Nieuwe opleidingen
effecten: segmenteren,
examineren en diplomeren
Rabo
band
In het jaarverslagen-archief van de afdeling Effecten zit sinds
een maand Cees Visser. 'Ruimtegebrek', stelt hij nuchter vast.
'Ik heb een rustige werkruimte nodig, dus hebben we dit be
dacht. Een prima kamer overigens met een groot raam erin.' Vis
ser is binnen Effecten verantwoordelijk voor de opleidingen van
iedereen die op de plaatselijke banken in zijn werk met het advi
seren over beleggen te maken heeft.
Basiscursus effecten
bijna gereed
Nummer 2/26 januari 1990
Toen ik hier begon ben ik eerst eens
gaan inventariseren', vertelt Visser.
'Het bleek dat er naast de Nibe-op-
leidingen weinig eigen opleidingen waren,
alleen een optiecursus voor beginners en
gevorderden en een vrij specialistische cur
sus die 'Fiscus en beleggingsprodukten'
heet. Dat waren de enige eigen opleidin
gen. Vanuit de plaatselijke banken kwam
steeds meer vraag naar praktijkgerichte
opleidingen. Een Nibe-opleiding overkoe
pelt alle banken, dus die gaat nooit in op
specifieke baliesituaties, op specifieke ad
viessituaties. Natuurlijk zijn Rabobank-ef-
fectenklanten niet heel anders dan die van
andere banken. Het wezenlijke verschil zit
hem ook niet in het adviseren. Daarbij let
je op een aantal aspecten. Dat is uniform.
Wat niet uniform is, is dat wij eigen Rabo-
bank-formulieren hebben, een eigen intern
traject om orders door te geven. En daar
naast willen we ons op een specifieke ma
nier met onze produkten en diensten profi
leren. Denk verder bijvoorbeeld aan onze
eigen beleggingsfondsen. Daar zijn hele
maal geen opleidingen voor. Het is de be
doeling dat die er zeker komen. Sinds kort
kennen we een Onroerend Goedfonds en
er komen nog meer fondsen. Er is heel wat
te doen.'
baliemedewerker, de
Vrijblijvend 'In het verleden was het
volgen van opleidingen binnen ons bedrijf
redelijk vrijblijvend. Je kon je inschrijven
voor een opleiding. Soms voor een hele
dure. Of iemand er veel of weinig tijd aan
besteedde was niet te controleren. Je zet
te die cursus gewoon in je kast en kon
daarmee een bepaalde status creëren.
Dat willen we doorbreken. Dat geldt niet al
leen voor Effecten, maar voor alle opleidin
gen binnen de organisatie. We willen dat
doen door aan iedere interne opleiding een
examen te koppelen en een diploma. Dat
is in ieder geval een belangrijke koerswijzi
ging ten opzichte van het verleden. Het vol
gen van opleidingen wordt minder vrijblij
vend. Het is logisch, dat als je examen
moet doen, je minder gauw aan een oplei
ding begint. Je zult naar je directeur of
chef toe verantwoording moeten afleggen
als je zakt. Dat is een belangrijke drem
pel.'
Segmentatie Visser wil in de effecten
opleidingen een bepaalde segmentatie
aanbrengen. 'We kennen binnen het totale
cliëntenbestand een basissegment. Zeg
maar het onderste deel van de markt. Dan
krijg je het standaard
segment, waarin de
doorsnee, de moda
le klant zit. Daarbo
ven heb je het pri
maire segment en
het extra segment.
Iets dergelijks willen
we doen bij de oplei
dingen, al bestaat er
bij die opleidingen
geen direct verband
met de indeling in
cliëntgroepen. We
krijgen een basis-op
leiding Effecten, een
voortgezette oplei
ding, een hogere en
een specialistische
opleiding. De basis
is bedoeld voor de
voortgezette voor de bankadviseur en erva
ren baliemedewerker. Zo bouwen we het
op.'
Inventarisatie Er is voor de basisoplei
ding Effecten een inventarisatie gemaakt.
Visser: 'Er zijn enquêteformulieren naar
banken gezonden, naar baliemedewerkers
en hun chefs. Wat willen zij in zo'n cursus?
Het is van wezenlijk belang, dat cursussen
worden ontwikkeld, waarvan ik weet dat er
op plaatselijke banken behoefte aan is. En
ook dat er ingespeeld wordt op praktijksitu
aties. Vandaar de enquête. Ik heb veel for
mulieren teruggekregen. Daarop hebben
de baliemedewerkers en hun chefs hun be
vindingen ingevuld. Aan de hand daarvan
maak ik een soort raamwerk. Ik geef aan
wat de inhoud van de cursus moet zijn, de
doelstelling. Waarom moet men dat we
ten? Wat is het uiteindelijke resultaat ais
men dat weet? Je geeft je einddoel aan.
Dan gaat vervolgens die opdracht, met de
gewenste inhoud en doelstellingen naar de
afdeling Computer Ondersteund Opleiden
in Eindhoven. Zij maken aan de hand van
mijn ideeën en wensen een opleiding.
Daarvoor raadplegen ze - eventueel - ma
teriedeskundigen. Uiteindelijk test ik de
cursus uitvoerig. Klopt het inhoudelijk,
werkt het programma goed, is het gebrui
kersvriendelijk, etc. Daar komen dan wijzi
gingen uit voort, die weer door C00 wor
den verwerkt. Zo komt er uiteindelijk een
definitieve versie. Ik denk dat we over een
maand een heel eind met de basiscursus
op weg zijn. Een computer ondersteunde
opleiding heeft als voordeel dat deze op
elk gewenst moment inzetbaar is. De me
dewerker kan zo achter de computer krui
pen. Bij de hogere opleidingen zijn er
naast C00 ook seminars.'
Imagoversterking De hoofddoelstel
ling van de nieuwe effectenopleidingen is
het werken aan een imagoversterking van
de Rabobank als beleggingsbank. Dat be
gint bij de basis, aan de balie. Visser: 'Tot
nu toe kon men daar vrij eenvoudige vra
gen vaak niet beantwoorden. Ik heb zes
tien jaar bij plaatselijke banken gewerkt en
spreek dus uit ervaring. Voor een klant is
dat vervelend. Die wil aan de balie zijn op
drachten kwijt kunnen, ook als de beleg
gingsadviseur toevallig eens een vrije dag
heeft. De cursus gaat dus echt uit van de
basisprincipes. De opleiding behandelt de
praktische problemen waar de balie mee
te maken kan krijgen. Er wordt een hand-
iVlK 4
Visser: 'Door onze mensen goed op te leiden kunnen we ons imago ais
beleggingsbank versterken.
reiking gedaan en daarmee willen we ons
dan ook echt gaan onderscheiden van bij
voorbeeld een Nibe-cursus 'Effecten Parti
culieren'. Die gaat op eenvoudige wijze in
op de effectenproblematiek, maar niet op
de problemen van verzilvering van cou
pons en dividenden. Ook gaat die cursus
niet in op hoe je een klant helpt, die wil in
schrijven op pandbrieven Rabohypotheek-
bank. Of dat er bij een lopende emissie op
gelet moet worden, dat op de laatste dag
de inschrijving om drie uur sluit. Dat soort
dingen. Het is dus gewoon het aanreiken
van gereedschap. Daarmee kunnen men
sen in de praktijk zelf ook dingen doen,
waardoor hun functie meer inhoud krijgt.
De Rabobankorganisatie zal in toenemen
de mate gea's in gebruik nemen. De vrijko
mende tijd kunnen we gebruiken om onze
adviesfunctie te versterken.'
Anderhalf jaar De effectenopleidingen
voor de vier verschillende niveaus zijn vol
gens Visser over ongeveer anderhalf jaar
klaar. Visser: 'Daarna ga ik ook zelf als do
cent optreden. Als het raamwerk van de
opleidingen klaar is heb je een bepaalde
basis. Dan is het een kwestie van het actu
eel houden van bestaande opleidingen en
het inspelen op nieuwe produkten.'