'Als er één knopje verkeerd staat...' band Volgende week gaat het écht gebeuren. De start van de proef met het satelliet-journaal. Op 1 maart om half negen gaat de eerste uitzending letterlijk en figuurlijk de lucht in. Veertig banken, negen regiokantoren en Rabobank Nederland in Best, Eindhoven, Utrecht en Zeist kunnen live het laatste organisatie-nieuws en financië le nieuws bekijken. 'Dat bete kent dat er bij de Audiovisuele Dienst in Eindhoven vanaf een uur of zes 's morgens tien men sen bezig zijn met de uitzen ding', meldt Tonko Tomeï, die als eindredacteur - samen met hoofdredacteur Bert Tielemans - verantwoordelijk is voor de uitzendingen. Achter de schermen Techniek: Martin Ooms Bij de NOB in Hilversum wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe decor, dat door André Postma voor het satelliet-journaal werd ontwor pen. best trots op. We hebben zoveel kwaliteit in huis dat we het aankunnen.' Hoe gaat het in z'n werk? Tomeï: 'Er wordt 's avonds en desnoods 's nachts gemonteerd. De items die overdag zijn opgenomen, worden klaar gemaakt om uitgezonden te worden. Dan wordt er een draaiboek gemaakt en is de uitzending in theorie klaar, 's Morgens wor den de kranten gelezen om te zien of er een aanleiding is om nog iets actueels mee te nemen. In dat geval gooien we er iets an ders uit. De ochtendploeg, die om zes uur binnenkomt, vindt dus een aantal voorge- monteerde tapes, een script met alle tek sten en een draaiboek voor de technische bemanning. Dat is dus de uitzending, maar het moet wel werken...' Proef Tomeï: 'Onze mensen moeten voor de proef helemaal omschakelen. Het live-journaal vraagt veel van iedereen. Ande re werktijden, nieuwe apparatuur, nieuwe werkwijzen, etcetera. De voorbereiding voor het journaal gebeurt allemaal naast het ge wone werk. Deze maand februari hebben we regelmatig proefgedraaid. We maakten de wekelijkse aflevering van Bank in Beeld op de manier, zoals het straks ook moet. Dus alle tapes op tijd starten, de presenta tieteksten live inspreken, enzovoorts. Ooms is de enige videotechnicus binnen de Rabobankorganisatie. Hij zorgt ervoor, dat de studio en de techniek werken. Ooms: 'De techniek moet van tevoren ge regeld zijn. Zonder dat kan er niks. Het is mijn taak ervoor te zorgen, dat de produk- tiemensen hun werk kunnen doen, dat al les naar behoren functioneert. Ik koop de apparaten in en zorg, dat de hele zaak wordt geïnstalleerd. Ik moet van allerlei losse onderdelen één geheel maken. Rond Kerst en Oud en Nieuw - toen ieder een hier vrij was - ben ik met twee inge huurde monteurs twee weken bezig ge weest met kabels trekken en zo. Daarvóór ben ik eerst een maand of twee, drie bezig geweest om alles op tekening te zetten. Als je gaat installeren moet in één keer alles goed zijn. Als er nu nog iets moet veranderen, ben ik aangewezen op de avonden en de weekenden. Over dag kan dat niet. Is alles eenmaal geïn stalleerd, dan moet ik zorgen dat het blijft werken. In totaal praatje over zo'n 3 mil joen gulden aan apparatuur. Er gaat na tuurlijk regelmatig iets stuk. Dat moet zo snel mogelijk weer aan de praat worden gebracht. Als het goed is hoef ik tijdens de uitzendingen niks meer te doen.' Ooms is degene, die de dagelijkse satel liet-verbinding tot stand brengt. 'Iedere morgen om zes uur zetten we het testsig naal op de lijn en dat gaat dan met een straalzender naar Nederhorst den Berg. Dan wacht ik een uurtje en bel ze of het oké is. Klopt het signaal? Nog een beetje zus... een beetje zo... Om acht uur moet het kloppen. Zo niet, dan heb ik een pro bleem.' Nummer 4/23 februari 199 In de regieruimte zitten'tijdens een uitzending van links naar rechts een geluidstechnicus, een schakeltechnicus, een regisseur, een regie-assistente en een uitzendtechnicus. Is er één knopje verkeerd staat, dan gaat het dus mis', meldt To meï heel stellig. 'Als er even ie mand niet oplet hebben we dus het bordje 'storing' nodig. De tien mensen, die de uit zending 's morgens gaan realiseren, moeten een hecht team worden, dat op elkaar is ingespeeld. We zijn gaan kijken bij het NOS-journaal. Hoe doen zij het. Daar zitten getrain de mensen, sommigen bedienen al tien jaar één en hetzelfde apparaat. Ze hebben daar oneindig veel mogelijkheden. Dat hebben wij hier in het klein, maar het produkt dat je maakt is in feite hetzelfde.' Eigen mensen In to taal zullen er 21 mensen aan de proef meewerken: technici, regie produktie en redactie. Tomeï: 'De zoge naamde harde kern vormen de dertien ei gen mensen van de Audiovisuele Dienst. Zij bezetten de sleutelposities. Daar ben ik

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12