Achter de schermen Produktie: Ineke Hogendijk 'ledereen is straks onmisbaar dat is helder' Achter de schermen Schakeltechnicus: Eric van Spaendonk Rabo band ummer 4/23 februari 1990 'Wat mijn werk in de praktijk exact alle maal gaat inhouden weet ik nog niet', ver telt Hogendijk. 'Het is iets dat zal moeten groeien, maar officieel heet het produk tie. Ik ga alle mogelijke faciliteiten rond de opnames regelen. Ik stuur ploegen op pad en hou de werkschema's van de ver slaggeving en de cameraploegen in de ga ten. Als het bijvoorbeeld twaalf uur 's nachts is geworden, sturen we niet de volgende dag iemand om acht uur 's mor gens weer naar Leeuwarden. Mochten we cameraploegen te weinig hebben, dan huur ik extra mensen bij. In principe blijf ik normale kantoortijden werken, maar dat zal wel eens uitlopen... Verder zullen we mensen bellen of ze naar de studio willen komen voor een interview en inter views op lokatie regelen. Dat is iets waar het live journaal mee valt of staat. Meer dan voorheen zullen we banken of afdelin gen benaderen of we dezelfde dag nog te recht kunnen voor opnames. Kunnen we over een uur die of die interviewen. Zon der medewerking van de organisatie is het onmogelijk om het allemaal voor el kaar te krijgen. Het is logisch, dat we niet Steeds een stapje verder. Het ging elke keer beter. Als er iets mislukte, om wat voor reden dan ook, gingen we altijd door, want zo moet het straks ook. Achteraf ke ken we dan hoe we een fout op hadden kunnen vangen. We hebben nu dit gedaan, maar dat was beter geweest. De stressbe stendigheid moet zo groot zijn, dat niemand in paniek raakt tijdens een uitzending, want dan ben je dus verloren. Donderdag 1 maart is de eerste uitzenddag. Als het dan half negen is, kunnen we niet meer terug. Dan zitten we op het point of no return, le dereen moet een maximale concentratie kunnen bereiken, helemaal gefixeerd zijn op z'n taak.' 'Degenen die presenteren, moeten kunnen improviseren. Zij moeten hun eigen en an dermans fouten herstellen. Als de band in de machine is vastgelopen of zo, dan moet die presentator dat rechtbreien. Het is echt een gruwelijk spannend gebeuren. Maar gaat het goed, dan ontstaat er door de sa menwerking een prachtig produkt... Als het lukt, zoals nu bij de proeven met Bank in Beeld, dan is dat een kick. Ik krijg dat niet uitgelegd, thuis ook niet hoor. Dat is gewoon een lekker gevoel. Als de eerste uit zending de lucht in is gegaan en het ging goed, dan is het feest natuurlijk. Maar, de dag daarop moet de tweede...' Freelancers 'Kwaliteit is belangrijk', stelt Tomeï, 'maar een prettig team en een meer een week van te voren kunnen bel len voor een afspraak.' Ook in het voor traject heeft Hogendijk allerlei klussen ge klaard. 'Ik heb gevraagd of we gebruik mogen maken van opnames van de ver schillende actualiteitenprogramma's, aan sluiting gevraagd op het ANP, extra PC'S besteld, gezorgd dat de kranten hier om 6 uur zijn, etcetera. Nu, in de voorberei dingstijd, is het wel ontzettend druk. Het moet allemaal naast m'n gewone werk op het secretariaat gebeuren. Maar het is wel heel leuk om met een team aan de proef te werken. En het is leuk werk om ervoor te zorgen, dat de redactie z'n werk kan doen.' goede samenwerking is zeker zo belangrijk. Daar hebben we ook bij de aangetrokken freelancers opgelet. Die freelancers vind je vooral in de ondersteuning: geluid, camera, Van Spaendonk komt van de NOS en heeft daar onder meer voor het NOS-jour- naal gewerkt. Hij is binnen de Audiovisu ele Dienst de enige die live-ervaring heeft. Hij is verantwoordelijk voor de technici en de apparatuur. Van Spaendonk: 'Ik overleg met de regisseur wat er nodig is aan tech niek. Ik zorg dat de mensen ingepland worden, tapes klaar zijn, dat er op het juiste moment een camera met camera man ergens is, etcetera. Martin Ooms doet de inwendige techniek, de electroni- ca en zo. Ik zorg dat de technische bedie ning verwezenlijkt wordt. Hij zorgt dat de draadjes goed liggen, die ik nodig heb om met de apparatuur te werken, 's Middags en 's avonds worden de tapes gemon teerd door de editors. Zij vallen ook onder mijn verantwoordelijkheid. De tapes ko men op een plank te staan. Ze moeten 's morgens volgens een draaiboek de ma chines in. Voor de geluidsman is het script weer anders dan voor de beeldman. De beeldman start de tape en daarna moet de geluidsman z'n schuif opentrekken om het geluid van het juiste spoor te krijgen. In de satellietproef neem ik 's ochtends bureauredactie. Ook zij moeten een onder deel van het team worden. Hoe het ook loopt, hoe druk het ook is, de werksfeer moet goed zijn. Je kunt het inhoudelijk met elkaar oneens zijn, en dan mag je wat mij betreft nog tegen elkaar schreeuwen ook, maar even later is het over. En dan gaan we morgen weer een nieuwe aflevering ma ken.' Vervanging Tijdens de proef zijn alle verloven ingetrokken. Niemand heeft een vrije dag. In maart en april wordt er bij de Audiovisuele Dienst alleen maar keihard ge werkt. Natuurlijk kan er iemand ziek wor den. Tomeï: 'Wie kan er uitvallen tijdens de proef? ledereen! Dus voor iedereen is er een vervanger. Iemand die hier toch al is, of een freelancer. Zo loopt er ergens in het Zuiden een freelancer met een pieper rond, die we 's morgens om zes uur kunnen pie pen als onze technische man ziek is. Die komt dan razendsnel hier naartoe. We heb ben dus allerlei noodprocedures inge bouwd.' Verbouwing Tussen Kerst en Oud en Nieuw is er het een en ander aangepast bij de Audiovisuele Dienst. 'Dat is niet alleen voor de proef gedaan', vertelt Tomeï. 'We in vesteren altijd in dingen, die we elke dag no dig hebben. Er lagen wat wensen en die zijn nu gecombineerd met het satelliet-journaal. Zou dat niet doorgaan - waar wij natuurlijk niet van uitgaan - dan is die apparatuur ge schikt voor alle programma's die we maken. Het is voor een deel een modernisering van het apparatenpark. De videorecorders waren bijvoorbeeld tien jaar oud. Alles is er dus nu: de mensen, de apparaten en een heleboel inzet. Het zal een knappe klus worden, maar ik weet zeker dat het lukt.' het schakelen voor mijn rekening. Dus dat alles op het juiste moment in beeld komt. Als het straks misgaat, dan ben ik de Zwarte Piet. We zitten met vier man tech niek in het ochtendproces tijdens het live gebeuren, 's Ochtends nog even gauw wat titeltjes erbij zetten. Is er 's nachts nog iets gebeurt, dan snel 's morgens nog iets veranderen, gauw iets uit het archief halen.' Van Spaendonk vindt de proef een uitdaging. 'Het brengt me weer een beetje in de sfeer van de spanning van vroeger bij de NOS. Heel leuk om het hier van het begin af aan mee op te zetten. Ik weet ze ker dat we het aankunnen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13