Opleidingsprojecten geven
zittende' medewerkers
zicht op veranderingen
band
We doen het om een
defensieve houding
te voorkomen'
We lopen als personeelsadviseurs bij banken tegen situaties
tan, waarbij mensen met een middelbare beroepsopleiding in
^O-functies zitten. We vroegen ons af of we daar niet iets op
:ouden kunnen vinden. Daarom zijn we met scholen gaan praten
in hebben directeuren van plaatselijke banken erbij gehaald.'
>amen met een werkgroep ging Ad Deenik, adviseur Organisa-
:ie, Personeel en Opleidingen van het regiokantoor Groningen
lan de slag, stelde een tweejarige opleiding samen en kon uit
eindelijk tweeëntwintig mensen plaatsen. Een voorbeeld van een
jroject waarbij medewerkers van plaatselijke banken, die al wat
anger in dienst zijn, hun kennis op een hoger niveau kunnen
3rengen.
jmmer 4/23 februari 1990
moot - communicatie. De eerste groep,
waarmee we bij wijze van experiment de
cursus draaiden, heeft dat achteraf als ge
weldig ervaren. Als rode draad loopt door
de cursus een bewustwordingsproces van,
hoe kijk ik naar mijzelf, hoe kijkt de omge
ving naar mij en hoe kijk ik naar de omge
ving. We hebben de cursus ook heel be
wust uitbesteed. Het Centrum Vakopleidin
gen voor Volwassenen voor Administratieve
Beroepen in Leeuwarden draagt er zorg
voor. Daar hebben ze ervaring met lesge
ven aan volwassenen. Steeds weer wordt
de vraag gesteld, hoe ga ik met nieuwe
dingen om? De discussies tijdens de les
sen zijn geweldig belangrijk.'
Uitwisseling De overheid steunt het
project en er zijn subsidies beschikbaar.
Als tegenprestatie stelt de bank werkzoe
kenden in de gelegenheid werkervaring op
te doen. Als een cursist een paar dagen
per week op cursus gaat verblijft een werk
zoekende op de bank. Bij de Rabobank
ging het om negen werklozen die voor een
periode van een half jaar een dienstver
band van 32 uur per week kregen aange
boden. Tweederde van de werkzoekenden
heeft uiteindelijk bij alle deelnemende be
drijven een baan gekregen. Bij de Rabo-
Het project van het regiokantoor
Groningen, dat medewerkers op
HBO-niveau brengt, staat niet op
zichzelf. Er draaien inmiddels al op vier
plaatsen in Nederland dergelijke trajecten.
Verwacht wordt, dat volgend jaar in heel
Nederland de mogelijkheid bestaat op
deze manier kennis bij te spijkeren.
Economie 'De overweging van ons
project was, dat je mensen niet drie da
gen in de week avond-HEAO kunt laten
doen', licht Deenik toe. 'Dat is veel te
veel. Dat kan men niet opbrengen. Als je
alweer een tijdje werkt, ontwen je het stu
deren. Er zou eigenlijk een activiteit moe
ten zijn, die één avond in de week kost.
We zijn gaan zoeken aan welke vakken er
in het bijzonder behoefte is. Dat zijn alge
mene economie en bedrijfseconomie met
HEAO-CE als eindniveau. Verder werd er
door de directeuren uit de werkgroep de
suggestie gedaan om ook het vak 'ma
nagement' er bij te doen, iets van organi
satie, personeelszaken en automatisering.
Het werd dus nog behoorlijk zwaar, zo'n
zes lesuren. En daar kwam dan nog het
huiswerk bij. Toen we de vakken duidelijk
hadden, zijn we in de regio gaan inventari
seren. We wisten nog niet om hoeveel
mensen het ging.'
'Uiteindelijk konden we er tweeëntwintig
plaatsen. Er zaten directeuren van kleine
re banken bij, afdelingshoofden van grote
banken en mensen die wilden doorstro
men. Die drie doelgroepen wilden we met
het project ook bereiken. In september is
gestart met een nieuwe groep waaraan
ook mensen, die niet bij de Rabobank wer
ken, kunnen deelnemen.'
Uitwisseling In Leeuwarden haakte
men op een ander
project in: PIB. Ben
Klinkhammer, advi
seur Organisatie, Per
soneel en Opleidin
gen legt uit waar
die drie letters voor
staan: 'PIB is de af
korting voor Pro
ject Intensivering Bij
scholing in Noord-
Nederland. Dat is
een project geboren
uit een samenwer
king tussen enkele
ministeries en het
Contactcentrum On
derwijs en Arbeid.
Zo'n twintig bedrij
ven doen er aan
mee. Onze intentie
met het project is p/B: Klinkhammer (I) feliciteert na een geslaagd project de gedipiomeer-
om mensen, die al de deelnemers.
wat langer binnen
de eigen bank, afdeling of functie opere
ren, eens wat meer zicht te geven op aller
lei veranderingen die om hen heen gebeu
ren. Dat doen we uit preventieve overwe
gingen, om een defensieve houding te
voorkomen. We hebben dus niet de inten
tie om te zeggen: ga maar een diploma ha
len, dan krijg je automatisch promotie.
Nee, eigenlijk: hoe krijg je meer zicht op je
zelf en je omgeving. Als mensen daardoor
flexibeler van geest worden, wordt ook de
organisatie flexibel. Dan snijdt het mes
aan twee kanten.'
Communicatie Met een aantal colle
ga's heeft Klinkhammer gekeken hoe een
programma voor dit zestien weken durende
bijscholingsproject er uit zou moeten zien.
'We zijn tot een optelsom gekomen van
een aantal vakrichtingen, die niet in de
studiegids voorkomen. Dat is een aantal
kernvakken, die men vroeger op school
vaak niet heeft gehad. Zo zit er bijvoor
beeld informatica in het pakket. En econo
mie, maar vooral ook - en dat is de hoofd-
bank lag dat percentage iets lager. 'Op die
manier ben je dus preventief bezig voor het
zittende personeel en aan de andere kant
toon je een stuk maatschappelijke betrok
kenheid', aldus Klinkhammer. De eerste
golf hebben we afgelopen voorjaar gehad.
In januari zijn we met een tweede groep
gestart.'
Normen en waarden De doelgroep
voor het PIB-project bestaat uit medewer
kers van dertig tot vijftig jaar, die al langer
bij de bank werken. Na jaren moeten zij
weer terug naar de schoolbanken. Klink
hammer: 'Het is een geweldige ervaring
geweest. Je ziet ook dat men zich aan el
kaar optrekt en er vindt een uitwisseling
plaats van normen en waarden. De men
sen opereren tijdens de cursus bijvoor
beeld in een andere functie bij een zuster-
bank. Daar wordt het kopje koffie wel eens
een halfuurtje later geserveerd dan ze ge
wend zijn. In zo'n situatie ontdekt men dat
al die zaken niet zo zijn vastgeroest als
men wel denkt.'