r«nd tfe 'A Rabo 'Ik had laatst iemand aan de lijn die zei dat de zwarte Piet werd rondgestuurd. Ik zei, maak je geen zorgen, die zwarte Piet heb ik nu en ik geef hem niet af.' Van den Berg geeft de aftrap voor een ge sprek over de problemen rond de implementatie van CRAB release 2b. Het was en is nog steeds een belangrijk onderwerp van gesprek in de Rabobankorganisatie en ook nu 'rond de tafel' van Raboband. 'Die gigantische papierberg. Daar was niet doorheen te komen' Nummer 5/9 maart 19! Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer is het de implementatie van CRAB-2b. Wat ging er mis en waarom? En wat is het vervolg? Een gesprek tussen vijf betrokkenen. Over zes weken is er een ander onderwerp en zitten er andere mensen rond de tafel. Is je goede systemen goed im plementeert, krijg je veel com plimenten. In dit geval hebben we het massaal aangepakt. Eerst ging in één weekend het zuiden over en het week end erop het noorden. Dat is allemaal zo massaal geweest dat de centrale nazorg werd overstelpt met problemen. Dat bete kende minder goede implementatie, min der informatie, kortom van alles was er te weinig, maar toch vind ik CRAB een prima produkt.' Van den Berg benadert het posi tief, maar waar ligt nu de zwarte Piet? Van den Berg: 'CRAB is in de eerste plaats een produkt van de plaatselijke banken. Het wordt door de banken gebruikt en het moet ook door ze gewaardeerd kunnen worden. Sinds 1 november zijn de automa tiseerders dicht bij de gebruikers in de or ganisatie ondergebracht. Dat betekent dat CRAB nu direct onder verantwoordelijkheid van Bedrijfsvoering Aangesloten Banken valt.' Wachten tot CRAB komt 'Voor een stukje heeft men gelijk dat een deel van het probleem nu bij de plaatselijke bank zelf ligt', vindt Van Krogten. 'Sinds de in troductie van het Relatie Systeem Cliënten in 1976 zijn we als banken steeds aan het 'klooien' geweest om er een goed systeem van te maken. Ik weet dat er banken waren die zeiden, we wachten met het opschonen van het RSC tot CRAB komt. Maar als je RSC niet in orde is, dan lost CRAB hele maal niets op. Bij CRAB-2b kwam je weer hetzelfde verhaal tegen. En durf het maar te zeggen, we willen het allemaal zo graag invullen zoals wij het willen. We willen het als autonome bank kunnen bepalen. Daar moet automatisering dan maar rekening mee houden! Die grote variëteit, die je erin moet bouwen, die vraagt nogal wat.' Levend maken Er is heel veel fout ge gaan, vindt ook Van Krogten. 'Neem bij voorbeeld de gigantische papierberg. Daar was bijna niet doorheen te komen. Dat gaf bij de banken, en ook bij ons, een hoop frustraties.' Uiteindelijk denkt hij echter dat het wel meevalt. 'Je moet zo'n onder werp binnen je bank wel levend maken. Wi hebben, nadat de eerste brochures bin nenkwamen, een plan de campagne ge maakt. Een week voor de conversie, ng werktijd, hebben we twee bijeenkomster gehouden voor de medewerkers die er rechtstreeks mee te maken hadden. Later was er nog een bijeenkomst voor andere belangstellenden. Daarin hebben we uitge legd hoe CRAB is ontstaan, vanuit de kaar tenbakken en het RSC. En we hebben de wijzigingen ten opzichte van de oude situ- Ambro Slegers. Werkt al negentien jaar bij de Rabobank Helmond. Op dit moment als automatiseringsfunctionaris. Is betrokken geweest bij CRAB, dat vanaf het begin zijn zorgenkindje was. 'Niet omdat CRAB niet functioneerde, maar meer vanwege de in terne problematiek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8