Nieuwe opleidingen effecten: segmenteren, examineren en diplomeren Rabo band In het jaarverslagen-archief van de afdeling Effecten zit sinds een maand Cees Visser. 'Ruimtegebrek', stelt hij nuchter vast. 'Ik heb een rustige werkruimte nodig, dus hebben we dit be dacht. Een prima kamer overigens met een groot raam erin.' Vis ser is binnen Effecten verantwoordelijk voor de opleidingen van iedereen die op de plaatselijke banken in zijn werk met het advi seren over beleggen te maken heeft. Basiscursus effecten bijna gereed Nummer 2/26 januari 1990 Toen ik hier begon ben ik eerst eens gaan inventariseren', vertelt Visser. 'Het bleek dat er naast de Nibe-op- leidingen weinig eigen opleidingen waren, alleen een optiecursus voor beginners en gevorderden en een vrij specialistische cur sus die 'Fiscus en beleggingsprodukten' heet. Dat waren de enige eigen opleidin gen. Vanuit de plaatselijke banken kwam steeds meer vraag naar praktijkgerichte opleidingen. Een Nibe-opleiding overkoe pelt alle banken, dus die gaat nooit in op specifieke baliesituaties, op specifieke ad viessituaties. Natuurlijk zijn Rabobank-ef- fectenklanten niet heel anders dan die van andere banken. Het wezenlijke verschil zit hem ook niet in het adviseren. Daarbij let je op een aantal aspecten. Dat is uniform. Wat niet uniform is, is dat wij eigen Rabo- bank-formulieren hebben, een eigen intern traject om orders door te geven. En daar naast willen we ons op een specifieke ma nier met onze produkten en diensten profi leren. Denk verder bijvoorbeeld aan onze eigen beleggingsfondsen. Daar zijn hele maal geen opleidingen voor. Het is de be doeling dat die er zeker komen. Sinds kort kennen we een Onroerend Goedfonds en er komen nog meer fondsen. Er is heel wat te doen.' baliemedewerker, de Vrijblijvend 'In het verleden was het volgen van opleidingen binnen ons bedrijf redelijk vrijblijvend. Je kon je inschrijven voor een opleiding. Soms voor een hele dure. Of iemand er veel of weinig tijd aan besteedde was niet te controleren. Je zet te die cursus gewoon in je kast en kon daarmee een bepaalde status creëren. Dat willen we doorbreken. Dat geldt niet al leen voor Effecten, maar voor alle opleidin gen binnen de organisatie. We willen dat doen door aan iedere interne opleiding een examen te koppelen en een diploma. Dat is in ieder geval een belangrijke koerswijzi ging ten opzichte van het verleden. Het vol gen van opleidingen wordt minder vrijblij vend. Het is logisch, dat als je examen moet doen, je minder gauw aan een oplei ding begint. Je zult naar je directeur of chef toe verantwoording moeten afleggen als je zakt. Dat is een belangrijke drem pel.' Segmentatie Visser wil in de effecten opleidingen een bepaalde segmentatie aanbrengen. 'We kennen binnen het totale cliëntenbestand een basissegment. Zeg maar het onderste deel van de markt. Dan krijg je het standaard segment, waarin de doorsnee, de moda le klant zit. Daarbo ven heb je het pri maire segment en het extra segment. Iets dergelijks willen we doen bij de oplei dingen, al bestaat er bij die opleidingen geen direct verband met de indeling in cliëntgroepen. We krijgen een basis-op leiding Effecten, een voortgezette oplei ding, een hogere en een specialistische opleiding. De basis is bedoeld voor de voortgezette voor de bankadviseur en erva ren baliemedewerker. Zo bouwen we het op.' Inventarisatie Er is voor de basisoplei ding Effecten een inventarisatie gemaakt. Visser: 'Er zijn enquêteformulieren naar banken gezonden, naar baliemedewerkers en hun chefs. Wat willen zij in zo'n cursus? Het is van wezenlijk belang, dat cursussen worden ontwikkeld, waarvan ik weet dat er op plaatselijke banken behoefte aan is. En ook dat er ingespeeld wordt op praktijksitu aties. Vandaar de enquête. Ik heb veel for mulieren teruggekregen. Daarop hebben de baliemedewerkers en hun chefs hun be vindingen ingevuld. Aan de hand daarvan maak ik een soort raamwerk. Ik geef aan wat de inhoud van de cursus moet zijn, de doelstelling. Waarom moet men dat we ten? Wat is het uiteindelijke resultaat ais men dat weet? Je geeft je einddoel aan. Dan gaat vervolgens die opdracht, met de gewenste inhoud en doelstellingen naar de afdeling Computer Ondersteund Opleiden in Eindhoven. Zij maken aan de hand van mijn ideeën en wensen een opleiding. Daarvoor raadplegen ze - eventueel - ma teriedeskundigen. Uiteindelijk test ik de cursus uitvoerig. Klopt het inhoudelijk, werkt het programma goed, is het gebrui kersvriendelijk, etc. Daar komen dan wijzi gingen uit voort, die weer door C00 wor den verwerkt. Zo komt er uiteindelijk een definitieve versie. Ik denk dat we over een maand een heel eind met de basiscursus op weg zijn. Een computer ondersteunde opleiding heeft als voordeel dat deze op elk gewenst moment inzetbaar is. De me dewerker kan zo achter de computer krui pen. Bij de hogere opleidingen zijn er naast C00 ook seminars.' Imagoversterking De hoofddoelstel ling van de nieuwe effectenopleidingen is het werken aan een imagoversterking van de Rabobank als beleggingsbank. Dat be gint bij de basis, aan de balie. Visser: 'Tot nu toe kon men daar vrij eenvoudige vra gen vaak niet beantwoorden. Ik heb zes tien jaar bij plaatselijke banken gewerkt en spreek dus uit ervaring. Voor een klant is dat vervelend. Die wil aan de balie zijn op drachten kwijt kunnen, ook als de beleg gingsadviseur toevallig eens een vrije dag heeft. De cursus gaat dus echt uit van de basisprincipes. De opleiding behandelt de praktische problemen waar de balie mee te maken kan krijgen. Er wordt een hand- iVlK 4 Visser: 'Door onze mensen goed op te leiden kunnen we ons imago ais beleggingsbank versterken. reiking gedaan en daarmee willen we ons dan ook echt gaan onderscheiden van bij voorbeeld een Nibe-cursus 'Effecten Parti culieren'. Die gaat op eenvoudige wijze in op de effectenproblematiek, maar niet op de problemen van verzilvering van cou pons en dividenden. Ook gaat die cursus niet in op hoe je een klant helpt, die wil in schrijven op pandbrieven Rabohypotheek- bank. Of dat er bij een lopende emissie op gelet moet worden, dat op de laatste dag de inschrijving om drie uur sluit. Dat soort dingen. Het is dus gewoon het aanreiken van gereedschap. Daarmee kunnen men sen in de praktijk zelf ook dingen doen, waardoor hun functie meer inhoud krijgt. De Rabobankorganisatie zal in toenemen de mate gea's in gebruik nemen. De vrijko mende tijd kunnen we gebruiken om onze adviesfunctie te versterken.' Anderhalf jaar De effectenopleidingen voor de vier verschillende niveaus zijn vol gens Visser over ongeveer anderhalf jaar klaar. Visser: 'Daarna ga ik ook zelf als do cent optreden. Als het raamwerk van de opleidingen klaar is heb je een bepaalde basis. Dan is het een kwestie van het actu eel houden van bestaande opleidingen en het inspelen op nieuwe produkten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11