Rabo band KORT Terugblik in de dagen weekbladen Vertegen woordiging Parijs wordt bankkantoor - Melk centraal op Landbouw Rai Stormschade aan Rabobanken beperkt GEACHTE REDACTIE De Rabobank is een innovatieve bank Nummer 3/9 februari 1990 Per 1 februari werd onder de naam BeaNet de uniforme struc tuur voor electronisch betalen operationeel. De banken heb ben hier al jaren naar gestreefd. De plaatsing van betaalautoma ten wordt nu ook voor de winke liers aantrekkelijker. Er gaan veel minder men sen in de winter naar zon- bestemmingen. Tienduizenden vliegreizen naar bijvoorbeeld Zuid-Spanje en de Canarische Eilanden blijven onverkocht. Als gevolg van de mestwet geving zal veruit het grootste deel van de varkenshouders in de problemen komen. Dit komt door de hoge kosten van de mestverwerking. Bedrijven kun nen beter verhuizen naar gebie den waar geen mestoverschot is. Dit blijkt uit een onderzoek van het Landbouw-Economisch Instituut. De consumenten blijven een groot vertrouwen houden in zo wel de algemene economische als in hun eigen financiële situ atie. Volgens het Centraal Bu reau voor de Statistiek is de waardering voor de eigen en andermans materiële situatie nog nooit zo gunstig geweest. De financiële markten be leefden op 24 januari weer een nerveuze dag. Overal ter wereld daalden de aandelenkoersen. Dit was het gevolg van de snel le rentestijging, die zich met name in de Verenigde Staten voordoet. President Duisenberg van de Nederlandsche Bank vindt dat Nederland een wat zelf standiger rentepolitiek zou kunnen voeren. Hij is van oor deel dat, indien de koers van de gulden het toelaat, de rente in ons land verlaagd kan wor den. Dit staat dan los van de economische ontwikkelingen in West-Duitsland. De Nederlandse glastuin bouw is na de orkaan voor ten minste tientallen miljoenen gul dens gedupeerd. De agrarische verzekeringsmaatschappij Ha- gelunie spreekt van een ramp voor de tuinders. Gelukkig zijn de meeste tuinders wel goed verzekerd. Nederland had vorig jaar het laagste inflatiepercentage van alle landen van de Europese Gemeenschap. In 1988 was dat ook zo. Het Nederlandse inflatiecijfer was in 1989 1,3%. Verzorgd door Bibliotheek Documen tatie. Willen wij onze cliënten echt zélf kunnen bedienen, dan moeten wij in Parijs een eigen bankkantoor hebben', aldus André Bar, de vertegen woordiger in Frankrijk. 'Een vertegenwoordiging fun geert als vraagbaak voor ban ken en cliënten, maar mag op basis van de Franse bankwet- geving geen financiële transac ties doen. Voor het openen van rekeningen, het overma ken van geld naar Nederland en het verstrekken van finan cieringen moeten we onze cliënten nu doorverwijzen naar andere banken in Frankrijk. Met een eigen kantoor kunnen wij al deze diensten zelf aan bieden.' Frankrijk is een belangrijk land voor de Nederlandse export van onder meer zuivelproduk- ten, bloemen, planten, groen ten en fruit. Verder is er be langstelling op transportge bied. Nederlanders spelen een Eind vorige maand werd in Amsterdam de Landbouw Rai gehouden. De stand van de Rabobank stond geheel in het teken van de melkveehou derij. Op een groot bord werd een duidelijk voorbeeld gegeven van de verandering in kosten en omzet bij quotum-aankoop. Daarnaast deelde de standbe manning 20.000 glaasjes zui- veldrink uit en was er een ex positie ingericht met produk- ten, waarvan melk de grond stof is: medicijnen, lijm, verf, maar zelfs triplex en beeldbui zen voor de televisie. Dit leid de tot verrassende reacties van agrariërs, die zelf niet wis ten dat dat allemaal van hun produkt kan worden gemaakt. belangrijke rol bij het transport in Europa. Frankrijk kan, dank zij haar centrale ligging in een verenigd Europa een belangrij ke vestigingsplaats worden voor internationaal opererende transportbedrijven. Tevens zijn Nederlanders geïn teresseerd om zich in Frankrijk te vestigen, in de agro-indus- trie, maar bijvoorbeeld ook in de vrije tijd-sector, zoals cam pings. Bar: Tot nog toe hebben de plaatselijke banken en hun cliënten regelmatig een be roep gedaan op de Parijse ver tegenwoordiging. Er zit een stijgende lijn in. De beslissing om in Parijs met een volledig bankkantoor te beginnen, be tekent een forse uitbreiding van de service aan de bedrijfs- cliënten van de Rabobankorga- nisatie. Voor het einde van 1990 hopen we met het kan toor onze cliënten zelf van dienst te kunnen zijn. We gaan er tegenaan, reken daar maar op!' De storm, die op 25 januari over ons land trok, heeft ook bij de Rabobanken voor de no dige overlast gezorgd. Slechts in drie gevallen was er sprake van ernstige schade. Twee banken verloren een groot deel van hun dak en bij een derde bank waaide een muur om en werden geparkeerde auto's be schadigd. Verder kwamen er bij de OWM ruim vijftig claims bin nen van kleinere schades, va riërend van weggewaaide dak pannen tot beschadigde licht bakken. Een medewerker van de Onder linge Waarborgmaatschappij, waar de claims worden behan deld, merkte op: 'Zie je wel dat de Rabobank een degelijke bank is...' Graag wil ik de mensen van de bewaking en het restaurant hartelijk bedanken voor de op vang en verzorging in de storm achtige nacht van donderdag 25 januari. Ik denk dat ik na mens allen mag spreken, die toen dak- en thuisloos waren en binnen de bank moesten overnachten. De mensen van de bewakings dienst bedank ik voor de op vang en de hulp bij het telefo nisch oproepen van het thuis front en het verstrekken van de paardendekens. (Jammer echter dat er 's nachts geflitst moest worden). De mensen van het restaurant bedank ik voor het verstrekken van lunchpakketten, dranken en het ontbijt. Zij hadden het net zo moeilijk als wij. Deze lange nacht, met al zijn ongemakken, werd dank zij jullie hulp enigszins verlicht. Tom Manders, Rabobank Nederland Utrecht Een robot, die geschenk jes uitdeelde, was een be langrijke publiekstrekker van de Rabobankstand op de Vak beurs Algemene Toelevering in de Utrechtse Jaarbeurs. De beurs werd vooral bezocht door industriële uitbesteders en inkopers, die zich willen oriënteren op nieuwe ontwikke lingen in produkten, produktie- technologieën, materialen en hun toepassingen. Toeleve ringsbedrijven stellen steeds meer eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun ei gen produkt en produktiepro- ces. Deze hogere eisen stellen de bedrijven ook aan hun bank. Daar om lag in de Ra bobankstand de nadruk op de mo derne middelen in de dienstverlening. Telebankieren en Buitenland ston den daarbij cen traal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 4