Rabo band Hypotheek offreren per PC Overdracht Bruns ten Brink Groep officieel Medewerkers vinden Rabobank een betrouwbare bank Nieuw overschrijvings formulier 1992 populair onderwerp voor seminars Gea's en bea's populair bij jongeren Nummer 1/12 januari 1990 Sjaak Kolijn zit op de HEAO in Vlissingen. Hij doet daar bedrijfseconomie, maar heeft een bijzondere interes se voor automatisering. Tij dens zijn stages bij de ban ken St.Annaland-Poortvliet en Oostburg kon hij zich op dat gebied helemaal uitleven. Voor die banken zou hij de standaardrapportageformulie- ren voor de bedrijvenmarkt automatiseren. Maar tussen door heeft hij ook 'eventjes' het aanvraagformulier hy potheek-informatie klaarge stoomd voor de computer. 'Sjaak is zo'n knaap, die ach ter een terminal gaat zitten en begint te timmeren', vertelt di recteur De Waard van de Rabobank in Oostburg. 'De hele dag hoor je hem niet en dan heeft hij bij wijze van spre ken een programma klaar. Zo heeft hij het aanvraagformulier particulieren omgebouwd tot een programma voor de PC. Het hele consumptieve gebeu ren, salariskrediet, persoonlij ke lening, doorlopend krediet en de hypotheek, alles zit erin. Het is een zeer gebruikers vriendelijk programma gewor den met een goede menu-in deling en veel help-scherm- pjes. Vooral het hypotheekaan- vraagprogramma is praktisch en cliënt-vriendelijk. De klant kan meekijken als zijn gege vens worden ingevuld. Is het aanvraagformulier ingevuld, dan kan er gelijk een offerte worden uitgeprint. Dat gebeurt op de standaardofferte van de organisatie. Het ziet er dan meteen zo netjes uit, dat com merciële ondersteuning er Eind december onderte kenden hoofddirectievoorzit ter Wijffels (r) en mr. J. ten Bokkel (m), voorzitter van de Raad van Bestuur van de Hu- dig-Langeveldt Groep de offi ciële papieren, die de over dracht van de Bruns ten Brink Groep bevestigen. D. Ver beek, lid van de Raad van Be stuur, kijkt toe. Tot 1 oktober was de Bruns ten Brink Groep een 100% dochter van de Ra- bobankorganisatie. Het is een makelaardij in assurantiën, waar ongeveer 50 mensen werken. Om haar positie te versterken, is aansluiting ge zocht bij de grotere Hudig- Langeveldt Groep. De interesse voor de eigen organisatie is groot. Dat blijkt uit de reacties op een onder zoek naar de identiteit van de Rabobankorganisatie. De afde ling Communicatie en Public Relations van Rabobank Ne derland verrichtte het onder zoek in oktober onder onge veer 3.000 medewerkers van de aangesloten banken en Rabobank Nederland De eerste analyses zijn inmid dels beschikbaar. 'De mensen die aan het onderzoek hebben meegewerkt zien de Rabobank bijna unaniem als een betrouw baar bedrijf', aldus Dominique Hamerlijnck, die het onderzoek bij Communicatie en Public Re lations begeleidt. 'Een grote meerderheid vindt de organisa tie ook klantvriendelijk, degelijk en deskundig. Minder overeen stemming bestaat er over onze flexibiliteit en slagvaardigheid. Ongeveer de helft van de mede werkers van de aangesloten banken vindt dat deze typerin gen op de Rabobank van toe passing zijn. Bij Rabobank Ne derland is slechts een minder heid die mening toegedaan.' In de ogen van de medewer kers is de Rabobank vooral sterk als bank voor de particu- lierenmarkt. Hamerlijnck: 'Bijna iedereen vindt, dat we aan de particulieren een goed dien stenpakket leveren. Ten aan zien van ons dienstenpakket voor bedrijven is tweederde die mening toegedaan.' 'Dat we als coöperatieve bank er vooral op gericht zijn goede financieringstarieven en -voor waarden aan de leden-bedrijven te bieden, wordt door de helft van onze medewerkers onder schreven. Medewerkers in de lagere salariscategorieën zijn niets meer aan hoeft te doen. Je moet het hele menu doorlo pen, dus je kan niets verge ten. De cliënt kan de offerte bovendien meteen meenemen. Het programma spaart tijd, zo wel bij het offreren als bij com merciële ondersteuning. Zij hoeven na acceptatie alleen nog maar de actes gereed te maken en te boeken.' Het programma is bekeken door mensen van Particulieren van Rabobank Nederland. Zij werken aan een offertesys teem woninghypotheken, dat uit vier onderdelen zal be staan. Twee onderdelen ko men dit jaar beschikbaar. Het derde onderdeel bevat de ma terie waarmee Sjaak Kolijn zich intensief heeft bezigge houden. De Waard: 'Wellicht kan Sjaak Kolijn daar zijn vol gende stage lopen. Dan kan hij zijn kennis aanwenden voor het uiteindelijke programma.' Om te komen tot een verde re reductie van de kosten van het betalingsverkeer, komt er per 1 februari een nieuw for mulier voor betaalopdrachten. Het nieuwe formulier is uitge voerd in enkelvoud. Op een strook aan de linkerkant kan de opdrachtgever de gegevens voor zichzelf invullen. Verder is het nieuwe overschrijvingsfor mulier voorzien van een infor- matiebalk. Daarin is het reke ningnummer van de opdracht gever voorgedrukt. Het belang rijkste voordeel daarvan is, dat in de toekomst de verwerking van de formulieren geautomati seerd kan gebeuren. Na aan passing van KTS/KIK kunnen de OLA-lezers ze optisch lezen. Tot slot is het aantal posities voor 'rekeningnummer be gunstigde' uitgebreid tot tien stuks. hiervan minder op de hoogte dan de leidinggevende functio narissen. Ongeveer tweederde vindt, dat de Rabobank lang achter haar leden blijft staan als deze in moeilijke omstan digheden verkeren. De lokale zelfstandigheid vinden we be langrijk en we vinden dat deze bijdraagt tot een goede relatie met de leden en cliënten.' De resultaten van het onder zoek zullen onder andere wor den gebruikt als basis voor de toekomstige communicatie-acti viteiten van de Rabobank. Onder het motto '1992 en daarna' organiseerden de Rabobanken Amerongen, Amerfoort, Barneveld, Hoog landerveen, Leusden, Nijkerk, Putten, Renswoude, Soest en Woudenberg gezamenlijk een symposium. Zo'n 300 ondernemers luister den naar inleidingen van drs. H. Wijffels, voorzitter van de hoofddirectie, mr. A. van Rhijn, oud-directeur-generaal Interne Markt van de Europese Com missie en J. van Ruiten, alge meen directeur van Nagran Engineers. De drie heren be naderden in De Flint in Amers foort allen vanuit hun eigen vi sie het populaire onderwerp 1992. De helft (49%) van de Ne derlanders van 18 jaar en ou der ziet 'plastic geld' als hèt betaalmiddel van de toe komst. 56% vindt het handig om geld op te nemen bij een geldautomaat. Dat blijkt uit de resultaten van een onder zoek onder 9.500 personen, uitgevoerd door AGB Attwood in opdracht van Rabobank Ne derland. Het is handig om met plastic geld via een betaalautomaat bij benzinestations te betalen. Die stelling wordt door 44% van de ondervraagden onder schreven. Dat het ook handig is om op die manier bij super markten af te rekenen vindt slechts 31%. Waarschijnlijk is het nu nog beperkte aantal be taalautomaten in supermark ten daarvan de oorzaak. Jon geren staan positiever tegen over electronisch betalen dan ouderen. Maar liefst 69% van de personen in de leeftijd van 18 tot en met 29 jaar ziet plastic geld als betaalmiddel van de toekomst. Slechts 29% van die groep wil altijd met contant geld blijven betalen. Bij alle ondervraagden is dat percentage 44%.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 4