Grootschalige introductie betaalautomaten na overeenstemming over kosten Rabo band Drukkerij Joh. Enschedé is tevreden. Met de komst van de geld automaten is de behoefte aan bankbiljetten weer toegenomen. Met de cheques - die ook van de persen van de Haarlemse druk ker rollen - gaat het minder voorspoedig. De aantallen cheques minderen gestaag. Een nieuwe ontwikkeling zal het gebruik van cheques nog meer omlaag brengen. Dit jaar zullen op grote schaal betaalautomaten worden geplaatst bij supermarkten en warenhui zen. Bij veel benzinestations staan ze al. Verwacht wordt dat het betalen met plastic geld een grote vlucht zal nemen. Automaat zal gebruik cheques verdringen Hoe snel gaat betalen? Nummer 2/26 januari 1990 merciële aanpak. Je moet immers klanten hebben die het produkt willen afnemen, dus automaten willen plaatsen. 'Dat laat ste is heel belangrijk', vindt Henk de Vrind van de produktgroep Betaaldiensten. 'De banken hebben twee jaar intensief gekeken naar wat het betalingsverkeer kost. We we ten nu dat het de banken alleen maar geld kost. Als je nu nieuwe produkten in de markt zet, moet je daarop geen verliezen maken. Je moet een vergoeding in rekening brengen, waarmee je tenminste de kosten dekt.' Kosten Gebaseerd op dat uitgangspunt wordt een tarief vastgesteld. De Vrind: 'De kosten voor de terminal, de datacommuni catie en het abonnement met BeaNet zijn in ieder geval voor rekening van de onder nemer. De banken kunnen de prijs van de terminals echter niet beïnvloeden. Dat doen de terminal-leveranciers. Hetzelfde geldt voor de datacommunicatie. Dat is een PTT tarief. Over die hoge kosten praten de banken overigens wel met PTT Telecommu nicatie.' Transport BeaNet Schakelproces B6CS?*fi- Transport FF Bank rrrn rrrrr Transport Verkooppunt Financiële instelling Transport' autorisatie, bericht W BeaNet Schakelproces Transport gegevens Verkooppunt BeaNet Afwikkeling transactie De banken in Nederland staken zo'n tien jaar geleden de koppen bij elkaar om na te denken over elec- tronisch betalen. In 1985 resulteerde dat in een een proef bij tachtig Noordbrabantse benzinestations. De eerste betaalautoma ten werden geplaatst. De Postbank en de andere banken gaven daar echter ieder een eigen invulling aan. De kastjes waren iden tiek, maar er zaten twee heel verschillende systemen achter. Shell en Albert Heijn creëerden kort daarna samen met de Post bank een eigen systeem, dat alleen toegan kelijk was voor cliënten van de Postbank. Later maakte Shell ook afspraken met de banken en er kwam een aansluiting met de BankGiroCentrale. Daardoor konden ook cliënten van banken van de bea's bij Shell gebruik maken. De BGC-banken zaten ook niet stil en kochten Data Traffic, een doch ter van de NMB. Daarmee werd een elec- tronisch betaalsysteem in de markt gezet, waarvan de Postbankcliënten weer geen gebruik konden maken. Aan die wildgroei werd eind 1987 een eind gemaakt. Alle banken spraken zich toen uit voor één sys teem voor electronisch betalen. Van start De techniek en de organisa tie zijn inmiddels van de grond gekomen. De banken, inclusief de Postbank, richtten BeaNet op, een organisatie die voortvarend aan de bouw van het netwerk is begonnen. Binnenkort is de infrastructuur klaar. Daar naast is men gaan nadenken over de com- Bestaand systeem Waarom wordt elec tronisch betalen in Nederland zo laat geïn troduceerd? In het buitenland kun je al veel langer op die manier betalen. Die vraag hoor je regelmatig. Bovendien lijkt het wiel opnieuw te worden uitgevonden. Volgens De Vrind is dat niet zo: 'Nee, het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Het systeem waar BeaNet mee gaat werken, de compu ter- en de software-infrastructuur, is een be staand Amerikaans produkt. Natuurlijk zijn er specifieke eisen in verwerkt, maar de ba sis is een bestaand systeem. Bovendien stellen de Nederlandse banken nu eenmaal hele hoge veiligheids-eisen. Daarnaast heb ben wij met de gegarandeerde cheques een volwassen produkt. Je kunt er overal in Ne derland mee betalen. Naarmate de automa tisering toeneemt, blijkt echter dat dit sys teem qua verwerkingskosten erg duur is.' Cash. Met gepast geld ►lö sec Cash. Niet gepast>~30 sec Electronisch►30 sec Met cheques►CO sec Tijdbesparing De benzinestations zijn met electronisch betalen begonnen, omdat zij veel last hadden van overvallen. Met electronisch betalen zal er steeds minder geld in de kassa aanwezig zijn. Hetzelfde geldt straks bij de supermarkt. Bovendien levert het tijdwinst op bij de kassa's. De Vrind: 'Een klant heeft één minuut nodig om met een cheque te betalen en dat wordt door de betaalautomaat terugge bracht tot zo'n dertig seconden, dat scheelt heel wat. Je ziet dat benzinemaat schappijen electronisch betalen inmiddels gebruiken als een produkt-plus. Ze gebrui ken het als verkoopargument in hun recla mecampagnes. Ook de klant apprecieert electronisch betalen. Je zou je kunnen af vragen in wiens belang dat is. Van de bank of de ondernemer?' Plaatselijke banken Het primaire con tact met ondernemers zal ook voor het elec tronisch betalingsverkeer worden gelegd door de plaatselijke banken. Er zijn gedach ten geweest om BeaNet als commercieel bedrijf op te tuigen en hen de acquisitie te laten verzorgen. Als Rabobank hebben we gezegd, dat het een taak is van de banken. In de eerste plaats is BeaNet niet bekend bij de ondernemers en in de tweede plaats past het binnen het scala van diensten dat wij ondernemers aanbieden. In februari zul len wij de eerste stappen doen. Alle onder nemers die met betalen te maken hebben zullen we informeren over het nieuwe pro dukt. Heel breed dus. Daarnaast zijn we een brochure aan het maken, die door de banken gebruikt wordt bij doelgroepen waar kans op succes groot is.' Verkoop Met de reacties op de infor matie aan de ondernemers kunnen de ban ken aan de slag. Er moet een terminal ko men. De leverancier van het kassasysteem kan daarbij adviseren. Daarnaast moet er op het verkooppunt een infra-structuur wor den gerealiseerd. De aansluiting op het netwerk moet worden gerealiseerd en de ondernemer moet een abonnement bij BeaNet nemen. Voor al die nieuwe ontwik kelingen zijn de banken nog niet optimaal toegerust. De relatiebeheerder moet er nog aan wennen met de ondernemer te praten over z'n kasorganisatie, z'n compu ter en dergelijke. Bovendien moet hij zulke zaken in hun context kunnen plaatsen. Daarom komt er dit jaar een opleiding voor relatiebeheerders om zich die technische achtergrond eigen te maken. En om de ver koop van dergelijke produkten op zich te kunnen nemen. Binnen een paar jaar zullen er in Neder land zo'n tienduizend betaalautomaten zijn. Nu staan er 1.600 bea's bij benzi nestations. De grote supermarkten, fast food restaurants en de warenhuizen zul len volgen. Wat later zullen kledingzaken, juweliers en doe-het-zelf-zaken automa ten plaatsen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13