Opleidingsprojecten geven zittende' medewerkers zicht op veranderingen band We doen het om een defensieve houding te voorkomen' We lopen als personeelsadviseurs bij banken tegen situaties tan, waarbij mensen met een middelbare beroepsopleiding in ^O-functies zitten. We vroegen ons af of we daar niet iets op :ouden kunnen vinden. Daarom zijn we met scholen gaan praten in hebben directeuren van plaatselijke banken erbij gehaald.' >amen met een werkgroep ging Ad Deenik, adviseur Organisa- :ie, Personeel en Opleidingen van het regiokantoor Groningen lan de slag, stelde een tweejarige opleiding samen en kon uit eindelijk tweeëntwintig mensen plaatsen. Een voorbeeld van een jroject waarbij medewerkers van plaatselijke banken, die al wat anger in dienst zijn, hun kennis op een hoger niveau kunnen 3rengen. jmmer 4/23 februari 1990 moot - communicatie. De eerste groep, waarmee we bij wijze van experiment de cursus draaiden, heeft dat achteraf als ge weldig ervaren. Als rode draad loopt door de cursus een bewustwordingsproces van, hoe kijk ik naar mijzelf, hoe kijkt de omge ving naar mij en hoe kijk ik naar de omge ving. We hebben de cursus ook heel be wust uitbesteed. Het Centrum Vakopleidin gen voor Volwassenen voor Administratieve Beroepen in Leeuwarden draagt er zorg voor. Daar hebben ze ervaring met lesge ven aan volwassenen. Steeds weer wordt de vraag gesteld, hoe ga ik met nieuwe dingen om? De discussies tijdens de les sen zijn geweldig belangrijk.' Uitwisseling De overheid steunt het project en er zijn subsidies beschikbaar. Als tegenprestatie stelt de bank werkzoe kenden in de gelegenheid werkervaring op te doen. Als een cursist een paar dagen per week op cursus gaat verblijft een werk zoekende op de bank. Bij de Rabobank ging het om negen werklozen die voor een periode van een half jaar een dienstver band van 32 uur per week kregen aange boden. Tweederde van de werkzoekenden heeft uiteindelijk bij alle deelnemende be drijven een baan gekregen. Bij de Rabo- Het project van het regiokantoor Groningen, dat medewerkers op HBO-niveau brengt, staat niet op zichzelf. Er draaien inmiddels al op vier plaatsen in Nederland dergelijke trajecten. Verwacht wordt, dat volgend jaar in heel Nederland de mogelijkheid bestaat op deze manier kennis bij te spijkeren. Economie 'De overweging van ons project was, dat je mensen niet drie da gen in de week avond-HEAO kunt laten doen', licht Deenik toe. 'Dat is veel te veel. Dat kan men niet opbrengen. Als je alweer een tijdje werkt, ontwen je het stu deren. Er zou eigenlijk een activiteit moe ten zijn, die één avond in de week kost. We zijn gaan zoeken aan welke vakken er in het bijzonder behoefte is. Dat zijn alge mene economie en bedrijfseconomie met HEAO-CE als eindniveau. Verder werd er door de directeuren uit de werkgroep de suggestie gedaan om ook het vak 'ma nagement' er bij te doen, iets van organi satie, personeelszaken en automatisering. Het werd dus nog behoorlijk zwaar, zo'n zes lesuren. En daar kwam dan nog het huiswerk bij. Toen we de vakken duidelijk hadden, zijn we in de regio gaan inventari seren. We wisten nog niet om hoeveel mensen het ging.' 'Uiteindelijk konden we er tweeëntwintig plaatsen. Er zaten directeuren van kleine re banken bij, afdelingshoofden van grote banken en mensen die wilden doorstro men. Die drie doelgroepen wilden we met het project ook bereiken. In september is gestart met een nieuwe groep waaraan ook mensen, die niet bij de Rabobank wer ken, kunnen deelnemen.' Uitwisseling In Leeuwarden haakte men op een ander project in: PIB. Ben Klinkhammer, advi seur Organisatie, Per soneel en Opleidin gen legt uit waar die drie letters voor staan: 'PIB is de af korting voor Pro ject Intensivering Bij scholing in Noord- Nederland. Dat is een project geboren uit een samenwer king tussen enkele ministeries en het Contactcentrum On derwijs en Arbeid. Zo'n twintig bedrij ven doen er aan mee. Onze intentie met het project is p/B: Klinkhammer (I) feliciteert na een geslaagd project de gedipiomeer- om mensen, die al de deelnemers. wat langer binnen de eigen bank, afdeling of functie opere ren, eens wat meer zicht te geven op aller lei veranderingen die om hen heen gebeu ren. Dat doen we uit preventieve overwe gingen, om een defensieve houding te voorkomen. We hebben dus niet de inten tie om te zeggen: ga maar een diploma ha len, dan krijg je automatisch promotie. Nee, eigenlijk: hoe krijg je meer zicht op je zelf en je omgeving. Als mensen daardoor flexibeler van geest worden, wordt ook de organisatie flexibel. Dan snijdt het mes aan twee kanten.' Communicatie Met een aantal colle ga's heeft Klinkhammer gekeken hoe een programma voor dit zestien weken durende bijscholingsproject er uit zou moeten zien. 'We zijn tot een optelsom gekomen van een aantal vakrichtingen, die niet in de studiegids voorkomen. Dat is een aantal kernvakken, die men vroeger op school vaak niet heeft gehad. Zo zit er bijvoor beeld informatica in het pakket. En econo mie, maar vooral ook - en dat is de hoofd- bank lag dat percentage iets lager. 'Op die manier ben je dus preventief bezig voor het zittende personeel en aan de andere kant toon je een stuk maatschappelijke betrok kenheid', aldus Klinkhammer. De eerste golf hebben we afgelopen voorjaar gehad. In januari zijn we met een tweede groep gestart.' Normen en waarden De doelgroep voor het PIB-project bestaat uit medewer kers van dertig tot vijftig jaar, die al langer bij de bank werken. Na jaren moeten zij weer terug naar de schoolbanken. Klink hammer: 'Het is een geweldige ervaring geweest. Je ziet ook dat men zich aan el kaar optrekt en er vindt een uitwisseling plaats van normen en waarden. De men sen opereren tijdens de cursus bijvoor beeld in een andere functie bij een zuster- bank. Daar wordt het kopje koffie wel eens een halfuurtje later geserveerd dan ze ge wend zijn. In zo'n situatie ontdekt men dat al die zaken niet zo zijn vastgeroest als men wel denkt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7