De Rabobank in de jaren negentig: identiteit, innovatie en internationalisatie D Rabo band De bancaire markten zijn volop in beweging. De Rabobankorganisatie volgt deze bewegingen nauwlettend. De jaren negentig staan voor de deur. Wat kunnen we verwachten? We spraken hierover met hoofddi rectievoorzitter Wijffels. 'Financiële markten worden gekenmerkt door enorme veranderingen en de Rabobank zindert van gretigheid om hierop in te spelen. Een gretigheid overigens die, zoals het een goede bank betaamt, is gebaseerd op degelijkheid', stelt Wijffels. Mens Technologie Nummer 1/12 januari 1990 e bewegingen op de markt voor financiële diensten kunnen we globaal in drie groepen verdelen', zegt Wijffels. Technologische, economische, en maatschappelijke trends.' Technologie Technologie werd in de ja ren tachtig steeds belangrijker voor het func tioneren van een bank. 'De micro-elektronica is bij ons niet meer weg te denken', meent Wijffels. 'Nadat de automatisering back-offi ce was begonnen, is de technologie ook aan de balie en in de bankhal een gezichtsbepa lende factor geworden. De geldautomaten il lustreren dit. Verder speelt de informatie technologie een snel groeiende rol bij de dis tributie van bankdiensten, denk maar aan te lebankieren. Cliënteninformatiesystemen en expertsystemen komen beschikbaar, waar door een hoger serviceniveau en een betere advisering van de cliënten mogelijk wordt.' Economie Over de hele wereld is sprake van een tamelijk stabiele economische groei. Wijffels: 'Ik verwacht dat deze ontwik keling zich de komende jaren zal voortzet ten. Deze ontwikkeling gaat echter gepaard met onzekere financiële markten. Geld- en kapitaalmarkten hebben zich goeddeels van de reële economische ontwikkelingen losge maakt en gedragen zich nerveus. Dat bleek in oktober vorig jaar weer bij de zogenaamde minikrach op de effectenbeurzen. Financiële markten zijn een potentiële bedreiging ge worden voor een stabiele economische ont wikkeling. Een andere belangrijke economi sche trend is de internationalisering van het bankwezen, mede door Europa '92.' Veranderende maatschappij Wijffels: 'Ook in maatschappelijk opzicht merken we grote veranderingen. Denk daarbij aan Wijffels: 'Bankieren blijft ook in de negentiger ja ren mensenwerk. individualisering, het hogere opleidingsni veau van de klanten, de toenemende mon digheid en hogere kwaliteitseisen. Deze hebben gevolgen voor de wijze waarop cliën ten bediend willen worden, leder gezinslid heeft behoefte aan een eigen bancaire dienstverlening. Een andere belangrijke maatschappelijke ontwikkeling is, dat de sa menleving steeds kritischer kijkt naar de ef fecten van het gedrag van bedrijven. Milieu vriendelijke landbouwproduktie, campagnes als 'zuivere koffie', 'zuiver textiel' en 'zuiver bankieren' en de snel aan populariteit win nende kleur groen in allerlei produkten, to nen aan dat markten steeds ontvankelijker worden voor dit soort afwegingen.' Deze maatschappelijke ontwikkelingen leiden tot grotere verschillen in de cliëntenkring van de bank. Wijffels: 'Het sleutelwoord is kwali teit. Kwaliteit die is toegesneden op het ver wachtingspatroon van de individuele cliënt.' Positionering Rabobank Hoe wil de Rabobank zich in die ontwikkelingen positio neren? 'Onze huidige positie wordt geken merkt door grote marktaandelen in de be langrijkste binnenlandse marktsegmenten als lenen, sparen, betalen, verzekeren en reizen', zegt Wijffels. 'Verder zijn onze plaat selijke banken sterk betrokken bij de cliën ten in het eigen werkgebied. Vanuit die ster ke uitgangspositie hebben wij de afgelopen jaren samen de strategie voor de jaren ne gentig bepaald. Het bevestigen en verster ken van onze identiteit staat centraal. Van uit die basis wordt maximale aandacht be steed aan innovatie en gerichte internatio nalisatie.' Identiteit De Rabobank is in de jaren zestig en zeventig uitgegroeid tot de bank voor iedereen. Wijffels: 'De kerndoelstelling van onze coöperatie is in die periode wat uit beeld geraakt. Men wist wel dat wij iets coö peratiefs hadden, maar dat was niet erg duidelijk. Dit beeld en het besef dat onze omgeving aan snelle veranderingen onder hevig is, heeft ons gebracht tot een bezin ning op onze identiteit. Wie zijn we, wie wil len we zijn. Dat zijn vragen die daarbij cen traal staan. Het dienen van de economische belangen van onze 400.000 leden-bedrijven vormt de belangrijkste reden van ons be staan. Concreet betekent dit, dat wij er naar streven om bedrijven tegen de meest gun stige voorwaarden te financieren. In het ver lengde daarvan streven wij ernaar om voor al onze binnenlandse leden en cliënten -be drijven èn particulieren dus- een eersteklas bank te zijn. We moeten hoge prioriteit ge ven aan het handhaven en versterken van onze positie in de thuismarkt.' Innovatie 'Willen we goed inspelen op een veranderende omgeving dan zijn ver nieuwingen een voorwaarde. Innovatie heeft niet alleen betrekking op het introduceren van nieuwe produkten en diensten. Maar daarbij denk ik ook aan nieuwe distributie vormen, nieuwe interne organisatiestructu ren, nieuwe verwerkingssystemen en noem maar op. Kortom, onze organisatie moet zich steeds en op alle fronten vernieuwen en aanpassen. De afgelopen jaren hebben we per jaar ruim twintig nieuwe of vernieuw de produkten en diensten op de markt ge bracht.' Evenwicht tussen de inbreng van mensen en technologische toepassingen bepaalt in belangrijke mate het succes van bankieren in de negentiger jaren. Wijffels: 'Om hier aan aandacht te geven, zal het thema 'mens technologie' een extra accent krij gen in de communicatieve uitingen van de Rabobankorganisatie in 1990. Dat zal bij voorbeeld te zien zijn in het organisatiejaar verslag, maar ook in bladen als Raboband en Rabobank en in externe PR-uitingen.' Internationalisatie Het derde beleids thema voor de jaren negentig is internatio nalisatie. Dit vanuit de primaire doelstelling om onze leden en cliënten in Nederland van dienst te zijn. Wijffels: 'In de praktijk bete kent dit dat we vooral in landen zitten, waar mee intensieve handelsrelaties bestaan. Naast deze doelstelling dient onze interna tionalisatie nog twee andere doelen. Het gaat daarbij enerzijds om het aantrekken van middelen op de internationale geld- en kapitaalmarkten ten behoeve van onze rol als kredietverlener en anderzijds om onze specialisatie als mondiale agribusiness- bank.' Medewerkers 'Ondanks de opkomst van de technologie blijft bankieren vooral mensenwerk', zegt Wijffels stellig. 'Daarom vormen de medewerkers ook in het komen de decennium een centrale factor in onze dienstverlening. Bankieren blijft voor een groot deel financieren. Dat heeft alles te maken met het kennen van de debiteuren. De debiteuren zijn bij onze kredietcoöpera tie vooral ondernemers. We weten dat ze sterk van elkaar verschillen. Je leert ze het beste kennen door ze te ontmoeten en met ze te praten. Dat kun je niet aan automaten overlaten. Bij het beoordelen van hun bank vinden cliënten vooral de vertrouwensrelatie een doorslaggevende factor. Die relatie wordt door hen vooral getoetst aan het maatwerk, aan het persoonlijke advies dat men krijgt. Kortom, de kwaliteit van de me dewerkers is een doorslaggevende factor in de concurrentiestrijd tussen banken. In dit verband past ons streven om het perso neelsontwikkelingsbeleid in de jaren negen tig maximale aandacht te geven. Het zoveel mogelijk decentraliseren van bevoegdheden en een voortdurende aandacht voor oplei den en trainen zijn belangrijke onderdelen van een dergelijk beleid.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5