i Rabo band MEDIA Mijn Geld 21 februari op de post Rabobank vorig jaar veel in de pers Eigentijdse video over de Rabobank Rabobank grote adverteerder Carnaval 1990: met pin(t)code! De Rabobank op de tv Nummer 3/9 februari 1990 Mijn Geld, het Rabobank- biad voor jonge relaties van 16 tot 20 jaar, gaat op 21 fe bruari op de post. Met vier pagina's meer en in een iets kleiner formaat, waardoor het geheel - ook door de nieuwe manier van indelen - wat rus tiger en volwassener toont. De rubriek 'Postbus' behan delt het Rabobank Edukatief Krediet, dat voor de cliënt pro- dukt-technisch eenvoudiger is geworden. Verder aandacht voor de nieuwe termijn waarop de bromfietsverzekering moet zijn afgesloten (1 mei) en het veranderde overschrijvingsfor mulier van de betaalrekening. In dit nummer veel aandacht voor reizen. Aan de orde ko men de Tienertour, de Jonge- renkaart, kamperen bij de boer, naar het buitenland met Interrail, de NBBS en de NJHC. Dat de Rabobank met haar tijd meegaat blijkt in een artikel over automatisering, waarin onder andere de Rabo Tele- Bank aan de orde komt. Hoe de jeugd haar voordeel kan doen met het T-biljet, wordt in fiscale sferen uit de doeken gedaan. En er wordt ingegaan op het verband tussen goed eten, goede lichamelijke voor bereiding en goede resultaten bij examens. De Stichting 'Het Varend Museumschip' ver koopt steeds meer avontuurlij ke vaarvakanties op het IJssel- meer aan Mijn Geld-lezers. Ook dit jaar is er weer een aantrekkelijke aanbieding. Een auto hebben kost veel geld. In een leerzaam artikel staat hoeveel. De Stichting Ba- nensignalering bestaat sinds 1983 en draagt succesvol bij aan het invullen van vacatu res. Mijn Geld vertelt hoe dat werkt. Verder is er een korte column over het belang van het tijdig doorgeven van muta ties als het gaat om de WSF en een evenementen-agenda met leuke ideetjes. Een ver haal over de proef met een aardgasbus in Utrecht sluit de rij artikelen af. Voor het eerst ook een puzzel in Mijn Geld. De hoofdprijs is een geheel verzorgde week zeilen op een klipper op het IJsselmeer voor twee perso nen. De tweede prijs is een weekcursus zeilen en surfen in Friesland en ook zijn er vijf jongerenkaarten van de NS te winnen. Voor inlichtingen over de inhoud (030) 902981 en over de verzending (040) 347948. In het afgelopen jaar is de Rabobankorganisatie opnieuw in ruime mate in de pers ge weest. De afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen regis treerde ongeveer 500 telefoni sche vragen van de pers en zo'n 70 interviews. Er werden ruim 90 persberichten verzon den. Het hoogtepunt in de pu bliciteit van 1989 was de be richtgeving over het coöpera tieve rentebeleid in oktober, nadat was besloten de rente verhoging van de Nederland- sche Bank niet volledig te vol gen. Ook de berichtgeving over de samenwerking met Banco Popular Espahol en met Inter polis en over het contract met Olivetti, droegen bij aan een positieve beeldvorming over de Rabobankorganisatie. 'De Opdracht' is de titel van de nieuwe videofilm - ge maakt door de Audiovisuele Dienst van Rabobank Neder land - over de Rabobank. In de videofilm hebben twee producenten de opdracht een radiocommercial voor de Rabo bank te maken. In deze raam vertelling worden op een mo derne, eigentijdse wijze de identiteit, doelstelling en hoofd taken van de Rabobank uit de doeken gedaan. De video duurt 17 minuten en is bedoeld als introductiefilm voor externe be zoekers van de banken en voor vertoning op de algemene le denvergaderingen. Te bestellen in Best. Prijs f 150,-. VHS bestelnr. 7872, U-matic bestelnr. 7895. Volgens een publicatie in het reclamevakblad NieuwsTribu- ne staat de Rabobank met haar reclamebestedingen op de elfde plaats. Een schatting van het blad geeft aan dat de Rabobank in de periode van oktober 1988 tot oktober 1989 een bedrag heeft uitge geven van f 34 miljoen. Hoofd Communicatie en Public Rela tions Willem Lageweg vindt echter dat een dergelijk be drag weinig zegt. 'Bij commu nicatie gaat het om veel meer dan alleen reclame. Ook het persoonlijk contact tussen medewerkers en klanten is een belangrijke vorm van com municatie. Ik vind dat je dat erbij zou moeten betrekken.' NieuwsTribune verzamelde in formatie over reclamebestedin gen van 92 bedrijven. Het is de eerste poging de cijfers op een rijtje te krijgen. Zelf geeft het blad aan, dat er onzuiverheden in de opgaven voorkomen. Daar om moeten de cijfers met de nodige omzichtigheid worden gehanteerd. Bedrijven zijn na melijk meestal niet bereid de juiste informatie te verstrekken. Rabobank de Maaslanden haakte op passende wijze in op het komende carnaval. Voor het blad van de plaatselijke carna valsvereniging 'de Theebuk- kers' maakte de bank een ad vertentie met de actuele vraag: Heeft u al een pint-code? HEEFT U AL EEN PINT - CODE de maaslanden" In totaal geven de 92 bedrij ven volgens het blad f 1,7 mil jard per jaar aan reclame uit. De Rijksvoorlichtingsdienst, met zijn centrale overheidscam pagnes, staat in het lijstje van NieuwsTribune op de eerste plaats met f 122 miljoen, Dou- we Egberts en Heineken vol gen met respectievelijk f 69 en f 57 miljoen. Van de banken geeft, volgens de schattingen van het recla mevakblad, de Postbank f 53 miljoen uit, de Amro en de ABN beide f 43 miljoen en de NMB f 19 miljoen. 'Ik kan niet beoordelen of die bedragen juist zijn', aldus Lageweg. 'Ik vermoed dat ze flink hoger zijn.' 'Het merendeel van de mede werkers is overigens tevreden met de reclame van de Rabo bank', merkt Lageweg op. 'Dat blijkt uit het onlangs ge houden interne identiteitson- derzoek. Meer dan 70% van de medewerkers van zowel de plaatselijke banken als van Rabobank Nederland vindt dat wij voor onze produkten goede reclame maken.' Datum Zender Tijdstip Onderwerp 12 feb ned 1 tussen 19.30-23.00 Sparen 22 feb ned 1 tussen 18.55-19.05 Hypotheek 23 feb ned 1 tussen 18.55-19.05 Betalen 27 feb ned 2 ca. 18.40 Betalen 28 feb ned 2 ca. 17.40 Sparen 9 mrt ned 2 tussen 19.55-20.20 Hypotheek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 16