Rabo 'We zijn nu bezig de gaten te dichtenhet schip varende te houden en alles weer op de rails te krijgen' immer 5/9 maart 1990 irvolg van pagina 9 at breekt je de nek. Kijk alleen maar ens naar wat er bij de jaarverwerking is ebeurd. De naweeën merk je nog dage- ks. Op een gegeven moment is het voor e banken meer dan voldoende.' Blauwe ogen 'In de technische com- lissie zitten toch allemaal directeuren?', ïformeert Van Krogten. 'Het zijn wel vaak ;idinggevenden', bevestigt Van den Berg. Dat is juist het probleem', verzucht Van .rogten. 'Sorry dat ik het zeg hoor.' Van len Berg: 'Toen we met het eerste stuk an CRAB bezig waren merkte ik, dat de .amenspraak met de aangesloten bank er /el is, maar dat het soms zo ingewikkeld /ordt, dat iets niet echt beoordeeld kan /orden. De betrokkenheid is er, maar het s soms dermate complex geworden, dat eigenlijk 'ja' krijgt op je blauwe ogen. )aar kunnen we iets aan doen door bij voorbeeld medewerkers van banken bij iet ontwikkelen te betrekken.' ging van CRAB toe moet worden gewerkt. In ieder geval is het essentieel dat de in breng van de aangesloten bank doorklinkt in de aan te brengen verbeteringen.' Typeconcept Bij Van Krogten hebben ze het wat rigoreuzer aangepakt: 'Bij de outputcontrole vergeleken we de typecon cepten. Dat leek af en toe nergens naar. Daar zijn binnen de bank heel wat kwade woorden over gevallen. We hebben bij de introductie van CRAB-2b de commerciële mensen goede instructie gegeven en aan gegeven welke informatie op het typecon cept, waarvoor belangrijk is. De inhoudelij ke juistheid van CRAB is hun eigen verant woordelijkheid. Als er dus een direct-mail- actie de mist in gaat omdat CRAB niet goed is, dan weten ze wie er verantwoor delijk voor is. Dan moeten ze bij mij niet aankomen. Dat is de enige manier om het probleem te tekkelen. We hebben het ad vies over de verantwoordelijkheden uit de brochure vrij letterlijk opgevolgd.' Eén contactpersoon 'Bij sommige banken zitten meerdere mensen op CRAB en die konden onderling wat minder met elkaar afstemmen', meldt Oosterom. 'Je ziet dat in zo'n geval er veel meer behoef- Te ingewikkeld 'Ik denk dat CRAB voor bepaalde niveaus binnen de bank te ngewikkeld is geworden', vindt Van Krog ten. We hebben vier bijkantoren. Het is een hele klus om de vier bankadviseurs allemaal op dezelfde wijze met CRAB te laten omgaan. Dat is een probleem dat je nooit helemaal kunt oplossen. Moet je eens voorstellen als je een nieuwe mede werker, behoorlijk opgeleid voor een bete re plek, de werking van CRAB moet uitleg gen! Wij snappen het nog, want we heb ben de oude situatie meegemaakt met kaartenbakken. Naast het gewone inwer ken in drie tot zes maanden CRAB hele maal begrijpen? Ga daar maar aanstaan!' Bancaire eenheden Slegers: 'Het is niet alleen CRAB. Het is ook wat je uit CRAB haalt. Hoe ga je met CRAB om? Je hebt wel een dikke handleiding, maar voor je het weet ben je verkeerd bezig en is de beleidsinformatie die je uit CRAB haalt ook niet helemaal waterdicht. Jullie zijn in Halfweg-Zwaneburg nog niet bezig met bancaire eenheden. Wij wel. We hebben ons licht eerst opgestoken bij Particulie ren en Bedrijven, maar die houden er alle bei hun eigen zienswijze op na. Vertaal dat eens in een instructie voor de men sen die ermee moeten gaan werken.' 'Ik hoorde van verschillende banken termen die variëren van chaos tot onbegrijpelijk, hogere wiskunde', erkent Van den Berg. 'Je wilt eigenlijk de bancaire eenheid voor commerciële informatie gebruiken. Maar hoe kun je het vereenvoudigen? Het moet mogelijk zijn dat de medewerkers die met CRAB moeten werken het systeem begrij pen. Zodra je de werking van het systeem goed begrijpt kun je er ook goed mee om gaan. Mogelijk dat er nu naar vereenvoudi- Paul Broekman is dit jaar vijfentwintig jaar bij de Rabobank. Heeft veel van de organi satie gezien. 'Ik heb de hele organisatie doorgezworven. Eerst bij drie aangesloten banken, vervolgens in de regio en daarna bij Rabobank Nederland in Zeist en Utrecht bij automatisering. Ik heb vanaf het begin met CRAB te maken gehad. te is om ons te bellen. Iemand op een bij kantoor loopt tegen een probleem aan en pakt de telefoon, terwijl iemand anders op een ander bijkantoor hetzelfde pro bleem al vier keer bij de hand heeft ge had. Eén contactpersoon op een bank, dat zou heel wat oplossen, ledereen pro beert nu het wiel uit te vinden.' Rol commercie 'We praten nu over wat er allemaal met CRAB gebeurt en moet gebeuren, maar dan hebben we nog geen enkel produkt verkocht. We hebben het steeds over geautomatiseerde syste men, maar de mensen aan de balie heb ben wel wat anders te doen, dan zich zor gen te maken over hoe CRAB werkt. Dat is misschien erg zwart-wit gezegd, maar aan de andere kant moeten ze wel een la wine aan produkten verkopen. Bovendien is er een actie van dit en nog een van Brand van den Berg werkt sinds 1976 bij de organisatie in diverse functies binnen Systeemontwikkeling. Is vanaf 1 november systeemmanager Centrale Infrastructurele Systemen en daardoor volledig verantwoor delijk voor CRAB. 'Ik ben projectleider ge weest van het eerste release van CRAB. Na een tussentijdse specialisatie in gegevens bestanden ben ik nu weer terug op CRAB. dat.' Slegers ziet dat als een groot pro bleem. Van Oosterom haakt daarop in: 'Ik denk dat het goed is dat een afdeling commerciële ondersteuning dat dus op pakt. Een soort voortraject realiseert, waarmee veel van die dingen kunnen wor den voorkomen. Die kan al heel snel zien, wanneer een medewerker aan de balie een aantal essentiële rubrieken niet heeft ingevuld. Die kan dat dus snel kortslui ten. Als die zeeffunctie ontbreekt, dan denk ik datje CRAB al heel snel moet op schonen. Kwaliteitsslag Broekman: We zijn sinds midden vorig jaar bezig met een re organisatie. Daarmee willen we bereiken dat we meer kwaliteit kunnen brengen bij het bouwen van systemen en bij de intro ductie ervan. We constateren nu dat het een aantal malen niet is gelukt en dat het bij een aantal banken niet zo wordt ont vangen als we wel zouden willen. Eigenlijk moeten we samen die kwaliteitsslag zo goed mogelijk nemen. We krijgen immers over een paar jaar weer allerlei nieuwe ontwikkelingen. Met de nieuwe opstelling van de informatiseringsadviseurs moet er een goede samenwerking komen. Die ad viseurs hebben hun eigen accounts, hun eigen klanten, gekregen. We willen ernaar toe dat de ontvangende kant klaar staat en de brengende kant kwaliteit levert.' Waneer komt de volgende versie van CRAB? Van de Berg heeft plannen in die richting: 'In april komt de produkt-evaluatie bij de banken. Niet via een enquêteformu lier, maar we gaan bij banken op bezoek. De resultaten gaan we bestuderen en daar na komt er een zogenaamd gebruikersre lease. Dat is geen CRAB-2b of CRAB-3, maar noem het CRAB-2g. Dat moet een kortlo pend traject zijn van een maand of zes, ze ven, waarmee de problemen van CRAB moeten zijn opgelost. De problematiek van de gebruiker, in de allereerste plaats is dat de aangesloten bank, staat daarin voorop. We moeten ervoor zorgen dat het produkt goed te gebruiken is.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11