'Je moet heel secuur met je medewerkers omgaan' H Rabo band Een voorbeeld uit de praktijk Vier jaar geleden vond in West-Friesland de fusie plaats tussen de bank Spierdijk en de éénmansbank Zuidermeer. Dat was voor directeur Piet Borst een soort vingeroefening voor de fusie tus sen Spierdijk en Westerkogge, die hij net achter de rug heeft. Nummer 3/9 februari 1990 inhoudelijk nog weinig zeggen, maar wel een stukje filosofie overdragen. Als ik er in stap zijn er al bepaalde principe-afspraken met een buurbank. Je moet dan kijken hoe de individuele banken zijn opgebouwd, wel ke afdelingen en functies er zijn en hoeveel mensen er werken. De volgende stap is de belangstellingsregistratie en potentieelbe- oordeling. Wil men doorgaan in eenzelfde functie of grijpt men deze kans aan om door te stromen naar een andere functie. Ook kijk je: hoe ziet de markt van de nieuwe bank eruit? Hoe worden de relaties nu be naderd? Zou dat anders moeten? De markt is tenslotte zeer bepalend voor de wijze van cliëntbediening en derhalve voor de inrich ting van de organisatie. Daar komt een to taalplaatje uit, dat moet worden ingevuld. Eigenlijk bouw je een hele nieuwe bank op.' Formatieplan 'We maken dan een zoge naamd formatieplan', zegt Omerzu. 'Men sen moet je dan nog geheel buiten be schouwing laten. Als directeur ken je je ei gen mensen, maar wat weetje van de men sen van de andere bank. Angélique praat met de verschillende banken, zodat een bui tenstaander een totaalbeeld heeft van die banken.' Van Poppelen: 'Dan heb je op een gegeven moment voor een aantal functies wellicht meerdere kandidaten. Er ontstaat na de fusie een bank met een grotere om vang, dat vraagt andere kwaliteiten. Je gaat kijken: wat hebben we en wat hebben we nodig? Kunnen er via stages en opleidingen mensen klaar worden gestoomd voor een functie? Soms houd je enerzijds vacatures en anderzijds mensen over. Je probeert in de nieuwe situatie zoveel mogelijk een nieu we functie te zoeken, die aansluit bij de kwaliteit van ieder persoonlijk. Essentieel is: de juiste persoon op de juiste plaats. Is er binnen de nieuwe bank geen oplossing, dan bemiddelen we bij het zoeken naar een functie bij een andere bank of een passen de functie buiten de organisatie. Een fusie biedt ook nieuwe kansen. Je blijft bij dezelf de werkgever, maar je kunt zonder sollicite ren en zonder uitdiensttreden van functie veranderen. Het is vaak heel verfrissend.' Omerzu: Meestal verloopt het hele fusie proces goed, zowel voor de banken als voor de medewerkers. Het is trouwens opmerke lijk, dat banken die al een fusie achter de rug hebben, eerder bereid zijn het proces nog eens in te gaan, dan banken die dat nog nooit hebben gedaan. Het aantal ban ken in onze kring zou, denk ik, binnen een jaar of vier wel gehalveerd kunnen zijn. Of dat ook elders in Nederland zal gebeuren, weet ik niet, maar toch... We zijn ons com pleet aan het herstructuren. Dat wordt niet bedacht in Utrecht of Eindhoven, maar het komt door de vraag uit de markt, waar de plaatselijke banken op inspelen.' Verschillen Van Poppelen: 'Bij een fusie vullen banken elkaar vaak heel goed aan. De ene bank kan bijvoorbeeld op automati seringsgebied veel verder zijn dan de ande re, terwijl die weer uitstekende produktspe- cialisten heeft. Dat soort zaken moet je mixen. We proberen de sterke punten van een bank te behouden en als het even kan uitte bouwen.' Omerzu: 'Daarom zeggen we ook altijd: bij het fusieproces van twee ban ken is één en één drie. Dat is namelijk het stuk toegevoegde waarde dat er uit moet komen. Het geheel is meer dan de som der delen.' et voorbereiden van de fusie bij de leden is heel belangrijk', stelt Borst. 'Je moet ze lang zaam aan het idee laten wennen. Mensen, we draaien prima, het loopt allemaal uitste kend, we groeien, niets noopt ons tot fu sie. Maar we zitten met één groot pro bleem en dat is dat er veel kennis zit bij weinig mensen. Dan loop je grote risico's bij vakanties en ziektes. Spierdijk was met elf mensen te klein. Verbreden was nood zakelijk.' De aanleiding tot de fusie was het feit dat de directeur van de bank Wes terkogge naar een andere bank ging. Borst: 'Je zet het ook voor jezelf op een rij. Ik ben nu 50. De bank in Spierdijk zal het mijn tijd wel uithouden, maar dan ben ik niet goed bezig. We zijn steeds bergopwaarts ge gaan, dat wil ik zo houden. Fusie is dan een noodzakelijke stap.' Beheerders Mijn bestuur was er ook van overtuigd dat een fusie nodig was. Dan ga je contacten leggen. Ook in Westerkog ge was men enthousiast. De besturen za gen mogelijkheden. Toen ging het vrij snel. Eind februari vorig jaar was er een kennis makingsbijeenkomst met de beheerders en op 7 maart was er al een vergadering van de fusiecommissie. De voorzitter van de fu siecommissie is heel belangrijk. Die is een soort beroeps-fusieregelaar. Hij weet zaken duidelijk te brengen, maar met mogelijk heid voor inbreng van twee kanten. Eind juli waren we rond.' Er waren in totaal twintig beheerders, dat aantal moest terug naar twaalf. Borst: 'Binnen een uur was dat ge regeld. Er was één directeur over. Toch kwam in de zesde of zevende fusievergade ring aan de orde wie de nieuwe directeur zou moeten worden. Dat was een gekke er varing.' Borst: 'Een fusie betekent nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen. Medewerkers 'De medewerkers heb ben we al vroeg ingelicht', meldt Borst. 'Nog voor het eerste gesprek van de fusie commissie. Het gaf een brok onzekerheid. Wat gaat er gebeuren? Er kwam een werk groep, die de personele kant van de fusie ging bekijken. Die moest de mensen gaan inschatten. Er was in Westerkogge een bij zondere situatie. De tijdelijke directeur daar kende de mensen niet goed. Het per soneel was daarover zeer ongerust. Men voelde zich niet afgevaardigd in de werk groep. De medewerkers hebben toen na drukkelijk verzocht om een vertegenwoordi ger in de werkgroep. Dat hebben we uitein delijk gedaan en het werkte positief. Toch kwamen we voor moeilijke zaken te staan. Je gaat het organisatieschema invullen, mensen in vakjes plaatsen. Veel functies zijn redelijk in te vullen, maar staffuncties is lastiger. We wilden eerlijk zijn, dat kan hard zijn. Als je denkt dat iemand niet op een hoger niveau kan functioneren, moetje dat zeggen en uitleggen. Een fusie geeft nieuwe kansen én is bedreigend. Niet ie ders wensen zijn te realiseren. We hielden twee zware vacatures over. Natuurlijk gun je iedereen het beste. Ik denk altijd: hoe zou het zijn als ik daar zelf zat. Tevreden personeel heeft zijn weerslag op de bank. Het moeilijkste bij fusies zijn de mensen. Het vele werk, dat bij fusies verricht moet worden, is in de praktijk goed op te lossen. Maar nogmaals: de medewerkers, daar moetje zeer secuur mee omgaan. De juiste persoon op de juiste plek, daar gaat het om. Ben je te emotioneel met dit soort za ken bezig, dan neem je een fout besluit. Dat geeft later problemen voor de betreffen de persoon en voor de bank. Je wilt mensen een kans geven, maar het moet reëel zijn. Dat vind ik moeilijke zaken. Maar, het mag best moeilijk zijn, want dan ben je er langer mee bezig en kom je tot een gedegen be sluit. De werksfeer is nu prima. Men is te vreden en opgelucht.' Toekomstplannen Hoe gaat het verder? 'We streven naar één bank in de gemeente Westerkoggeland. Het is belangrijk dat het stap voor stap gaat. Je moet eerst wat rust binnen de bank creëren. Een fusie werkt po sitief naar twee kanten. Je wordt een ster kere bank en je mensen krijgen nieuwe uit dagingen. De officiële fusiedatum is 1 april. Eén en ander kan helaas niet sneller admi nistratief worden verwerkt door Rabobank Nederland. Nu zijn we dus nog heel even twee autonome banken, met gescheiden administraties, colleges, jaarrekeningen en begrotingen', besluit Borst.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9