'Als er één
knopje
verkeerd
staat...'
band
Volgende week gaat het écht
gebeuren. De start van de
proef met het satelliet-journaal.
Op 1 maart om half negen gaat
de eerste uitzending letterlijk
en figuurlijk de lucht in. Veertig
banken, negen regiokantoren
en Rabobank Nederland in
Best, Eindhoven, Utrecht en
Zeist kunnen live het laatste
organisatie-nieuws en financië
le nieuws bekijken. 'Dat bete
kent dat er bij de Audiovisuele
Dienst in Eindhoven vanaf een
uur of zes 's morgens tien men
sen bezig zijn met de uitzen
ding', meldt Tonko Tomeï, die
als eindredacteur - samen met
hoofdredacteur Bert Tielemans
- verantwoordelijk is voor de
uitzendingen.
Achter de schermen
Techniek: Martin Ooms
Bij de NOB in Hilversum wordt de laatste hand
gelegd aan het nieuwe decor, dat door André
Postma voor het satelliet-journaal werd ontwor
pen.
best trots op. We hebben zoveel kwaliteit in
huis dat we het aankunnen.' Hoe gaat het
in z'n werk? Tomeï: 'Er wordt 's avonds en
desnoods 's nachts gemonteerd. De items
die overdag zijn opgenomen, worden klaar
gemaakt om uitgezonden te worden. Dan
wordt er een draaiboek gemaakt en is de
uitzending in theorie klaar, 's Morgens wor
den de kranten gelezen om te zien of er
een aanleiding is om nog iets actueels mee
te nemen. In dat geval gooien we er iets an
ders uit. De ochtendploeg, die om zes uur
binnenkomt, vindt dus een aantal voorge-
monteerde tapes, een script met alle tek
sten en een draaiboek voor de technische
bemanning. Dat is dus de uitzending, maar
het moet wel werken...'
Proef Tomeï: 'Onze mensen moeten
voor de proef helemaal omschakelen. Het
live-journaal vraagt veel van iedereen. Ande
re werktijden, nieuwe apparatuur, nieuwe
werkwijzen, etcetera. De voorbereiding voor
het journaal gebeurt allemaal naast het ge
wone werk. Deze maand februari hebben
we regelmatig proefgedraaid. We maakten
de wekelijkse aflevering van Bank in Beeld
op de manier, zoals het straks ook moet.
Dus alle tapes op tijd starten, de presenta
tieteksten live inspreken, enzovoorts.
Ooms is de enige videotechnicus binnen
de Rabobankorganisatie. Hij zorgt ervoor,
dat de studio en de techniek werken.
Ooms: 'De techniek moet van tevoren ge
regeld zijn. Zonder dat kan er niks. Het is
mijn taak ervoor te zorgen, dat de produk-
tiemensen hun werk kunnen doen, dat al
les naar behoren functioneert. Ik koop de
apparaten in en zorg, dat de hele zaak
wordt geïnstalleerd. Ik moet van allerlei
losse onderdelen één geheel maken.
Rond Kerst en Oud en Nieuw - toen ieder
een hier vrij was - ben ik met twee inge
huurde monteurs twee weken bezig ge
weest met kabels trekken en zo.
Daarvóór ben ik eerst een maand of twee,
drie bezig geweest om alles op tekening
te zetten. Als je gaat installeren moet in
één keer alles goed zijn. Als er nu nog
iets moet veranderen, ben ik aangewezen
op de avonden en de weekenden. Over
dag kan dat niet. Is alles eenmaal geïn
stalleerd, dan moet ik zorgen dat het blijft
werken. In totaal praatje over zo'n 3 mil
joen gulden aan apparatuur. Er gaat na
tuurlijk regelmatig iets stuk. Dat moet zo
snel mogelijk weer aan de praat worden
gebracht. Als het goed is hoef ik tijdens
de uitzendingen niks meer te doen.'
Ooms is degene, die de dagelijkse satel
liet-verbinding tot stand brengt. 'Iedere
morgen om zes uur zetten we het testsig
naal op de lijn en dat gaat dan met een
straalzender naar Nederhorst den Berg.
Dan wacht ik een uurtje en bel ze of het
oké is. Klopt het signaal? Nog een beetje
zus... een beetje zo... Om acht uur moet
het kloppen. Zo niet, dan heb ik een pro
bleem.'
Nummer 4/23 februari 199
In de regieruimte zitten'tijdens een uitzending van links naar rechts een geluidstechnicus, een
schakeltechnicus, een regisseur, een regie-assistente en een uitzendtechnicus.
Is er één knopje verkeerd staat,
dan gaat het dus mis', meldt To
meï heel stellig. 'Als er even ie
mand niet oplet hebben we dus het bordje
'storing' nodig. De tien mensen, die de uit
zending 's morgens gaan
realiseren, moeten een
hecht team worden, dat
op elkaar is ingespeeld.
We zijn gaan kijken bij het
NOS-journaal. Hoe doen
zij het. Daar zitten getrain
de mensen, sommigen
bedienen al tien jaar één
en hetzelfde apparaat. Ze
hebben daar oneindig
veel mogelijkheden. Dat
hebben wij hier in het
klein, maar het produkt
dat je maakt is in feite
hetzelfde.'
Eigen mensen In to
taal zullen er 21 mensen
aan de proef meewerken: technici, regie
produktie en redactie. Tomeï: 'De zoge
naamde harde kern vormen de dertien ei
gen mensen van de Audiovisuele Dienst. Zij
bezetten de sleutelposities. Daar ben ik