Iele Rabobank Almelo lenkt mee over het beleid Rabo band ïdereen doet mee. Ook de mensen van de kantine, want koffie, erfrissingen en een maaltijd vormen een belangrijk onderdeel an de avond. De huismeester zit naast z'n collega's van de ad- ïinistratie. De medewerkers van de kantoren zijn er en de afde- ngshoofden. Bijna de hele bank denkt mee over hoe de bank de oekomst zal ingaan. We zijn aanwezig op de jaarlijkse beleids- vond van de Rabobank Almelo. Ie zou het een mini- nanagement-conferentie <unnen noemen mmer 6/23 maart 1990 e koffie staat klaar in de kantine op de bovenste etage van de bank aan de Markt. Zo'n negentig men- 5n zoeken een plaatsje. Enkelen zijn ver- nderd en kunnen écht niet komen. Test, s microfoon en de overheadprojectie oen het. Als directeur Tangelder de aan- acht vraagt, staken de gesprekken en ver tornt het geroezemoes. De colleges van e bank en het management hebben zich op een eerder moment verdiept in het eleidsplan. Nu is het de beurt aan de èle bank. Nieuw hoofdkantoor Directeur Tangel- er zet de plaatselijke sociaal-economi- che situatie op een rijtje. In Almelo gaat et beter. Het aantal inwoners stijgt. Er is léér bedrijvigheid. De werkloosheid loopt rat terug. De binnenstad wordt gerecon- trueerd en zal daardoor een nieuw gezicht rijgen. Kortom, het gaat niet slecht in het wentse Almelo. De plaatselijke Rabobank laakt gretig in op de positieve ontwikkelin- en en hoopt volgend jaar in het nieuwe entrum een nieuw hoofdkantoor te ope- len. Bovendien zal de ANWB op dat mo- nent bij de Rabobank intrekken. tisering en het maken van werkplannen. Rente De vooruitzichten voor de ont wikkelingen in het werkgebied van de bank Almelo zijn goed. En ook vorig jaar ging het niet slecht. Tangelder laat tijdens zijn inlei ding de ontwikkelingen de revue passeren. Zo legt hij uit welke invloed de rente heeft op de financiële situatie van de bank. De kleiner wordende rentemarge is dan wel voordelig voor de klant, maar werkt in het nadeel van de bank. De rentabiliteit van de bank daalt, maar door een effectieve be waking van de kosten en opvoering van provisiebaten kan het tij ten goede worden verschillende soorten transacties in de nieuwe bankhal. 'Mag je in de nieuwe situ atie van een bankadviseur verwachten, dat hij ook nog maatwerk kan leveren?', vraagt Tangelder zich af. 'De oplossing wordt ge zocht in een andere verdeling van de ver antwoordelijkheden. Specialisten op het hoofdkantoor krijgen produktverantwoorde- lijkheid. De bankadviseur zal in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de cliën ten. De afzetverantwoordelijkheid zal liggen bij de bankadviseur als het gaat om het werkgebied van zijn kantoor en de produkt- specialist is verantwoordelijk voor de afzet van de hele bank.' Beste bank Voor de uitvoering van zo'n ambitieus plan moeten er voorwaar den worden geschapen. Tangelder tot zijn medewerkers in de grote kantine van de bank: 'In de eerste plaats is dat kwaliteit. Aan opleidingen hebben we veel gedaan, daar gaan we mee door. Maar is het niet tijd om onszelf eens een spiegel voor te houden? Daarom zullen we deelnemen aan een kwaliteitsproject van Rabobank Neder land.' Een andere voorwaarde om in de nieuwe opzet succesvol te kunnen opere ren is, dat de bank een goed imago moet hebben. Dat van een vriendelijke, deskun dige bank. De beste bank van Almelo, zo als Tangelder het noemt. De medewerkers luisteren met belangstelling. Andere onderwerpen Jaarlijks bespre- <en het bestuur, de raad van toezicht en net managementteam van de bank Almelo iet concept-beleidsplan van Rabobank Ne derland. De resultaten van die gesprekken, de situatie in het werkgebied en de te ver wachten factoren leveren het concept-be- eidsplan van de bank op. Eind vorig jaar rijn ook de relatiebeheerders, bankadvi- seurs en administratief leidinggevende me dewerkers bij de beleidsplanning betrok ken. Een hele zaterdag heeft deze groep gediscussieerd over zaken als de inrichting van de nieuwe bankhal,de marktbewerking en relatiebeheer. De definitieve versie van het beleidsplan wordt tenslotte besproken met het hele personeel. In 1981 vond voor ;het eerst zo'n bespreking plaats. De reac ties van de medewerkers waren zo goed, dat besloten werd jaarlijks een dergelijke bijeenkomst te beleggen, leder jaar stond een ander onderwerp centraal. Wat voor beelden: het beheersen van de kosten, se lectief relatiebeheer particulieren, automa- w- ln de discussiegroepen kwam er heel wat over tafel. gekeerd. Van het betalingsverkeer ver wacht de directeur dat er transactiegebon den tarieven komen. Dat zal dan weer be tere rentetarieven voor de zakelijke cliën ten opleveren. De provisieopbrengst van verzekeringen, beleggen en buitenlands betalingsverkeer zitten in de lift en zullen ook in de toekomst stijgen. Maar hoe zal die toekomst er uitzien? Andere opstelling Ook de nieuwbouw is een van de belangrijke aandachtspunten in het beleidsplan. Als het nieuwe pand van de bank in gebruik wordt genomen, zal er aan de dienstverlening aan cliënten het één en ander veranderen. De bank gaat zich meer dan voorheen richten op de wat betere klanten, op het P en E-segment. Dat betekent bijvoorbeeld nogal wat voor de benadering van cliënten in de andere segmenten én voor de afhandeling van de Bedrijven Relatieverdieping is het sleutelwoord als het gaat om de bedrijven- markt. 'Nog veel klanten denken dat we maar weinig kunnen op het gebied van het buitenlands betalingsverkeer', zegt onder directeur Hütte als hij het woord van de di recteur heeft overgenomen. 'Dat kunnen we inmiddels wel. De laatste jaren is er enorm veel verbeterd.' Andere sleutelwoor den in de bedrijvenmarkt zijn, net als in de particulierenmarkt kwaliteit, scherpe prijs en imago. 'Er zijn nog ondernemers die denken dat we voornamelijk een groene bank zijn, maar we kunnen veel meer!'. Stamppotten Na alle informatie is het tijd voor de maaltijd. Het ziet er goed uit: hutspot, boerenkool en zuurkool. Aan tafel komen de gesprekken over het beleidsplan Vervolg op pagina 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11