Verbetering dienstverlening leidt vaak tot fusie en fusie tot betere dienstverlening 'W Rabo band Begin tachtiger jaren was er een brochure met de titel 'Rabobank Ne derland, een bank van duizend banken'. Sinds die tijd is het aantal banken sterk afgenomen. Per 31 december waren het er nog 882. De oorzaak van deze afname zijn de fusies. Steeds vaker besluiten twee of meer banken om samen verder te gaan. Een gesprek over fusies met de Haarlemse adjunct-regiodirecteur Theo Omerzu en Angélique van Poppelen, adviseur organisatie, personeel en opleidingen. Beiden hebben als werkgebied het noordelijke deel van Noord-Holland. Eén en één is drie Nummer 3/9 februari 1990 at gebeurt er in het werkge bied, wat voor veranderingen zijn er in de markt en bij de le den, hoe speel je daar als bank op in. Die zaken zijn vaak aanleiding voor een fusie', stelt Omerzu. 'Als je kijkt naar wat er bui ten de organisatie de laatste decennia is gebeurd, dan zie je een proces van schaalvergroting, professionalisering van ondernemers en een toenemende concur rentie. Kijk maar naar de agrarische sector. Daar is onze organisatie nog altijd dé bank. Maar nu hebben ook andere banken prima mensen op dat gebied. We moeten dat niet onderschatten. Dit soort aspecten dwingt onze organisatie om anders te gaan func tioneren. Ook wij moeten naar een stuk schaalvergroting. Alleen dan kunnen we al onze complexe produkten met voldoende kennis actief verkopen. Mijn voorganger Martinot heeft zeven jaar in de kop van Noord-Holland gezeten. Hij is er altijd voor stander van geweest om daar tot schaal vergroting te komen. Hij heeft veel fusies helpen realiseren. Sinds anderhalf jaar is er echt sprake van fusie-koorts. Het kring- bestuur organiseerde toen bijeenkomsten, waar uitsluitend over schaalvergroting werd gesproken. Ons account bestond uit twee kringen. Door het grote aantal fusies is be sloten er één kring van te maken. Ook Eu ropa '92 was in die periode intensief aan de orde. Amro/Generale, Postbank/NMB. Men gaat er over nadenken.' Schaalvergroting Het oostelijk deel van de oude kring West-Friesland omvat acht banken. Daar is momenteel een on derzoek aan de gang. Wat voor activiteiten vinden er plaats bij de leden, waar hebben ze behoefte aan, wat is het beleid van de plaatselijke overheid en van de provincie. Omerzu: 'Dan zijn er de opiniemakers, zo- ais de consulent voor de tuinbouw Timmer. Die heeft op een kringbijeenkomst het woord gevoerd en de mensen de ogen ge opend. Als ze niet snel tot grotere eenheden komen als Rabobanken, zien de grotere on dernemers ze niet meer staan. De markt wil specialistische kennis. Als een onderne mer wil exporteren, heeft hij iemand nodig die kennis kan toevoegen. Een kleine bank heeft die kennis zelf niet in huis. Rabobank Nederland geeft dan ondersteuning. Soms wordt de frequentie van die ondersteuning zo groot, dat je je af moet vragen: moet ik dat niet zelf kunnen? Dat moet een signaal zijn om over een fusie te gaan denken.' Katalysator Wat is de taak van de adjunct regiodirecteur in het fusieproces? Omerzu: 'Die is katalysator en procesbegeleider. Hij staat als het ware tus sen de coulissen. Ik noem dat wel eens het masseren. En niet in één keer de patsboem- show, want niets is be ter dan mensen zelf hun mogelijkheden en onmogelijkheden te ia- ten ontdekken. Waar ik heel nadrukkelijk mee bezig ben, is zorgen voor een stuk kwaliteit, met hoofdletters, op alle niveaus. In de bediening van de le den/cliënten, kwaliteit op management- en stafniveau, maar ook op bestuurlijk ni veau.' Gewenningsproces Van Poppelen: 'Een fusie is een groei- en gewenningsproces. Het belang van grotere eenheden wordt steeds meer ingezien en dan maakt een bank de stap naar een fusie makkelijker. Men beseft: we doen het nu goed, maar willen we het goed blijven doen, dan is sa menwerking noodzakelijk.' Omerzu: 'Er is een fusieleidraad, een soort draaiboek voor een fusie. Dat krijgt men toegezonden na het eerste oriënterende gesprek. Na een serie gesprekken met directies en be- heerscolleges komt er een fusiecommissie tot stand. Die commissie bestaat uit de di recteuren en de voorzitters van besturen en raden van toezicht van de banken die willen fuseren. De adjunct is voorzitter en een adviseur van het regiokantoor secreta ris. Als de fusiecommissie er eenmaal is, is er al een belangrijke stap gezet. De voor bereiding, het praten, masseren en condi tioneren kost veel tijd. Doe je dat goed, dan verloopt het fusieproces over het alge meen veel makkelijker en kwalitatief ook beter, dan wanneer je met een magere voorbereiding het proces ingaat.' Emoties Van Poppelen: 'Hoe goed je het voortraject ook invult, op een gegeven moment gaan emoties toch een rol spelen. De leden van de beheerscolleges, de direc teur en de medewerkers moeten bereid zijn om hun functie ter discussie te stellen. Men accepteert dat een fusie goed is voor de bank en voor de leden, maar dan komt de eigen functie aan de orde. Dat vraagt van de mensen een flexibele instelling. Ie dere fusie vraagt ook een stuk creativiteit om op de plaatselijke situatie in te spelen. Geen fusie is gelijk. Veel zaken komen steeds terug, maar er zijn ook steeds nieu we aspecten. Je moet proberen de redenen voor de fusie zo volledig mogelijk duidelijk te hebben voor je verder aan de nieuwe bank gaat bouwen. Als de emotionele as pecten op een gegeven moment toch een sterke rol gaan spelen, moetje helder voor ogen houden, waarom de banken in een eerder stadium voor fusie hebben gekozen. Je moet proberen uit dat stukje emotie te stappen en het gezamenlijk beoogde doel gaan realiseren. Anders blijven gevoelighe den een te sterke rol spelen en kom je ze Omerzu en Van Poppelen: 'We zijn het grootste deel van onze tijd met fusies bezig. in de discussies steeds weer tegen.' Omer zu: 'Je hebt het fusieproces nodig om alle neuzen in één richting te krijgen. Dat is es sentieel. Je bent in dit vak diplomaat als in geen andere functie, denk ik wel eens. Je bent tijdens het fusieproces een reizend ambassadeur, die poogt fricties glad te strijken.' Eigen identiteit 'Je praat over banken met een eigen identiteit', stelt Van Poppe len. Op het moment dat de banken met el kaar zo'n fusieproces ingaan, moet het een eenheid worden. Als je begint, is het nog echt 'mijn bank, onze bank', ze be staan 80, 90 jaar. Dat stukje historie moet opgaan in een groter geheel. Daar moetje zorgvuldig mee omgaan. Nadat de eerste stappen in de fusiecommissie zijn gezet, komt er een werkgroep organisatie en per soneel. De medewerkers moeten aan de nieuwe bank elke dag een stuk invulling ge ven. Als de bank de wens tot een fusie uit spreekt, moet men het personeel snel in lichten. Wil je mensen blijven motiveren, dan moet je ze informeren. Je kunt dan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8