'De emotionele binding die bij sponsoring ontstaat kan groot zijn' band Vroeger heetten ze 'publiciteits- en public relations adviseur', nu worden ze 'adviseur commerciële ondersteuning' genoemd. In alle regio's zijn ze actief. De regio Bergen op Zoom biedt met drie man ondersteuning aan de plaatselijke banken. Een gesprek over de aanpak van sponsoractiviteiten als onderdeel van de communicatie en de rol van publiciteitscommissies. 'Er moet structuur in de communicatie worden gebracht' Andere aanpak sponsoring Nummer 2/26 januari 1990 VMS e zitten hier in een luxe posi- ikjgmM tie met drie mensen, dat be- VV seffen we. Aan de andere kant heb ik er jaren alleen voor gestaan. Dan kun je er niet voldoende body aan ge ven', vindt Paul van Beersum, één van de adviseurs commerciële ondersteuning in de regio Bergen op Zoom. 'Ik heb een pe riode gehad, waarin ik 's avonds moest kij ken wat ik nog moest doen om de volgen de dag niet alles in de soep te laten lopen. Dan kan iedereen met prachtige plannen komen, maar kun je er niets mee.' Eigen budget De regio Bergen op Zoom heeft vijf kringen en in alle vijf krin gen functioneert een publiciteitscommis- sie. Een idelaal uitgangspunt. Iedere com missie heeft een eigen budget. Collega van Van Beersum Wim Huibregtse: 'Dan kun je wat doen. Je hebt een fundament en kunt het planmatig aanpakken. Alles gebeurt bij wijze van spreken namens de publiciteitscommissies. En dat is ook ons uitgangspunt.' In de anderhalf jaar dat Paul van Beersum, Wim Huibregtse en Wim Vermeulen samen als adviseur in de regio actief zijn, hebben zij aanzetten ge maakt om het ad-hoc beleid te veranderen in een planmatige aanpak. Van Beersum: 'We handelden reactief en deden eigenlijk een aantal dingen, zonder dat we echt zicht hadden op de publieksgroepen die we bereikten. Laat staan dat we precies in beeld hadden wat we binnen de publieks groepen eigenlijk wilden realiseren. Het dreigde af te glijden naar een soort goed bedoeld hobbyisme.' Planmatige aanpak Van Beersum: 'We vonden dat we dat moesten veranderen. Voor de commissies hebben we een wat meer gestructureerde manier van plannen gemaakt. Daar is ja tegen gezegd. De ban ken speelden daar al heel snel op in. We stelden onder andere voor, dat we actiever bepaalde publieksgroepen zouden benade ren. De 'boemerangs' die we gooiden, kwa men veel sneller terug dan we hadden ver ondersteld. Het eerste jaar was het op alle fronten al bingo. Dat was voor ons het be wijs dat de voedingsbodem aanwezig was.' Communicatiestructuur Vorig jaar heeft de regio Bergen op Zoom besteed aan verschillende zaken. Van Beersum: 'In de eerste plaats was dat het maken van een communicatiebulletin, 'Netwerk'. Ver volgens hebben we de lijnen, die we voor de commissies hebben uitgezet, ook pa raat om aan de banken aan te bieden. Daarmee kunnen ze hun eigen communica tie organiseren. Bovendien kunnen ze veel beter inspelen op de ontwikkelingen en ac tiviteiten die vanuit de publiciteits-commis- sies op ze af komen. Er kwam een commu nicatiebeleidsplan voor de hele regio, dat was afgeleid van de landelijke beleidsplan nen. Een tweede hulpmiddel voor de ban ken is het 'planschrift'. Daarmee leren de banken de communicatie organiseren. Het is een compleet stappenplan met uitge werkte modellen er in. Dit jaar gaan we met dit planschrift in volle omvang van start.' Succesvol festival 'We hebben een be- leidplan. Afgeleid van dat kompas maken we jaarlijks een programma van concrete activiteiten die we willen ondernemen. We houden altijd ruimte vrij voor projecten die zich in de loop van het jaar zullen aandie nen. Soms zijn dat projecten van beperkte omvang, maar dit jaar hadden we de Zeeuw se editie van het Festival van Vlaanderen', meldt Van Beersum. 'We hebben dat met enthousiasme en veel succes opgepakt. Men vondt het, ondanks het grote bedrag dat ermee is gemoeid, zo interessant dat we ja hebben gezegd. We waren met onze nieuwe werkwijze in staat om de waarde van dit evenement in te schatten. Dat kon 'Sponsoring heeft niet meer als eind doel het aanwezig zijn op een evene ment met spandoeken, vlaggen, adver tenties, naamsvermelding en vul maar in. We gebruiken een evenement nu als medium, als zender van onze bood schap. Dat is een hele nieuwe lijn', al dus adviseur commerciële ondersteu ning Van Beersum. een jaar geleden eigenlijk nog niet.' Cijfers en Trends De introductie van de nieuwe uitgave van Cijfers en Trends is door de regio Bergen op Zoom voor de der de keer opgepakt. 'We nodigden daarvoor sprekers van naam uit. In West-Brabant hadden we dit jaar ex-minister Winsemius', zegt Huibregtse. 'Die maakte een hele goe de aansluiting tussen milieu en bedrijfsle ven. In andere kringen hebben we andere inleiders van naam. In het verleden heb ben we de adviseurs en pleitbezorgers van het midden- en kleinbedrijf uitgenodigd. Nu hebben we dat in het West-Brabantse ook gedaan met enkele grotere bedrijfsrela- ties.' Vrouwelijke mede-ondernemers De presentaties van Cijfers en Trends zijn voorbeelden van activiteiten die 'aan alle kanten passen'. Van Beersum: 'Je bent ac tief in de 'netwerken' met onderwerpen die van belang zijn voor de organisatie en af geleid van landelijke thema's. Een ander voorbeeld is het standaard seminar voor vrouwelijke mede-ondernemers. In West- Brabant hebben we twee kringen van de KVO, de Katholieke Vrouwen Organisatie, op bezoek gehad. Niet alleen het kringbe- stuur, maar ook alle plaatselijke afdelings besturen. Bovendien hebben we de direc teuren van de banken uitgenodigd. Dus hadden we het plaatselijk kader van zowel de ene als de andere partij bij elkaar. Voor die groepen hebben wij het seminar geor ganiseerd om ze gewoon eens kennis te laten maken met die materie. Nu gaan die plaatselijke bestuurders van de KVO ge makkelijker naar de bank om een afspraak te maken voor zo'n seminar. Na afloop van die eerste bijeenkomst werden de agen da's al getrokken.' Irrationeel 'Aan het eind van semi nars, concerten en andere activiteiten gaat de voet even van het gaspedaal. Onder het genot van een hapje en een drankje ben je dan op een andere manier met de relaties bezig. We hebben ervaren dat het impact daarvan groot is.' Van Beersum geeft een voorbeeld: 'In Midden-Zeeland nodigden we potentiële relaties en pleitbezorgers voor het midden- en kleinbedrijf uit voor een golfwedstrijd. In de week voordat het evenement zou plaatsvinden kwam een niet-relatie bij een van de banken binnen om te vertellen dat hij het zo aardig vond dat de Rabobank iets dergelijks organi seerde. Een uur later besloot hij zijn effec tenportefeuille naar de Rabobank over te laten komen.' Zaaibed Huibregtse: 'De emotionele binding die ontstaat naar aanleiding van gesponsorde culturele activiteiten kan groot zijn. Die zijn vaak heftiger dan je zou veronderstellen. Je beste relaties komen dan bij elkaar in een goede sfeer en de bank is gastvrouw. Het binnenkomen bij een potentiële cliënt is best moeilijk. Hoe krijg je de deur open? Door middel van dit soort zaken. We zeggen dan dat het zaai bed klaar is.' Van Beersum vult hem aan: 'Er is een gigantische vervlakking in de tra ditionele marketing-mix binnen de bankwe reld. Alles lijkt op elkaar. Met deze activi teiten kunnen wij ons onderscheiden. Ik ben ervan overtuigd dat de organisatie met haar kleinschalige structuur tot een heleboel in staat is, als je de relevante zaken maar bundelt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5