'Geen reclamemiddel is zo goedkoop als een etalagepakket' C53 Mnltt \l labo band 'Etalagepakketten ondersteunen de verkoop van bepaalde pro- dukten en kleden de bankhal aan. Ze maken deel uit van een complete set point-of-sale-materiaal, zoals het officieel heet.' Aan het woord is Louis van Loon van Publiciteit Particulieren. 'Het etalagepakket is, alleen al door zijn formaat, het meest in het oog springend in de bankhal. Daarnaast bieden we affiches aan, mobiles, displays, raamstroken en wat we verder ook maar kunnen bedenken om bepaalde acties te ondersteunen.' 'Etalagepakketten moeten opvallen en duidelijk zijn' k'k sb-rtttó «jwüeteii... Mabobunk lijfmnt«>Kooi»sompoIii! Nummer 4/23 februari 19£ Ongeveer tien keer per jaar komt er een nieuw etalagepakket uit. Van Loon: 'We maken actiegebonden en algemene etalagepakketten. Actiege bonden wil zeggen dat het dient ter onder steuning van een periode gebonden actie, bijvoorbeeld vakantiebankdiensten, zomer reizen, de spaarweek en koopsompolis sen. Dan is het etalagepakket onderdeel van een speciaal voor zo'n actie ontwik keld pakket communicatiehulpmiddelen. Daarnaast hebben we de algemene etala gepakketten, die we aanbieden voor de ba sisdiensten als hypotheken, sparen en consumptief krediet. Dat is eigenlijk een doorlopend gebeuren. Bank X zegt: ik vind dat april/mei een prima periode is om hy potheken extra te ondersteunen, een an der zegt: dat doe ik in het najaar. Banken kunnen ze dus inzetten in een periode dat er geen tijdsgebonden actie is. Wil men dan toch de bankhal goed aangekleed hebben, dan zetten ze daar zo'n algemeen pakket neer.' Briefing Als er een etalagepakket ge maakt moet worden, vindt er overleg plaats tussen de afdeling Publiciteit en de betreffende produktgroep. Daarna treedt Van Loon in overleg met de ontwerper, die een aantal schetsen maakt. Van Loon: 'De schetsen leg ik voor aan de produktafde- lingen, die - in overleg natuurlijk - hun keuze maken. Is die keus gemaakt, dan wordt de schets in kleur uitgewerkt. Op het moment dat ze daar ja tegen zeggen, gaat de airbrusher aan het werk. Hij tekent met een verfspuit de illustraties. We hebben gekozen voor deze techniek, omdat het veel meer mogelijkheden heeft dan fotografie. Je kunt het beeld precies zo neerzetten als je wilt en de kleuren pre cies zo krijgen als jij ze wilt hebben. Verder is het aanzienlijk goedkoper en heeft air- brush een kortere produktietijd dan foto grafie. Ondertussen gaat er informatie naar de banken, die hun bestelling kunnen Het ontwerp en de uitein delijke uitvoering van een etalagepakket. doen. Je praat over aan tallen die zo tussen de 1.000 en 1.500 liggen.' Het hele traject duurt van de eerste briefing tot het plaatsen in de bankhal zo'n tien weken. Totaal beeld 'Als je praat over etala gepakketten, zijn drie zaken ontzettend be langrijk', meldt Van Loon. 'De kleurstelling, de vlakverdeling en de tekst. Die drie be palen samen de communicatieve waarde van een etalagepakket. Kleur helpt bij het vinden van de juiste uitstraling. Groen is bijvoorbeeld rustgevend, blauw is koel en rood vrij agressief. Bij een produkt als geld lenen gebruiken we directe kleuren, omdat het een heel direct produkt is. Maar bij de koopsompolis gebruiken we zachtere kleu ren, omdat het produkt heel anders is. Dan de vlakverdeling. Je moet niet met kleine friemeltekeningetjes werken. Dat komt niet over, dat is te onrustig. Je oog schiet van links naar rechts, maar vindt nergens rust. Wat voor communicatie heb je dan, wat komt er echt bij de consument over? Ons uitgangspunt bij etalagepakket ten is: hou het op grote vlakken. Zo krijgt de consument in één oogopslag een stuk boodschap mee. Dan de tekst. De bood- schapoverdracht moet in een paar secon den plaats vinden. Vandaar: korte, bondi ge, duidelijke teksten. Een simpele bood schap, die exact aansluit bij het beeld.' Verfraaiing 'Een etalagepakket moet een actie ondersteunen, maar daarnaast is het ook een stuk verfraaiing van de bankhal. Voor veel mensen is een bankhal toch een wat steriele, zakelijke omgeving. Op het moment datje daar etalagepakke ten neerzet en affiches en raamstroke ophangt, komt er een bepaalde sfeer ove De cliënt ziet dat er iets aan de hand i: dat er een actie is. Op het moment dat geen actie meer is, moet de bankhal wet worden teruggebracht in de normale siti atie. Dat is eigenlijk het uitgangspunt va actievoeren. Laat de klant zien dat er iet aan de hand is. Maar laat de spullen nie staan als de actie over is. De meest in he oog springende actie die we elk jaar het ben is de spaarweek. Die duurt één weel Dan moet het weg, want de spaarweek i over. Zomerreizen, winterreizen of vakar tiebankdiensten, dat zijn ook acties. Maa die lopen langer, zo'n vier tot zes weken Helaas zie je soms drie maanden later no hetzelfde etalagepakket staan... Dat i niet goed. Als de bankhal niet ververs wordt, valt het de klant niet meer op dat e een andere actie is, dan is het een stukje van het interieur geworden.' Ontwikkeling De etalagepakketten zijr vorig jaar aangepast. Van Loon: 'We heb ben het geheel wat directer en concrete gemaakt, in lijn met 'meer bank voor je geld'. We geven nu een hele duidelijke boodschap. In beeld en in tekst. We ge bruiken hardere kleurstellingen en directe re teksten. Er staan op een etalagepakkel in principe geen mensen. Men ziet het en moet zich als het ware in het beeld herken nen, zichzelf als onderdeel van het beeld zien. De beelden zijn zo direct moge lijk. Heb je het over geld lenen,, dan moet je' geld laten zien. Heb je het over sparen, dan moet je een spaardoel laten zien. Het beeld moet afwijken van wat er op de stan daardaffiches, folders en dergelijke staat, omdat we praten over actie-materiaal.' Goedkoop Een etalagepakket is in wezen een heel goedkoop medium. Het kost f 120,- per pakket. Van Loon: 'Als je ziet dat het in de regel vier tot zes weken staat, dan zeg ik: er is geen enkel reclame middel dat zoveel contactkansen heeft als een etalagepakket. Elke keer als een cliënt in de bankhal komt of langs de bank loopt, wordt hij ermee geconfronteerd.' Van Loon hoopt dat de cliënt, als hij de bank uitloopt weet dat er wat aan de hand was en liefst ook nog wat er aan de hand was in de bankhal. Geen abonnement Tot slot nog één ding: 'Er zijn nog steeds banken die den ken dat ze de etalagepakketten automa tisch toegestuurd krijgen. We hadden tot drie jaar terug een abonnementen-systeem voor etalagepakketten. Dat beviel niet meer. We vinden dat een bank zelf moet kunnen bepalen weike acties zij voert en wanneer, gebaseerd op de eigen activitei tenplanning. Een abonnementen-systeem past niet in die filosofie. Dat betekent wel dat banken nu actief pakketten moeten be stellen. Informatie daarover staat in de marktbewerkingsbulletins en de marktbe werkingspakketten.' Ook straks genieten? Nu een Rabo Lijfrente Koopsom rn Meetbank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8