RaDO band 'We hoorden de exacte conversie-datum pas veel te laat' jmmer 5/9 maart 1990 Johan van Krogten werkt vanaf 1974 bij de organisatie. Is hoofd Beheerstechnische Zaken bij de Rabobank Halfweg-Zwanen- burg. Is heel nauw betrokken geweest bij de invoering van CRAB 2b. 'Er blijven altijd bijzondere dingen en vraagtekens die je niet in de boeken tegenkomt. mensen, ledereen moet er voor zijn aan dachtsgebied naar kijken. Ook daardoor hebben de banken problemen gekregen. De conversie op zich is best geslaagd, vooral als je ziet hoe complex het allemaal is.' In tweeën gehakt De regionale bijeen komsten waren een experiment, heb ik me laten vertellen', aldus Slegers, 'Maar om dat op CRAB toe te passen, dat vind ik een misser. Het zou goed zijn geweest om zo'n bijeenkomst in tweeën te hakken. Eén voor beheerstechnische en één voor commerciële aspecten. Als beheerstechni sche man heb je daar dan iets aan. Al die informatie uit de brochure kende je al. Daarvoor hoef je niet een halve dag naar een regiokantoor.' Van Krogten heeft daar over een andere mening: 'Ik vond die in structie een beetje in de lijn liggen van RPK-plus en die werd ook door dezelfde man gegeven. Het heeft ons inzicht op be- atie toegelicht. Daarmee hebben we CRAB heel levend gemaakt. We zijn er echter nog niet. Het hele hoofdstuk van de ban caire eenheden moeten we nog doorwor stelen. Maar bij ons zijn de problemen vooral detailproblemen geweest.' Moeilijk 'Ik kan gedeeltelijk met Van Krogten meegaan', zegt Slegers. 'Bij ons op de bank leeft CRAB nog niet zo. Wel bij het managementteam. Het is heel moeilijk om mensen te instrueren en de verantwoording te geven met CRAB om te gaan. De problemen begonnen inderdaad toen we om twee voor twaalf die bulk in formatie binnenkregen. En daarna circu laire over circulaire. Men was op een ge geven moment aan het verzuipen. Nu zijn we bezig de lekken te dichten, het schip varende te houden en alles weer op de rails te krijgen. Je weet in principe wel waar het over gaat, maar op een gegeven moment raak je de feeling met het hele verhaal kwijt. Zeker ook met de toevoe ging van de passieve produktsystemen. Je hebt het een nog niet goed en wel ach ter de kiezen of er komt wel weer een Bridge-systeem overheen. Er komt bij wij ze van spreken iedere week wel wat nieuws.' Verschillende namen 'Ik ben het er helemaal mee eens dat er inderdaad zo'n enorme hoeveelheid circulaires werd ge produceerd', merkt van Oosterom op. 'Bo vendien kwamen ze allemaal van andere afdelingen. De een schreef CRAB-klant- nummer, een ander gewoon klantnummer en weer iemand anders had het over een of ander nummer dat je moet inbrengen. Dan heb je al verschillende namen voor één en hetzelfde onderwerp. En als je dan nog weet hoe een circulaire tot stand komt. Die passeert via de pijplijn allerlei Arie van Oosterom is sinds 1983 bij de Ra- bobankorganisatie. Eerst bij de Rabobank Baarn en nu alweer anderhalfjaar bij de af deling Operationele Ondersteuning bij Ra bobank Nederland. Vat is de club die ach ter het bekende telefoonnummer (030) 918911 zit. Banken kunnen dat nummer bellen als het over informatiseringstechni- sche problemen gaat. paalde punten toch wat verruimd. Daar door hebben wij onze eigen instructiebij eenkomsten verplaatst naar een week voor de conversie. Als je dat een maand eerder zou doen, was men de helft alweer vergeten.' Inktvis Broekman heeft de implemen tatie aan twee kanten meegemaakt, eerst bij een aangesloten bank en nu bij Rabo bank Nederland. 'Op zich is een conversie al geen aardigheid, want het vraagt in ie der geval extra werk van je. Het vraagt tijd die je eigenlijk niet beschikbaar hebt. Is de conversie dan ook nog eens niet gewel dig, dan is dat extra belastend. Zo'n groot systeem als CRAB probeer je zo goed mo gelijk te doen, maar dat kan niet voor hon derd procent. Dat is gebleken. Het is net een inktvis, de ene keer grijpt hij mis en de andere keer raak. Zo groot is CRAB, want je hebt met alle produktsystemen te maken, maar ook met Maretel, De Lage Landen en RHB. Je moet steeds met ie dereen overeenstemming zien te krijgen. Systeemontwikkelaars bouwen het sys teem, anderen maken de hulpmiddelen en de opleidingen. Daarover is erg veel over- leg geweest met de technische commis sie, de TC, waarin banken zitten. Met die commissie kwamen we tot de conclusie dat de implementatie eigenlijk heel veel zelfwerkzaamheid voor de banken zou moeten betekenen.' Reorganisatie 'CRAB kwam net voor de grote reorganisatie van automatise ring', merkt Broekman op. 'En CRAB ging door toen we met de reorganisatie bezig waren. Voor 1 juli functioneerden de advi seurs nog vanuit de regio's. Ze kregen ééns per maand informatie overgedragen en dat is natuurlijk heel moeilijk werken. Voor ons was het een gebrekkige organi satie om bijeenkomsten te doen. Ik denk dat de banken daar wat van hebben ge merkt. Het is goed dat de adviseurs nu centraal worden aangestuurd, dan zijn ze beter in staat informatie over te dragen.' Onderschat 'Een aantal banken wist waarschijnlijk niet wat ze over zich heen zouden krijgen', aldus Van Krogten. 'We kregen in september die instructie en toen hoorde ik van een bank dat ze daar nog met alle voorbereidingen moesten be ginnen. Wij hadden toen al een beetje in de gaten wat er ging komen. We hebben geprobeerd het voor de vakantieperiode rond te krijgen. Dat is voor tachtig procent gelukt. We wisten dat er na de vakantiepe riode niets van zou komen en daarna ook niet. Voor je het weet zitje in oktober. We hoorden overigens pas op de instructiebij eenkomsten de exacte data van de con versie. Dat vraagt om problemen. Als we het eerder hadden gehoord, dan hadden we een andere planning gemaakt. Maar goed, we zijn eruit gekomen.' Communicatie 'We zagen de proble men wel aankomen', onderstreept Broek man. 'In maart hebben we al een nieuws brief gemaakt waarin we hebben aangege ven dat de banken zaken zouden moeten voorbereiden. We hebben geprobeerd bij na alle communicatiekanalen, die we be schikbaar hadden, aan te boren.' Van Krogten stelt vast dat dit niet goed heeft gewerkt. 'De bladen van de commerciële mensen bijvoorbeeld, lees ik niet. Voordat ik er zelf met iemand binnen de bank over begon, dat was naar aanleiding van de eerste echte circulaire over CRAB, had ik nog niemand over CRAB release 2 ge hoord. Ik ben zuiver vanuit mijn discipline het samen met iemand van Commerciële Zaken gaan oppakken.' Alleen BTZ? 'Maar was CRAB eigen lijk iets van de beheerstechnische afde ling?', vraagt Broekman zich af. 'Natuurlijk is dat zo', antwoord Van Krogten. 'De in structie en de zorg dat het goed moet ge beuren ligt daar. De commerciële mensen vinden CRAB alleen maar interessant als ze er gegevens uit kunnen halen.' Van Oosterom herkent dat: 'ledereen denkt, nu is het voor elkaar, nu kan ik er van al les uithalen wat ik hebben wil. Zo'n hoofd BTZ is meestal ook degene die de selec ties aanvraagt.' Er kwam en komt bij CRAB veel op BTZ af. Slegers: 'Als het al leen maar CRAB was waar je dan nog an derhalf jaar over mag doen, dan is het niet zo erg. Maar de lawine van verande ringen die de laatste jaren op ons afkomt. Vervolg op pagina 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9