cliënten, die bij ons al een rekening heb ben, maar we proberen ook nieuwe klanten rechtstreeks naar ons toe te krijgen. Ande re partijen hebben niet zo'n uitgebreid dis tributienet. Willen we de rechtstreekse con tacten met de klant behouden, dan zullen we aan moeten geven dat wij heel concurre rend zijn met onze prijsstelling en ons pro- duktenpakket. Dat proberen we natuurlijk via gepubliceerde tarieven, die zo concurre rend mogelijk zijn. Maar ja, als marktleider heb je dan toch de situatie, dat als wij iets met de tarieven doen, andere partijen veel al volgen. In die context is er de behoefte om wat meer te differentiëren in de ver schillende regio's, bij de individuele ban ken. De banken vinden dat ook en door die wisselwerking komt een regionale marktbe werking hypotheken tot stand.' Groningen Van Woezik: 'We zijn begon nen in de regio Groningen. Eind 1988 is een werkgroep samengesteld, waarin vijf di recteuren van lokale banken zitten, samen met vertegenwoordigers van het regiokan toor en de produktgroep Woninghypothe ken. Dat heeft in maart '89 geresulteerd in een rapport dat naar alle banken in de regio is gegaan. Die hebben zich daar allemaal aan geconformeerd. Er zijn afspraken ge maakt over produktvoering, prijsstelling, op leidingen en marktbewerkingsacties. Er werd afgesproken, dat alle banken het vol ledige produktenpakket voeren. Ook wer den afspraken gemaakt over de prijsstelling van de produkten, zodat men in adverten ties prijzen kon noemen. Prijzen die lager liggen dan de landelijk gepubliceerde tarie ven.' Opleiding 'Dan is er het opleidingstra ject, een commerciële opleiding voor de hypotheekadviseurs', vertelt Bakermans. 'Die loopt op dit moment en kan in het hele land gevolgd worden, trouwens ook door mensen die niet aan de regionale acties meedoen. We streven er naar om de profes sionaliteit in de hypotheekadvisering te ver hogen. De opleiding duurt twee dagen. Lan delijk hebben er al 1.400 hypotheekadvi seurs voor ingete kend. Dus dat is een forse operatie, die we samen met opleidin gen particulieren ver zorgen.' Van Woezik: 'We streven naar het verhogen van de ad vieskracht. Want de cliënt is veranderd, die gaat shoppen. Er moet heel goed naar de situ atie van de cliënt wor den gekeken. Dat vraagt veel kennis van de verkoper. De klant wil dat iemand naar hem luistert en zich in zijn situatie indenkt. De cursus richt zich op het oefenen in ad viessituaties. Er worden rollenspellen ge daan in groepen van tien tot vijftien men sen. Er is altijd iemand van ons bij dus er komen ook inhoudelijke vragen aan de orde. Daar komen ook voor ons weer signa len uit over waar men in de praktijk mee zit.' Marktbewerking In het marktbewer kingspakket woninghypotheken van mei vo- Nummer 7/6 april 19S rig jaar is een aantal marktbewerkingsa ties gepresenteerd. Bakermans: 'Die wo den per individuele bank uitgevoerd, lede een kiest de benadering die het beste i zijn werkgebied past. Dat is afhankelijk va hoe de marktpositie en de concurrentiesiti atie zijn. De banken in Groningen hebbe ook een budget bij elkaar gebracht, waa mee regionaal is geadverteerd met een ai tietarief. Dat lag 0,2% lager dan de gepubl ceerde tarieven van Rabobank Nederland. Belangstelling Van Woezik: 'In de regi Arnhem zijn momenteel achtenvijftig bat ken met elkaar actief op de hypotheker markt. Die zijn in januari gestart. Er is dar veel variatie in de banken. De één hoe niet zo nodig, de ander wel. Het is ee enorm appèl op de solidariteit. Maar h( lukt en ze voelen zich sterk samen. De re gionale acties nemen duidelijk toe. Gronir gen, Arnhem, heel Zuid-Limburg, de kop va Noord-Holland, en ook in Breda. Daar zij drie banken die in hetzelfde werkgebied ac tief zijn. Het varieert dus van drie tot velt tientallen banken. We gaan nu ook in Einc hoven beginnen en daarna in het westen Men is er erg enthousiast.' Doorlopend Het regionaal bewerker van de hypthekenmarkt begint als een ac tie, maar het is de bedoeling dat het eer continue proces wordt. 'In Groningen heb ben we nu het eerste jaar afgerond', vertel Bakermans. 'In de eerste helft van vorij jaar ontwikkelde het marktaandeel zicf daar prima, maar in de laatste maanden is de marktpositie toch weer teruggelopen Het actietarief voor de starthypotheel wordt daar nu waarschijnlijk wat scherpe gesteld.' Van Woezik: 'Banken denken in de eerste overlegfase over de regionale markt bewerking hypotheken veelal, dat als zé maar driftig gaan adverteren, het allemaa wel lukt. Nee dus. Dat is het niet. De hou ding van de bank moet veranderen. Mer moet veel meer een verkopersmentaliteil krijgen én signalen oppakken. Vanuit de ei gen cliëntinformatiesystemen kun je selec teren welke klanten in aanmerking komer voor een woninghypotheek. We hebben ook acties voor niet-cliënten, zoais 'huren of ko pen', een woonlasten vergelijking, die gericht is op starters op de woningmarkt. En ver der zijn er acties, waar in je kunt selecteren naar wijken met poten tiële klanten, zodat je de direct mailing daar op kunt afstemmen.' Onderzoek Er is naar de Groningse ac tie gekeken door enke le HEAO-ers. Er werd bijvoorbeeld gevraagd hoe mensen, die een hypotheek bij de Rabo bank hadden afgeslo ten, bij de bank terecht kwamen. Maar 3 procent zei dat dat door een advertentie kwam. Ik was er al klant zegt 50 procent, via kennissen en familie 20 procent, 11 procent had al een hypo theek bij de bank. Bakermans: 'Dat geeft dus aan dat de bestaande contacten tus sen bank en cliënt zeer belangrijk zijn. Je moet kwaliteit en kennis uitstralen, daar gaat het om.' De commercial woninghypotheken is nog steeds actueel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12