buitenlands betalings verkeer zoekt naar kwaliteit Rabo band Is het aantal klachten daalt, stijgt de kwaliteit van het be- alingsverkeer. Dat is de ervaring van het directoraat Betalings- erkeer van Rabobank Nederland. Daarom is men een aantal ja- en geleden begonnen, de bestaande afdelingen om te vormen an afdelingen die reclames verwerken tot afdelingen waar ook e kwaliteit goed in de gaten wordt gehouden. De resultaten vorden zichtbaar. Overzicht veel voorkomende fouten per bank beschikbaar Directoraat betalingsverkeer immer 5/9 maart 1990 I et directoraat Betalingsverkeer van Rabobank Nederland is onder an- I dere verantwoordelijk voor de ope- ationele verwerking van het buitenlands >etalingsverkeer en van spoedbetalingen linnenland. Bij de verwerking van de op- Irachten werden in het verleden veel fou- en gemaakt. Dat gebeurde binnen het di- ectoraat zelf, maar ook bij plaatselijke Ra- >obanken én bij andere banken in binnen- 3n buitenland. Daar moest iets aan worden 'edaan. En dat gebeurde. Onderzoek 'Als eerste stap op weg ïaar ons doel schakelden wij in 1984 vier HEAO-ers in', zegt Jim Schütz, hoofd van iet directoraat Betalingsverkeer. 'Als stage- ipdracht zochten zij uit op welke wijze re clames kunnen worden gerubriceerd. Zo'n ndeling geeft wat meer zicht in het aantal sn de aard van de klachten. Je moet ge woon weten waar je het over hebt, dan kun ,e er later ook wat mee. Zo moet je vast stellen dat er iemand is die de reclame in dient. Die noemen we de reclamant. Daarnaast is er de veroorzaker van de re clame, die we de bron noemen en je kunt onderscheiden wat de aard van de reclame is. Ook kun je vaststellen hoe lang de af handeling van de reclame duurt en wat de kosten ervan zijn. En tenslotte kijk je naar het aantal reclames.' Geen externe cijfers Na vier maanden leverden de HEAO-ers een lijvig rapport vol cijfers en wetenswaardigheden. De ham vraag daarbij was: waaraan kun je al die gegevens toetsen? Externe cijfers waren niet voorhanden. Daarom werd besloten de eigen cijfers over 1985 als uitgangs punt te nemen. Schütz: 'Daarnaast gingen wij van de reële veronderstelling uit, dat de kwaliteit nog aanzienlijk kon worden verbe terd.' Als tweede stap werden de gegevens over de reclames, zoals de aard, de duur, het aantal en de kosten elke maand gerap porteerd aan de operationele afdelingen. De afdelingen analyseerden op hun beurt deze gegevens en trokken daar lering uit. 'Het bleek, dat de controle op het uitge voerde werk erbij was ingeschoten. De lei dinggevenden waren bij gebrek aan mens- Schütz: 'We zullen ook buitenlandse banken benaderen'. kracht namelijk zelf gaan meewerken. Daarom hebben we toestemming gevraagd om tijdelijk, voor de duur van twee jaar, twaalf mensjaren in te huren om de lei dinggevenden voldoende armslag te kun nen geven voor het uitvoeren van de nood zakelijke controles.' Uitbreiding registratie Ook de compu ter bood het directoraat Betalingsverkeer oplossingen. De automatisering van het betalingsverkeer werd voortgezet, waar door het aantal fouten duidelijk afnam. Ge gevens werden niet meer dubbel ingevoerd en dat leverde resultaat op. Al spoedig bleek dat de reclame-registratie, zoals die door de HEAO-ers was ontworpen, te be perkt was. Schütz: 'We waren het er met z'n allen over eens, dat die moest worden uitgebreid. Er deed zich een unieke kans voor, toen we de mogelijkheid kregen om het reclame-systeem als proef-project te laten uitvoeren. Naast de reeds genoemde mogelijkheden kunnen nu vanuit het reclame systeem overzichten worden vervaardigd van de binnenlandse banken, inclusief onze eigen plaatselijke ban ken, en de buitenland se banken. Daarop worden alle genoemde aspecten, waaronder ook de door deze ban ken gemaakte eigen fouten, vermeld.' Doel bereikt Na vijf jaar ervaring met de registratie van reclames, constateert Schütz dat de doelstelling is bereikt: 'Het aantal te verwerken klachten is gedaald met 65%. Bovendien is het aantal fouten, dat door ons directoraat zelf werd ge maakt, met de helft gedaald. Deze daling is ook te danken aan het feit dat elke fout die wordt geconstateerd, door de afdelin gen wordt teruggekoppeld naar de verwer kende afdelingen. Ook is gebleken dat de tevredenheid van de plaatstelijke banken zodanig is toegenomen dat klachten over het betalingsverkeer, uitgevoerd door ons directoraat, nauwelijks meer worden ge noemd in het jaarlijks marktonderzoek dat Rabobank Nederland houdt onder de plaat selijke banken.' Bij banken Het ligt in de bedoeling om met de beschikbaar gekomen reclamege- gevens te zoeken naar structurele fou ten en tekortkomin gen in het buiten lands betalingsver keer bij de banken. 'In nauw overleg met het manage ment van de banken waar zich de meeste fouten voordoen, zal worden gezocht naar verbeteringen in de lokale en zonodig ook in de centrale verwerking van dit betalingsverkeer', al dus Schütz. 'Niet al leen aangesloten banken zullen wor den benaderd, maar ook andere binnen- en buitenlandse ban ken. Immers, als de kwaliteit van het be talingsverkeer van onze collega-banken ver betert, zullen de cliënten van de Rabobank hiervan direct kunnen meeprofiteren. Daar door wordt een positieve bijdrage geleverd aan de daling van de kosten van het be talingsverkeer.' De medewerkers van het directoraat Betalingsverkeer zijn volgens Schütz trots op het reclame-systeem dat ze zelf hebben ontwikkeld en ingevoerd. De voorbereiden de werkzaamheden van de HEAO-ers waren daar een goed uitgangspunt voor. 'Op ver zoek van plaatselijke banken leveren wij een overzicht van de meest voorkomende fouten, waarmee ze worden geconfron teerd in het buitenlands betalingsverkeer. Als men mij een briefje stuurt, zorg ik er voor dat de bank de gegevens in haar bezit krijgt. Dat kost niets', voegt Schütz daar aan toe. 1986=100 140 120 100 80 60 40 20 0 prognose 11986 produktie 11987 eigen fouten 1988 1989(*)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5